וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסתיימה התביעה הייצוגית כנגד בעלי השליטה ברייכרט תעשיות: אחרוני הנתבעים דן רייכרט ומנשה כהן ישלמו 3.4 מיליון שקל

אמיר הלמר

28.11.2002 / 16:32

התביעה הוגשה ב-1995 בגין קריסת החברה עקב מעשי מרמה של בעלי השליטה ורואי החשבון; סך הכספים ששולמו בתביעה - כ-13.3 מ' ש'; עורכי הדין יקבלו 13%



שופטת ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, רות שטרנברג אליעז, סיימה היום את פרשת התביעה הייצוגית שהוגשה בשנת 1995 ע"י משה שמש כנגד בעלי השליטה בחברת רייכרט תעשיות, שפשטה את הרגל לאחר שהתגלה כי בעלי השליטה בחברה ביצעו בה מעשי מירמה. התביעה הוגשה בגין ירידת ערכם של מניות החברה לאחר שהתגלתה הפרשה, והוערכה עם הגשתה בסכום של כ-12.5 מיליון שקל.



הנתבעים באותה תביעה היו בעלי השליטה בחברה ממשפחת רייכרט - עזרא רייכרט, אשתו גלילה, ילדיו שריג, רביב ובתיה, ואחיו דן רייכרט, שהחזיקו ב-88% ממניות החברה. כמו כן נתבעו הדירקטורים מן הציבור, רואי החשבון משרד סעד-רסולי, מנשה כהן, סמנכ"ל הכספים של החברה, ודיסקונט חיתום וקידום עסקים, ששימשה החתמת בעת הנפקת החברה בשנת 1993. לתביעה הצטרפו במועד מאוחר יותר גם 4 קופות גמל - תמר, גפן, שקמה וקופה כללית לפיצויים, שהחזיקו בכ-40% מהמניות.



בתביעה נטען כי החברה הציעה לציבור באוגוסט 1993 מניות ואופציות שלה וגייסה 28.5 מיליון שקל. עוד נטען כי בראשית אפריל 1995 הודיעה החברה על מעצרם של עזרא רייכרט (המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של החברה) ומנשה כהן בחשד לעבירות מס. בדו"חות נוספים שפורסמו חודשים לאחר מכן התברר כי התגלו ממצאים לפיהם הדו"חות הכספיים של החברה אינם נכונים. התביעה הוגשה בין השאר בטענה שהחברה פירסמה בתשקיפה פרטים מטעים.



התביעה אושרה כייצוגית בדצמבר 1996, והקבוצה נקבעה לפי מי שהחזיקו במניות או אופציות של החברה במארס 95, למעט הנתבעים עצמם. במהלך השנים הגיעה התביעה, שיוצגה באמצעות עוה"ד אורי רוזנברג, שלום אדלר ומשרד עורכי הדין ארדינסט בן נתן, למספר הסדרי פשרה עם הנתבעים, שבמסגרתם שולמו לקופת התביעה 10 מיליון שקל. כך שילמו רואי החשבון החיצוניים סעד רסולי וטוביה גלברד 2 מיליון שקל ודיסקונט חיתום שילמה 2.5 מיליון שקל.



בסוף נותרו אך שני הנתבעים - מנשה כהן ששימש כאמור כסמנכ"ל הכספים ודן רייכרט אחיו של עזרא בעל השליטה בחברה, שהיה חלק מקבוצת השליטה בה. אלו החליטו לנהל התביעה ולא להצטרף להסדרי הפשרה, והיום כאמור ניתן פסק הדין בעניינם.



בהחלטה קובעת השופטת כי מחומר הראיות המקוטע שהוגש לה מצטיירת תמונה קודרת של מעשי מרמה והטעיה מכוונים שהתבצעו בחברה וגרמו להתרסקותה ולאובדן כספם של המשקיעים מן הציבור. בין היתר מציינת השופטת כי היה עיוות מניפולטיווי במערכת השכר, הנפקת חשבוניות פיקטיוויות בסכומי עתק, תשלומים והטבות למקורבים ובעלי שליטה וכל זאת תוך הסתרת הדברים מציבור המשקיעים מבלי לתת להם ביטוי בדו"חות הכספיים של החברה.



בעניין משכורות העובדים קובעת השופטת כי בדו"חות הכספיים של החברה הטעו הנתבעים את המשקיעים בדבר היקף הסכומים ששולמו לעובדים, בכך שהנהלת החשבונות נהגה להקטין את השכר המוצג בדו"חות, ובפועל השכר נטו של העובדים היה גבוה משכר הברוטו המדווח.



עניין נוסף שעלה היה תשלום משכורות למקורבים. בנקודה זו מציינת השופטת כי מבדיקת תלושי השכר התברר כי אשתו של מנשה כהן, בתיה, קיבלה משכורות בסכומים ניכרים של מאות אלפי שקלים מבלי שעבדה בחברה.



השופטת קובעת כי כל מעשי המרמה והפעולות שנקטו בעלי השליטה לא נזכרו בתשקיף ובדו"חות הכספיים של החברה בשנים לאחר הנפקתה. יתרה מכך קובעת השופטת כי בתשקיף ובדו"חות המשיכו להציג תמונה אופטימית בקשר לחברה ובקשר לרווחיותה.



התמונה האופטימית שהציגו הדו"חות קובעת השופטת עודדה את הציבור להשקיע בחברה מבלי שהוא מודע וחושש מאי הסדרים בחברה.



לגבי כהן נטען כי מתוקף תפקידו בחברה היה אחראי על הדו"חות הכספיים של החברה וכן היה שותף למעשים ולאי סדרים שהתחוללו בחברה. לגבי רייכרט נטען כי כל אחריותו למעשים שנעשו נוגעת לכך שהיה חלק מבעלי השליטה ושלא פיקח כיאות על הנעשה בחברה. כנגד דן רייכרט לא הועלו טענות כי היה שותף למעשי המרמה. לפיכך קובעת השופטת כי מעורבותו ואחריותו של כהן גדולה בהרבה מזו של רייכרט.



לגבי כהן קובעת השופטת כי הפר הן את חובת האמונים שלו והן את חובת הזהירות אותם הוא חב לחברה. לגבי רייכרט קובעת השופטת שבהיותו חלק מקבוצת השליטה הוא אחראי לנזקם של התובעים בגין הימנעותו מהפעלת אמצעי פיקוח נאותים ובכך הוא הפר את חובת הזהירות שלו.



לעניין הנזק קובעת השופטת כי מנשה כהן ישלם לקבוצת התובעים סך של 3 מיליון שקל ואילו רייכרט ישלם סך של 400 אלף שקל. כך למעשה יגיע הסכום הכולל בתביעה לכדי 13.3 מיליון שקל. התובע הייצוגי שמש יקבל 400 אלף שקל ואילו עורכי הדין קובעת השופטת יקבלו סך של 13% מסכום התביעה שהם 1.7 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully