וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כישלון להנפקת לאומי בחו"ל: רק משקיע זר אחד רכש כתבי אופציה

סמי פרץ

27.11.2002 / 7:17

הכישלון - למרות המאמצים שהושקעו בשיווק ההנפקה בחו"ל; בהפרטות קודמות נרשמה השתתפות ערה של זרים; בשבוע שעבר קיימו ראשי לאומי מפגשים עם 8 בתי השקעות זרים



הנפקת כתבי האופציה של בנק לאומי שהושלמה בשבוע שעבר, הוכתרה כהצלחה על ידי אנשי משרד האוצר, ואולם אתמול התברר כי רק שני משקיעים זרים הגישו הצעות להשתתפות במכרז, ומהם רק אחד קיבל את הזמנתו. המשקיע השני הגיש הצעה נמוכה ממחיר הסגירה של ההנפקה, ולכן לא הוקצאו לו כתבי אופציה. ההשתתפות הזעומה של המשקיעים הזרים בהנפקה מעוררת ביקורת בסקטור הפיננסי, בעיקר על ההחלטה לבצע את המצגת של ההנפקה ("רוד שואו") בחו"ל.



המדינה מכרה 6% מאחזקותיה בבנק לאומי באמצעות הנפקת כתבי אופציה. ההנפקה תזרים לקופת המדינה כ-310 מיליון שקל. באוצר הביעו שביעות רצון מתוצאות ההנפקה, משום שמחיר הסגירה היה גבוה ב-15% ממחיר המינימום, וכן משום שהתקבלו הזמנות בסכום של פי 6.5 מהכמות שהוצעה. בדיעבד מתברר כי כמעט את כל כתבי האופציה רכשו משקיעים ישראלים, ורק חלק זניח מהם נמכר לזרים. עובדה זו עוררה ביקורת בקרב חוגים פיננסיים, הסבורים כי מדובר בכישלון לנוכח מאמצי השיווק של ההנפקה בחו"ל.



בשבוע שעבר קיימו ראשי בנק לאומי, ובהם היו"ר, איתן רף, והמנכ"ל, גליה מאור, וכן מנכ"ל נכסים מ.י, יצחק קליין, מפגשים (רוד שואו) עם שמונה בתי השקעות זרים בלונדון ובז'נווה והציגו בפניהם את הבנק ואת מבנה ההנפקה. במפגשים השתתפו גם נציגים של בנקי ההשקעות שעסקו בהפצת המניות לזרים, ליהמן בראדרס ו-HSBC.



גורמים פיננסים אמרו: "הבנק עורר עניין בקרב המשקיעים, למרות הסנטימנט השלילי שיש לישראל על רקע המצב הביטחוני, הבחירות והסכסוך בעיראק. המשקיעים הביעו עניין והתלהבו מהאסטרטגיה של הבנק ומכיווני הפעולה שההנהלה חותרת אליהם". עם זאת, כאשר נערכו הסיכומים התברר כי ההשתתפות של הזרים היתה זעומה, עובדה שגרמה לאכזבה בבנק לאומי ובמשרד האוצר.



גורם שהיה מעורה בהכנת הרוד שואו אמר אתמול: "מלכתחילה היו ספקות לגבי נחיצותו של צעד זה בחו"ל, מכיוון שהיה ברור כי ההנפקה תעניין את המשקיעים בישראל. היה ברור שהזמן אינו מתאים. הרוד שואו היה מיותר לצורך ההנפקה, אך עצם המפגש עם בתי ההשקעות הזרים יצר הד חיובי כלפי הבנק והכלכלה הישראלית". גורם פיננסי אחר טען אתמול כי מטרת הרוד שואו היתה "לשכנע את המשקיעים הזרים שלא למכור אחזקות קיימות שלהם בבנק לאומי עקב המצב הכלכלי והביטחוני בישראל".



הדרישה לקיים את הרוד שואו בחו"ל היתה של נכסים מ.י ומנהלה. קליין אמר בתגובה: "שיתוף הזרים בהנפקה נעשה בהתאם למודל המכירה בהנפקות קודמות. בשנים האחרונות לא נעשו הנפקות, והיתה חשיבות לשיתופם מחדש של משקיעים זרים בתהליך. הבנקים להשקעות נתנו התחייבות מוקדמת לרכישת כל המכרז המוסדי, וההנפקה הוצגה בפני משקיעים מוסדיים בבריטניה ובשווייץ. בסיום התברר כי כמה משקיעים אכן ביקשו להשתתף בהנפקה, וחלקם אף זכו לקבל הקצאה. אנו רואים חשיבות בחשיפת הבנק בפני המשקיעים הזרים גם בהקשר של הנפקות עתידיות שיתבצעו בתהליך ההפרטה במכירת יתרת אחזקות המדינה".



אתמול החל המסחר בשתי סדרות של אופציות שהנפיק בנק לאומי ביום חמישי במסגרת הנפקת הבנק שבה גייס כ-344 מיליון שקל. האופציה מסדרה 6, הפוקעת בתום 2003, ריכזה מחזור של כ-49 מיליון שקל, והאופציה מסדרה 7, הפוקעת בתום 2004, ריכזה מחזור של כ-12 מיליון שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully