וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורם גבאי: "לקראת הקיץ צפויה בעיה תקציבית של כ-10 מיליארד שקל"

אמיר טייג

27.11.2002 / 16:56

כך אומר הממונה על הכנסות המדינה לשעבר; לדעת גבאי ללא פתרון הבעיה הבטחונית, השוק הישראלי צפוי להמשיך להתכווץ ב-3-4 השנים הקרובות

"מידת השליטה שלנו על עתידנו הכלכלי היא מוגבלת מאוד כל עוד נמשך הסכסוך המדיני עם הפלשתינאים", כך אומר יורם גבאי, לשעבר הממונה על הכנסות המדינה וכיום יו"ר חברת פעילים. לאחר שנתיים בהן התכווץ התוצר לנפש ב-10.4%, צופה גבאי ירידה נוספת בתוצר לנפש של כ-5% בשנה הקרובה. בעקבות המשך הירידה בתוצר אמר גבאי כי "לקראת קיץ 2003 צפויה בעיה תקציבית בהיקף של כ-10 מיליארד שקל, שתנבע בעיקר מחסר בגביית מסים". את דבריו אמר גבאי במסגרת כנס שנערך היום בקריה האקדמית בקרית אונו.

יש לציין כי היקף התוצר של מדינת ישראל צפוי להישאר ברמה של כ-100 מיליארד דולר בשנת 2003. גירעון של 10 מיליארד שקל באמצע השנה הבא, המהווה כ-2% מהתוצר, מעלה תהיות לגבי יכולתה של הממשלה לעמוד ביעד הגירעון של 3% בשנת 2003 כולה.

"כל שר אוצר שיהיה - הגרוע ביותר והטוב ביותר - יביא את במשק הישראלי לרמת תוצר דומה אם לא תיפתר הבעיה המדינית", אמר גבאי והעמיד תחזית פסימית מאוד, לפיה התוצר צפוי להמשיך ולהתכווץ במשך 3 עד 4 השנים הקרובות. עם זאת אמר גבאי כי ייתכן שהמשק הישראלי יגיע לצמיחה חיובית של 1% עד 2% באמצעות אימוץ מדיניות כלכלית מעודדת צמיחה, בשעה שהפתרון המדיני נדחה. לדברי גבאי, ללא פתרון מדיני, כלכלת ישראל תתייצב ברמת תוצר הדומה לרמה בצ'כיה והונגריה, מדינות שסוגרות את דירוג הארצות המפותחות באירופה.

"מדינת ישראל הרסה את שוק העבודה המקומי בצורה הדרגתית כאשר הורידה את התמריץ להשתתפות בכוח העבודה, והראיה, שיעור ההשתתפות הנמוך של גברים בכוח העבודה הישראלי", אמר גבאי. "המדינה יצרה מצב בו תשלומי העברה מנופחים הביאו את המס שולי שמשלמים הפרטיים בעלי המשכורות הגבוהות והעצמאיים לכ-80% בממוצע", אמר גבאי וציין כי ביטוח הבריאות והביטוח הלאומי אינם מהווים ביטוח לציבור העובדים, אלא מס נוסף באמצעותו המדינה מבצעת "סבסוד צולב", כלומר, המשתתפים בכוח העבודה ממנים את אלו שלא לוקחים בו חלק.

גבאי הוסיף כי ישראל הרסה את הביטוח הלאומי כאשר ביטלה את תקרת הגבייה לפני מספר ימים, והפכה את הביטוח למס נוסף. משלמי הביטוח הלאומי יודעים כי לא יקבלו את כספם חזרה בדמות גמלה עתידית, לפיכך הפך בעינהם למס נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully