וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הדירוג הבינלאומיות מודיס ופיץ מתכוונות לפתוח נציגויות בישראל; יתחרו במעלות

סמי פרץ

28.11.2002 / 7:25

כניסת החברות נובעת מההתפתחויות הכלכליות במשק, ובראשן מצוקת האשראי ובעיית הלימות ההון בבנקים - ותאפשר פיתוח שוק משני לתיקי אשראי בנקאיים



חברות הדירוג הבינלאומיות מודיס (Moody's) ופיץ (Fitch) מתכוונות לפתוח נציגויות ראשונות בישראל שידרגו את ההתחייבויות של הבנקים, חברות הביטוח והחברות הציבוריות. נציגי שתי החברות נועדו באחרונה עם בכירים במשק הישראלי ובשוק ההון, כדי לבדוק את פוטנציאל השוק.



בביקורם בישראל פגשו נציגי החברות גם את הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, אייל בן שלוש. גופים מוסדיים בישראל יכולים להשתמש רק בדו"חות של חברות דירוג שאושרו על ידי הממונה, ולכן נזקקות מודיס ופיץ להיתר מהממונה.



כניסת חברות הדירוג לישראל נובעת מכמה התפתחויות כלכליות במשק, ובראשן מצוקת האשראי ובעיית הלימות ההון בבנקים. מגבלות ההון של הבנקים מונעות מהם להגדיל את היקף האשראי בשיעורים ניכרים, ובעלי הבנקים אינם מעוניינים להזרים להם הון נוסף. בעולם מקובל לפתור בעיה זו באמצעות מכירת תיקי אשראי המגובה באגרות חוב. (איגוח או סקוריטיזציה). חברות דירוג מתמחות, בין השאר, באיגוח תיקי אשראי.



גורם שני הוא קריסתם של בנק למסחר ובנק לפיתוח התעשיה שהגבירו את החשש של חברות ומוסדות גדולים להפקיד כספים בבנקים הקטנים. בחודשים האחרונים התפתחה מגמה של העדפת הפקדות בבנקים גדולים ואף בבנקים זרים הנהנים מדירוג גבוה, כצעד הגנתי שנוקטים מנהלי כספים בחברות ובארגונים. גורם שלישי הוא העדכון בתקנות ההשקעה של גופים מוסדיים, כמו קופות גמל וחברות ביטוח המעניקות תמריץ להשקעה בנכסים בעלי דירוג גבוה.



חברת הדירוג היחידה הפועלת כיום בישראל היא מעלות, הנמצאת בבעלות הבנקים הגדולים, איגוד חברי הבורסה, התאחדות חברות ביטוח חיים ואילנות בטוחה. למעלות יש הסכם שיתוף פעולה בנושא ידע עם חברת הדירוג האמריקאית סטנדרד אנד פורס (S&P). במערכת הפיננסית מציינים כי קשרי הבעלות עם הבנקים יצרו לה מוניטין של גוף מוגבל ביכולת ההערכה, ולפיכך, מעריכים כי גם S&P עשויה לפתוח בעתיד נציגות בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully