וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כבר השתנתה המגמה בוול סטריט?

סופי שולמן

1.12.2002 / 10:01



השנה, לראשונה זה שלוש שנים, קיבלו משקיעי וול סטריט סיבה אמיתית להודות לשוק בחג ההודיה. שנת 2002, שנראתה רע מאוד בתחילת אוקטובר, מצטיירת לפתע כשנה שבה ייתכן כי מתחיל מפנה בשוק.



ביום שישי סיים דאו ג'ונס, שמורכב מ-30 המניות הכבדות של חברות ממגזר התעשייה והמסחר, שבוע שמיני של עליות. תופעה זו אינה זכורה בוול סטריט מתחילת 98'. אמנם דאו ג'ונס עדיין מצוי ברמה הנמוכה ב-11.2% מרמתו בתחילת 2002, אך זהו שיפור ניכר לעומת הרמה בה ניצב ב-9 באוקטובר, עת נגע בנקודת שפל של 5 שנים.



גם מדד סטנדרד אנד פורס S&P) 500) מנסה להתחרות בקצב ריצתו עם דאו ג'ונס וכעת הוא נמוך ב-18.5% בלבד מרמתו בתחילת 2002. ב-9 באוקטובר היה ה-S&P רחוק ב-32.3% לעומת תחילת השנה. עתה המדד השלים שבוע שלישי של עליות וניצב ברמה של 936 נקודות.



מדד בורסת נאסד"ק, רווי מניות הטכנולוגיה, עדיין מתגאה בנפילה החדה ביותר במונחי אחוזים מתחילת השנה בהשוואה לשני המדדים האחרים. ואולם גם מניות הטכנולוגיה זכו בשבועות האחרונים לתחיה מחדש. בעוד שבשפל של 9 באוקטובר נאסד"ק היה נמוך ב-42.9% מרמתו בתחילת 2002, הרי שעתה הוא צימצם את המרחק ל-24.2% בלבד.



ל"ריצה" של החודש האחרון אין בינתיים סיבה של ממש. לאור זאת עולה השאלה אם מדובר בחזרת ה"פרים" ותחילתה של מגמת עלייה ארוכת טווח, או שמא זהו רק מירוץ דובים קצר מועד " market rally bear", תופעה המתרחשת לעתים ללא סיבה בשוק מניות "דובי", שיורד לאורך זמן?



כותבים והעורכים בשבועון הפיננסי "בארונ'ס" סבורים כי טרם הגיעה העת לקדם את פני הפרים בברכה. לדעתם, הפאניקה וחוסר האבחנה שמאפיינים את רוכשי המניות מרמזת רק על שלב נוסף בחיי הדובים בוול סטריט. ההערכה הרווחת היא כי שוק דובי אמיתי מסתיים באנחה שקטה שלעתים קרובות אינה נשמעת ונראית לעין - הוא ודאי לא מסתיים בחגיגת קניות דוגמת זו של השבועות האחרונים.



חשוב לזכור כי העליות של עשרות אחוזים במדדים המובילים, הן רק עליות באחוזים. במונחי מספרים יבשים, עליות אלה מרשימות הרבה פחות. כמו כן, נמדדים הזינוקים האחרונים מרמות השפל של אוקטובר, כשרק נאסד"ק פרץ כלפי מעלה את רמתו מאוגוסט 2002 בעוד דאו ג'ונס ו-S&P 500 לא חצו אפילו את הרף הבסיסי הזה.



רכישת המניות בשבועות האחרונים, מזכירה יותר "בהלת קניות", מאשר רכישה מתוכננת, מושכלת וסלקטיווית. עובדה זו ניכרת בכך שכל המגזרים עולים בבת אחת, כמעט ללא אבחנה. זה המצב גם בקרב המניות הישראליות: צ'ק פוינט, שפועלת בשוק התוכנה, זינקה ב-31%, ויצרנית השבבים טאואר קפצה ב-33%. חגיגת העליות לא פסחה על מניית טבע שקפצה ב-20% מאז אוקטובר וגם על מנייתה של קמטק, חברה עם ביצועים צולעים באחרונה, שניתרה ב-47%.



על פי נתונים שפורסמו בארה"ב ביום שישי, 274 מיליון דולר זרמו בשבוע האחרון לקרנות המשקיעות במניות של חברות טכנולוגיה, וזאת ללא כל בשורה שהגיעה מהחברות עצמן. חלק ניכר מהחברות עדיין מציגות הפסדי עתק ואינן צופות שיפור מהותי בעתיד הקרוב. השנה נראה כי גם ההמתנה לחגיגת הקניות של כריסטמס מאופקת יותר, שכן על פי הערכות של הרשתות הגדולות, 2002 ולא תהיה "שנת הקניות" של האזרח האמריקאי.



מנתחים פיננסיים בארה"ב העריכו כי סיבה אפשרית לעליות הנוכחיות היא "אפקט ינואר" שהקדים לבוא. בינואר נוהגים מנהלי תיקים להצטייד במניות חדשות לשנה חדשה, לאחר שוויתרו על המניות הקטנות. מניות קטנות אלה מוצאות לעצמן קונים שקופצים על ההזדמנות וכך נוצרת תחושת אופטימיות בקרב משקיעים. ואולם, השנה נראה כי אפקט ינואר יהיה מינורי יחסית, שכן מרבית המניות הקטנות כבר הכפילו את מחיריהן בחודש האחרון וימשיכו לעשות זאת בחודש הקרוב כדי לשפר את התשואותיהן ב-2002.



למרות האופטימיות הרגעית, קשה להאמין כי המדדים המובילים יצליחו למחוק את כל הנפילות השנתיות בחודש הקרוב. כיוון שכך, 2002 תהיה כנראה שנה שלישית ברציפות של ירידות, לראשונה מאז תקופת השפל של 41-'39'. גם גורלה של השנה הבאה, 2003, אינו ברור, וייתכן כי עיקר ההשפעה תהיה לנתונים חיצוניים לשוק, כגון חשיפת מלאי האמל"ח העיראקי שצפוי לקרות ב-8 בדצמבר. אם הממצאים יראו שארה"ב בדרך למלחמה, לא מן הנמנע שגם 2003 קודרת לפעילי שוק המניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully