וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוונים לפתוח עסק? זו הדרך הנכונה לעשות זאת

יפעת חשאי

12.4.2018 / 8:27

בישראל מאות אלפי עסקים קטנים, אך מדי שנה עשרות אלפים מהם לא עומדים בקשיי הניהול ונסגרים. לפני הקמת עסק חשוב לדעת איך לתכנן אותו נכון ובמה להתמקד. מדריך

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

(בווידאו: 5 עובדות על כסף)

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2016 היו כ-280 אלף עסקים עצמאים בישראל, כ-55 אלף מתוכם הוקמו באותה שנה. בנוסף, על פי סקר שערך משרד הכלכלה והתעשייה, כשליש מהציבור שוקלים או נמצאים בתהליך של הקמת עסק. אך יחד עם זאת, בכל שנה נסגרים כ-42 אלף עסקים. פתיחת עסק ותפעולו הם לא דברים פשוטים. ישנם אתגרים רבים, סיכונים ותחרות. עוד עולה מנתוני הסקר של משרד הכלכלה והתעשייה כי החששות העיקריים לפני פתיחת עסק הם אובדן הכנסה קבועה, כישלון, הפסד ההשקעה ותחרות קשה מדי.

יועצי מעוף, מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה, מספקים מספר כללים וטיפים ראשונים שיוכלו לעזור לכל אחד שמעוניין לעשות את צעדיו הראשונים בפתיחת עסק עצמאי.

אישה הרה קונה ציוד לתינוק. ShutterStock
שיווק הוא אסטרטגיה שצריך לחשוב עליה מראש ולחדש אותה כל הזמן/ShutterStock

תכנון ובניית תוכנית עסקית

הצעד הראשוני הוא לפעמים גם הצעד הכי מתסכל. הרבה רעיונות עוברים בראש ולא תמיד אתם יודעים איך להתחיל ומרגישים שכל הרעיונות מתפזרים לכל עבר. לכן, חשוב להבין שהדרך אל מימוש הרעיון עוברת דרך תכנון והתמקדות בפרטים הקטנים. ראשית צריך לבדוק את מצב השוק, לזהות מי הם הלקוחות הפוטנציאלים, לבדוק את הפתרונות שקיימים כבר בשוק, לבנות מודל עסקי, לתכנן כמה זמן ייקח הפיתוח ולמצוא מקורות מימון.

לאחר איסוף הנתונים הרלוונטיים, יש להכין תקציר מנהלים, לבנות מצגת ולהתחיל למשוך משקיעים על מנת לגייס את התקציב הדרוש. בעיה נפוצה של עצמאים, היא פתיחת העסק לפני שהם באמת מוכנים מבחינה ניהולית, תפעולית ופיננסית. לכן בדיקות השטח, המחקרים ובניית התקציב חייבים להתקיים לפני הקמת העסק, כדי לדעת שיש להם בסיס בשבילו.

לחשוב כל הזמן על שיווק

הרשתות החברתיות הן כלי המציע היום אלטרנטיבות נגישות ונוחות שכל עסק חייב לתפעל על מנת לשמור על הרלוונטיות שלו

כשמתכננים הקמת עסק, רבים חושבים על התהליך הלוגיסטי של הבנייה וההקמה, אך שוכחים לפעמים את תהליך משיכת הלקוחות. אתם מתפתים לחשוב שברגע שתפתחו את העסק יגיעו אוטומטית הלקוחות. בפועל זה לא כך ועסק פתוח שאין לו לקוחות ייסגר במהרה. לכן, כחלק מתהליך הקמה של עסק, חשוב לקחת בחשבון גם את תהליך השיווק.

שיווק הוא אסטרטגיה שצריך לחשוב עליה מראש ולחדש אותה כל הזמן. החיים היום דינמיים ומשתנים בקצב מהיר, עסקים קמים כל הזמן ויוצרים עוד תחרות. לכן, חשוב ללמוד את הענף, את תנאי השוק ואת המתחרים שפועלים בו כל הזמן. הרשתות החברתיות הן כלי המציע היום אלטרנטיבות נגישות ונוחות שכל עסק חייב לתפעל על מנת לשמור על הרלוונטיות שלו.

דגש על הלקוח

כפי שכל אחד יודע, המכירות הן הבסיס להצלחת העסק. אך לא כולם נולדו אנשי מכירות ויכולים לעבוד בצורה טבעית עם קהל. בראשיתו של עסק, בדרך כלל המקים והיוזם הוא גם המוכר, מכיוון שלא כל אחד יכול בהתחלה להעסיק עובדים שיהיו אנשי המכירות שלו. כמה כללים שיש להקפיד עליהםבתפקיד איש המכירות:

הקשיבו ללקוח - הבינו מה הצרכים שלו ונסו להתאים את המוצר שייתן לו את הפתרון הטוב ביותר.

תנו לו את מלוא תשומת הלב - כשהלקוח מדבר אתכם, חשוב להתרכז רק בו ולא לנסות לבצע עוד משימות במקביל ,וכמובן לא לדבר בטלפון מול הלקוח. חשוב לדבר בחיוך ולהשרות אווירה נעימה ורגועה.

לא למכור בכוח - הלקוח יודע להבחין מתי מוכרים לו באמת מה שהוא צריך ומתי מנסים למכור לו משהו שהוא לא באמת צריך ואז החוויה שלו מהמכירה תהפוך לשלילית. היום בעידן הרשתות החברתיות, יש משקל למוניטין של העסק ולכן חשוב להעביר תחושה של אמינות והוגנות ללקוח.

הפרדת חשבון עסקי מהחשבון הפרטי

כשמקימים עסק, נוצרים מקרים בהם בעל העסק מערבב את החשבון הפרטי שלו עם החשבון העסקי שלו. מצב זה יכול להוביל לתסבוכת כלכלית ולכן חשוב להפריד בין החשבון העסקי לחשבון של משק הבית. מומלץ לפתוח חשבון בנק נפרד רק בשביל העסק. כדי לפקח על ההוצאות וההכנסות, כדאי לנהל טבלת אקסל למעקב יומיומי. הטבלה תאפשר לבעל העסק לזהות תקופות רווחיות יותר ורווחיות פחות ולהסיק מכך מסקנות. חשוב להתנהל בשקיפות מול הבנקאי המלווה את העסק, לשתף אותו בהחלטות הכספיות וכמובן חשוב להפריש כל חודש לתשלומי המע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי והפנסיה.

הכותבת היא מנהלת שיווק ופרוייקטים מעוף מרכז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully