וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפקחת על הבנקים: "הסיכון העיקרי שלנו - האשראי לנדל"ן"

30.5.2018 / 9:01

הדוח השנתי שפרסם הפיקוח על הבנקים מסכם שנה טובה למערכת הבנקאית עם גידול בתשואות ובהון הפנוי. הלווים הגדולים קיבלו יותר אשראי על חשבון העסקים הקטנים

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר  26/12/2017. ראובן קסטרו
המפקחת על הבנקים, חדוה בר/ראובן קסטרו

סיכון האשראי לענף הבנייה והנדל"ן הוא גורם הסיכון המרכזי למערכת הבנקאית - למרות הירידה בסיכון לעומת השנה הקודמת. כך מתריעה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בדוח השנתי המתפרסם היום (רביעי). בר מזהירה כי למרות השיפור במצבם של הבנקים, הם חשופים לסיכונים, בעיקר כתוצאה מהתגברות התחרות בענף וזעזועים הטכנולוגיים הצפויים להתרחש. האשראי לענף הבינוי צמח ב-21.6% בשנה שעברה. גידול זה מגיע בעקבות הקלות שהעניק בנק ישראל לבנקים בלאחר שיזמים רבים מחו על מחסור באשראי.

שנת 2017 היתה שנה טובה למערכת הבנקאות עם גידול בתשואה להון ועודפי הון שבר מציעה לבחון כיצד להשתמש בהם. בר מציעה לבנקים בין היתר לבחון את הגדלת תשלומי הדיבידנדים שלהם או רכישה עצמית של מניות.

השנה היתה גם שנת מפנה בשוק האשראי: הבנקים חזרו להגדיל את האשראי ללווים גדולים, לאחר מספר שנים בהם צמצמו אשראי זה על חשבון הגדלת אשראי למשקי הבית ולעסקים קטנים. ב-2017 הואט שיעור הגידול באשראי למשקי הבית ועלתה הריבית שמשלמים משקי הבית והעסקים הקטנים. לדברי המפקחת, הגידול בריבית שמשלם מגזר העסקים הקטנים הגביר את עליית רמת הסיכון בתחום. בתחום האשראי הצרכני לרכב נרשמה בשנה שעברה עלייה חדה בשיעור של 13%.

שיעור ריבית ממוצעת על האשראי. הפיקוח על הבנקים,
שיעור הריבית הממוצעת על האשראי במגזרים השונים/הפיקוח על הבנקים

אשראי רב מהמקובל לעשירונים הנמוכים

הבנקים סגרו בשנה שעברה 25 סניפים ופיטרו כ-1,300 עובדים. חלק גדול מהמשרות הופחתו באמצעות סגירת שלוחות הבנקים בחו"ל

הדוח מגלה עוד, שבניגוד למגמה העולמית, הצליחו הבנקים בישראל להגדיל את המרווחים הפיננסיים שלהם (הפער בין הריבית שהם משלמים לריבית שהם גובים מלקוחותיהם), בעוד שההכנסות מהעמלות לא עלו. הגדלת המרווחים הפיננסיים סייעה לבנקים לשפר את רווחיותם למרות שצעדי ההתיעלות שלהם מתקדמים בעצלתיים. הבנקים סגרו בשנה שעברה 25 סניפים ופיטרו כ-1,300 עובדים. חלק גדול מהמשרות הופחתו באמצעות סגירת שלוחות הבנקים בחו"ל.

העובדים שנותרו בבנקים הגדילו את שכרם הממוצע ב-3.6%. המפקחת על הבנקים אומרת שמדובר בעלייה צנועה יחסית לממוצע במשק. השכר הגבוה יחסית של עובדי הבנקים בישראל מצוינת כסיבה מרכזית ליעילות הנמוכה של הבנקים בישראל ביחס לבנקים בחו"ל.

המפקחת בר מביעה בדוח דאגה נוכח נתונים על היקף האשראי שנתונים הבנקים למשפחות מהעשירונים הנמוכים. היקף האשראי ל-4 העשירונים הנמוכים גבוה מהמקובל במדינות המפותחות. בבנק ישראל לא חוששים שהמספרים הגדולים יאיימו על יציבות הבנקים אולם קיים חשש להסתבכותם של משקי בית.

נתונים שנאספו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלים שבאוכלוסיה החרדית, ששיעור העוני בה גבוה יחסית, יש שיעור גבוה במיוחד של אשראי. 66% מהמשפחות הן בעלות חוב לבנקים, שיעור כפול מהאוכלוסיה הכללית. שיעור נוטלי ההלוואות הצרכניות בקרב האוכלוסיה הערבית הוא 40%, לעומת 29% באוכלוסיה היהודית. המפקחת קוראת להגביר את החינוך הפיננסי בקרב האוכלוסיות הנזקקות.

בשנת 2017 נוצר במערכת הבנקאית רוב ללקוחות המשתמשים באינטרנט לניהול חשבון בנק, ושיעורם מגיע ל-55%. עם זאת ישראל מפגרת עדיין בתחום השימוש באינטרנט לשירותים בנקאיים - אולי מפני שתשתיות האינטרנט בישראל מפגרות אחר התשתיות במדינות המפותחות.

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר עם פרסום הדוח אמרה בר כי תושבי חוץ משכו פקדונות בהיקף של 70 מליארד שקלים - כמחצית מפקדונותיהם, בעיקבות הידוק הפיקוח בתחום הלבנת ההון.

עוד מתחה המפקחת ביקורת מרומזת על התבטאויותיהם של שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן נגד הבקשה למזג את בנק אגוד עם מזרחי טפחות. "חשוב שהחלטות בנושאים פיננסיים רגישים ומורכבים יתקבלו על ידי אנשי מקצוע ללא לחץ פוליטי", טענה בר. המפקחת תומכת במיזוג בעוד שהרשות להגבלים עסקיים צפויה להודיע על התנגדותה. בר אמרה כי לדעתה המיזוג ישפר דווקא את מצב התחרות במערכת הבנקאית, ורמזה שבנקים קטנים מסוגו של אגוד יתקשו להתקיים בעולם הבנקאות העתידי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully