וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה הייתם ומה עשיתם ב-10 באוקטובר?

עמי גינזבורג

27.11.2002 / 9:07

התמונה הכלכלית עדיין עגומה, ואם לא יקרה משהו יוצא דופן יסיים מדד דאו ג'ונס בעוד חודש ושבוע שנה שלישית רצופה של ירידות - אירוע שלא קרה בבורסה האמריקאית זה 60 שנה. כדי שזה לא יקרה, יצטרך הדאו לטפס עד סוף דצמבר עוד בכ-1,300 נקודות (כ-15%) כדי לחצות את הרמה שבה החל את 10,020 ,2002 נקודות.



15% הם עלייה חדה בשביל חמישה שבועות של מסחר, אבל הם לא תרחיש בלתי אפשרי. הנה, בשבעה וחצי השבועות שחלפו מ-9 באוקטובר, היום שבו נגע הדאו ברמת תחתית של 7,215 נקודות ורמת שפל של 6 שנים, השלים המדד זינוק נחשוני של 21%, יותר מ-1,500 נקודות.



גם המשקיעים החבוטים במניות הטכנולוגיה החלו לחייך בשבועות האחרונים. מאז רמת השפל שאותה כרה מדד נאסד"ק ב-9 באוקטובר, 1,114 נקודות, נסק המדד בלא פחות מ-33%, ושלשום בסוף המסחר התייצב על 1,482 נקודות.



במלים אחרות, כל מי שהחליט בבוקרו של ה-10 באוקטובר שזה הזמן להיכנס לשוק, עשה עסקה מצוינת. בין אם השקיע במניות טכנולוגיה, תעשייה או שירותים - הרווח שהשיג מאז שקול לרווח של כשלוש שנים "ממוצעות" שמניב שוק מניות "נורמלי" בטווח הארוך.



צריך כמובן לשמור על פרופורציות. הקולות שמשמיעה הכלכלה האמריקאית עדיין אינם מעודדים במיוחד לקראת 2003, על אף הנתון שהתפרסם אתמול והראה כי התוצר המקומי צמח ברבעון השלישי ב-4% במונחים שנתיים, גבוה מהתחזיות לצמיחה של 3.1%.



אחת הראיות לכך שנתוני הכלכלה האמריקאית עדיין חמקניים ולא יציבים ניתנה לפני שלושה שבועות כשיו"ר הפדרל ריזרב אלן גרינספאן הפחית במפתיע את הריבית ב-0.5% ל-1.25%. גרינספאן נימק את צעדו בסימני החולשה שמשדרת הכלכלה האמריקאית, שהתבטאו בין השאר גם בעלייה בשיעור הבלתי מועסקים לכיוון ה-6%.



מומחי השוק חלוקים בדעותיהם אם ההתאוששות בשוקי המניות אכן מנבאת שינוי מגמה אמיתי, או שמא זוהי רק "ריצה בשוק של דובים" (Bear market rally). כלומר, הם אינם יודעים לומר אם זו עלייה זמנית שתסתיים בתוך זמן קצר לפני שהשוק ישנה את כיוונו.



הפסימיסטיים בשוק האמריקאי חוששים מתרחיש דומה לזה שהתרחש בדיוק לפני שנה. גם ברבעון הרביעי של 2001 רשם שוק המניות תנופה לאחר השפל שאליו נפל בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. השוק התעורר לרגע, אבל בינואר ופברואר 2002, עם תחילת חשיפתן של השערוריות החשבונאיות, ואנרון בראשן, הפך השוק את כיוונו.



הפסימיסטים מזכירים שחברות הטכנולוגיה עדיין סובלות ממיעוט השקעות מצד לקוחותיהן, ושחברות רבות אחרות עדיין סובלות ממנופי אשראי גבוהים שמעיקים עליהן.



ואולם קיימים גם סימנים אחרים שעשויים אולי לתמוך בשינוי המגמה שחווה שוק המניות. אחד מהם, למשל, הוא הירידה בתשואה הממוצעת של איגרות הזבל הקונצרניות בארה"ב. כך למשל, התשואה הממוצעת של מדד איגרות הזבל של חברת KDP, המכיל 100 איגרות קונצרניות, ירדה מאז אמצע אוקטובר מ-12.34% ל-10.53%.



ויש גורמים נוספים שדוחפים את מחירי המניות. אחד החשובים שבהם הוא התחושה שהרע מכל כבר נמצא מאחור, ושחלק ניכר מהמניות צללו למחירי מציאה. חברות רבות נסחרו באחרונה מתחת לשווי המזומנים שלהן, ועם ההתייצבות בעסקיהן החלו המשקיעים לגלות בהן עניין מחודש.



גורם נוסף שתומך בעליות בשוק הוא הערכות שחברות רבות שקיצצו בתקציבי השקעותיהן באופן דרסטי מאז 2001, נמצאות כיום במצב של השקעת חסר. כך למשל, חברות טלקום רבות הקטינו השקעות בשדרוג הרשת שהן מפעילות בגלל חובות גדולים שרבצו עליהן, ולאט לאט החלו להיווצר אצלן צווארי בקבוק.



גורם נוסף שהאט את הכלכלה האמריקאית ותעשיית ההיי-טק העולמית היה עודף כושר ייצור שנוצר, בעיקר בתחומי התקשורת ורכיבי האלקטרוניקה. עודפי היצע אלו הולכים ונעלמים, וייתכן שב-2003 תתהפך המגמה והביקושים ישובו וישתוו להיצעים. סימנים ראשונים לכך כבר ניתן לראות בתעשיות שונות שנלוות לתעשיית המחשבים. כך למשל, חברת כי"ל דיווחה ברבעון השלישי על גידול בביקוש לחומרים מעכבי בעירה, שנעשה בהם שימוש בייצור מחשבים ומכשירי אלקטרוניקה.



הסימנים להתאוששות בתעשיית ההיי-טק העולמית ובכלכלה האמריקאית עדיין שבירים. גם הקונפליקטים הלא פתורים במזרח התיכון והחשש מתקריות טרור בארה"ב עלולים להעיב על השוק בחודשים הקרובים. מנגד, פרשנים כלכליים בארה"ב סבורים שניצחון המפלגה הרפובליקנית בבחירות לקונגרס בתחילת נובמבר יתבטא בהפחתת נטל המס על אזרחי ארה"ב. מהלך שבכוחו לתת דחיפה נוספת לגלגלי הכלכלה ולהאיץ את קצב היציאה מהמיתון.



סימנים חיוביים ושליליים לא קשה למצוא בכלכלה האמריקאית, אבל נראה שמה שיקבע בחודשים הקרובים את כיוונו של השוק הוא בעיקר מצב הרוח של הצרכנים. עונת קניות טובה בחגים הקרובים עשויה לתדלק את קצב העליות בשוק לעוד כמה שבועות, לפני שניתן יהיה לקבוע ביתר ביטחון אם אמריקה נפרדת מהמיתון, או שמא שוב נקלעו המשקיעים הנחפזים למלכודת דובים מתעתעת נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully