וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצפון משלם מחיר: ההשלכות הכלכליות של המצב הביטחוני

הדר חורש ויעל געתון

11.5.2018 / 0:00

מלחמה מול איראן צפויה לגרום לנזק רב לכיס שלנו: מחירי הדלק יעלו, הטיסות יתיקרו והמסים לא ירדו. את המחיר כבר התחילו לשלם בעלי הצימרים בצפון הארץ

צילום: לע"מ, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: ראש הממשלה בנימין נתניהו על התקיפה בסוריה)

את המחיר הכלכלי של העימות המסתמן עם איראן התחלנו כבר לשלם - והחשבון הסופי עוד בדרך. עלות העימות צפוייה להימדד במיליארדי שקלים, והיא תגיע לכיס של כל אחד מאתנו.

בעלי הצימרים בצפון סופגים כבר עתה ביטולים ונערכים לירידה בהכנסות. בינתיים, אומרים בענף, קשה לדעת מה תהיה הפגיעה בהכנסות. את מידת הנזק האמיתי אפשר יהיה לדעת רק בחודש הבא, כאשר יצטרכו מזמיני המקומות בצימרים ובמלונות הצפון לקבל את ההחלטה הסופית על חופשתם. ענף הצימרים מגלגל כ-800 מיליון שקל בשנה. כשליש מההכנסות מגיע בעונת חופשות הקיץ. פוטנציאל הנזק כתוצאה מביטולים כתוצאה מעימות עשוי להיות מאות מיליוני שקלים.

אמיר שושני מנהל אירוח בוטיק במטולה "הברונית" סיפר כי כל האורחים שהיו אמורים להגיע בסוף השבוע הזה ביטלו. "נכון לעכשיו גם 50% מההזמנות לחג הודיעו שלא יגיעו", אמר שושני. לדבריו מדובר בשלב זה בהפסד של כ-10,000 שקל. "אבל זה לא רק הכסף, אנחנו נאלצים לזרוק כמויות אוכל גדולות שהזמנו", מסביר שושני.

"ברונית" מטולה. באדיבות המצולמים
אירוח בוטיק במטולה "הברונית"/באדיבות המצולמים

עוד אומר שושני שבתקופה הקרובה הם יאלצו להגדיל את ההוצאות על הפרסום כדי למשוך אנשים נוספים, במקום אלה שביטלו בימי הלחימה. "הבעיה שלא הוכרז שום מצב ביטחוני ואנחנו, התיירנים, עומדים מול שוקת שבורה אחרי מצב כזה". באתר הפייסבוק שלו העלה שושני דרישה לסיוע ממשלתי - "הנזק הגדול ביותר עד כה נגרם לענף התיירות", כתב, "אני מצפה שכמו שר הביטחון, גם שר התיירות יודיע אם ואיך הוא מתכוון לסייע".

חאן זויתן. באדיבות המצולמים
חאן זויתן/באדיבות המצולמים

"בדיוק התחלנו לשפץ"

"הכול ריק", משתפת צביה בר, מנכ"לית יחידות הארוח "אתנחתא"בקיבוץ אפיק שבדרום הגולן. "בדיוק התחלנו לשפץ כדי להעלות את רמת השירות. מדובר בהוצאה כבדה, שמסתמכת על הכנסות עתידיות". בימים אלה בדרך כלל התפוסה מלאה בקיבוץ, והיא מאופיינת באירוח סטודנטים מחו"ל, קבוצות תגלית ומשפחות עם ילדים. "בכפוף להנחיות שהתקבלו בתגלית ולהנחיות מחדר המצב של משרד החינוך, כל הלינות בגולן ובגליל העליון אסורות עד סוף שבוע הבא", היא מספרת.

חג השבועות הקרוב אמור היה להיות חגיגה בחדרי האירוח. באפיק הוזמנו כל החדרים מראש. ההפסד עלול להגיע למאות אלפי שקלים.

צימרים באפיק. ארנולד בר,
"אתנחתא" באפיק/ארנולד בר

בכפר הנופש בעין זיון מחזיקים ב-50 יחידות נופש ובחאן ובו כ-60 מיטות. "ביומיים האחרונים מבטלים הכול, מהרגע להרגע", מספרת דיתי גולשדטיין, מנכ"לית הכפר. "נשארה משפחה אמיצה אחת בלבד, שחוגגת בסוף השבוע שבת חתן, עם 60 אורחים". היא מעריכה את הנזק במאות אלפי שקלים.

אבל החשש האמיתי בקיבוץ הוא דווקא מפגיעה בתיירות החקלאית. הקיבוץ מחזיק בבוסתן דובדבנים הגדול בארץ לקטיף עצמי. לדבריה בשנה שעברה הגיעו כ-50 אלף מבקרים לאתר. "העצים שופעי פרי ואנחנו מחכים למבקרים ומקווים שהקטיף לא יפגע", אומרים בכפר.

עין זיון. עדי פרץ,
כפר הנופש עין זיון/עדי פרץ

האם מי שביטל הזמנה בגלל איום בטחוני זכאי לקבל את כספו בחזרה?

החוק להגנת הצרכן מקנה זכות ביטול, בתנאי שהביטול מתרחש 7 ימים לפני תחילת החופשה

תיירנים רבים בגליל אינם גובים דמי ביטול מלקוחותיהם, אבל ביטול בגלל איום ביטחוני אינו מאפשר אוטומטית קבלת החזר. עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מסביר: כי החוק להגנת הצרכן מקנה זכות ביטול, בתנאי שהביטול מתרחש 7 ימים לפני תחילת החופשה. החוק אינו מתייחס למצבי חירום, כוח עליון או מלחמה. "עם זאת", אומר אטלן, "כל מקרה שיגיע לבית משפט יבחן לגופו".

אטלן מסביר שבחוק החוזים קיימת "עילת סיכול" כאפשרות להצדקת הלקוח המבקש לקיים את העסקה אבל כוונתו סוכלה. "סיכול שווה ערך לכוח עליון. האם ההתראות בצפון היום הן בגדר כוח עליון? לא בטוח, מצד אחד אין הנחיות להישאר בבתים, אז לכאורה קשה להגיד שזה סיכול, מצד שני אף אחד לא יחייב אף אדם לקחת סיכונים. זהתלוי בבית המשפט".

המסים לא ירדו, הטיסות יתייקרו

העימות צפוי להוריד לחלוטין מהפרק את התוכנית להפחית באופן משמעותי את נטל המסים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון כבר הכריזו על התוכנית אולם הביצוע נדחה.

ההצעה להפחית את המסים עלתה בשנה שעברה לאחר שהתגלו עודפי גביה של מסים בהיקף של 18 מיליארד שקל לעומת התחזיות. נתניהו וכחלון הכריזו כי יפנו חלק מהעודפים לקיצוץ נרחב בנטל המס. תאריך היעד לקיצוץ היה ערב חג הפסח. הוא נדחה ל"אחרי החגים, ונקבע לאחרונה לחודש יולי הבא. הסיכוי למימוש ההבטחה היה קלוש ממילא, נוכח ביקורת בנק ישראל על התוכנית והתנגדות של גורמים מקצועיים במשרד האוצר.

החשבון שצפוי הצבא להגיש על עלויות העימות ישמש תירוץ נוח לרדת מהעץ. עוד בטרם ההתחממות בצפון הגיש שר הביטחון אביגדור ליברמן דרישה להגדלת תקציבו ב-3 מיליארד שקל. הדרישה נדחתה בנימוק שעל משרד הביטחון לעמוד בהסכם התקציב הרב שנתי שנחתם עימו. אולם ההסכם אינו מונע דרישה להגדלת תקציב בעקבות אירוע ביטחוני חריג כמו מבצע רחב היקף או מלחמה. אנשי משרד האוצר יתנגדו אמנם אבל אינם משלים את עצמם: החשבון יוגש והקופה תצלצל.

שר האוצר, משה כחלון, 17 בינואר 2018. ראובן קסטרו
החשבון שצפוי הצבא להגיש על עלויות העימות ישמש תירוץ נוח לרדת מעץ הורדת המסים. שר האוצר משה כחלון/ראובן קסטרו
הסכם הגרעין אפשר לאיראן לשקם את תעשיית הנפט שלה, להגדיל את ההיצע העולמי ולתרום להוזלת הנפט בשווקים. חידוש הסנקציות יפעל בכיוון ההפוך ומחירי הנפט העולמיים כבר מזנקים מידי יום

אבל זו לא תהיה הסטייה היחידה מהתוכניות. העימות מחזיר לתודעה הציבורית את הדיון במיגון העורף ואת הדרישה להגביר את ההשקעות בהכנתו. בימים הקרובים צפויים להתקיים בנושא דיונים בוועדת המשנה המיוחדת של וועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות עמיר פרץ. הוועדה תקיים ביום שלישי הקרוב דיון בצרכי המיגון של העורף. על פי המספרים שיוצגו בוועדה הוקצבו השנה 150 מיליון שקל לשיפור המיגון. התקציבים הנדרשים הם 2 מיליארד שקל להשלמת הפערים במיגון העורף בצפון ו-4 מיליארד שקלים לתיקון המצב בכלל המדינה.

המתיחות בצפון היא חלק בלתי נפרד מהמערכה הכללית נגד איראן, שקיבלה תאוצה עם הודעת ארצות הברית על פרישה מהסכם הגרעין. איראן נחשבת למפיקת הנפט השלישית בגודלה בעולם. הסכם הגרעין אפשר לה לשקם את תעשיית הנפט שלה, להגדיל את ההיצע העולמי ולתרום להוזלת הנפט בשווקים. חידוש הסנקציות יפעל בכיוון ההפוך ומחירי הנפט העולמיים כבר מזנקים מידי יום.

עליית המחירים העולמיים מסתכמת מתחילת השנה בקרוב ל-25%. מחיר הדלק בישראל מורכב ברובו ממסים ולכן הסתכמה העליה במחיר הבנזין בתקופה זו ב-7% בלבד. מאז עדכון מחירי הדלק בסוף אפריל ועד היום עלה המחיר העולמי ב-5% ונראה שגם בסוף מאי יודיע משרד האנרגיה על התייקרות נוספת.

ענף התעופה כבר מגיב להתייקרות מחירי הנפט העולמי ומי שטרם רכש כרטיס לחופשת הקיץ הפסיד כנראה: התחזקות הדולר ועליית מחירי הנפט צפויים ליקר את עלויות הטיסה השנה בכ-10% לפחות. לכל רוכשי הכרטיסים כדאי להיזהר בימים כאלה. חברות תעופה רבות נקלעו למצב עסקי קשה בעקבות התיקרויות הדלק והתחרות החריפה. זהו שילוב מסוכן שגורם לעתים קרובות לקריסת חברות ועגמת נפש בדרך לחופשה הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully