וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות ההגבלים פסלה את מיזוג מזרחי טפחות ובנק אגוד

עירית אבישר

30.5.2018 / 15:51

ברשות סבורים כי בנק אגוד, שנתחו בשוק עומד על פחות מ-3%, תורם לתחרות משמעותית באזורים גאוגרפיים מסוימים. בעלי השליטה באגוד צפויים לערער על ההחלטה. מזרחי טפחות היה אמור לרכוש את בנק אגוד לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל

בנק מזרחי טפחות, פברואר 2012. שי אוקנין
בנק מזרחי/שי אוקנין

עכשיו זה סופי: רשות הגבלים עסקיים פסלה את המיזוג בין מזרחי טפחות לבנק אגוד, כך הודיעה היום (ד') הרשות. "העלמות בנק אגוד עלולה לפגוע בתחרות המועטה ממילא על לקוחות פרטיים במערכת הבנקאית", נכתב בהודעת הרשות.

המיזוג בין שני הבנקים נחשב לאחת הסוגיות הרגישות שהרשות מתמודדת עימו בשנים האחרונות, וזאת על אף שבנק אגוד הוא רק הבנק השישי בגודלו עם נתח שוק של פחות מ-3%. בזירה הפוליטית ישנה התנגדת חריפה למיזוג, בטענה שהוא יביא לירידה במספר השחקנים בשוק. לעומת זאת בנק ישראל תמך באופן מובהק במיזוג ומאמינים שהוא יחזק את מזרחי טפחות בתחרות מול שני הבנקים הגדולים.

ברשות דחו את המיזוג ממספר טעמים ובהם בדיקה מקיפה שערכו שגילתה שאגוד תורם לתחרות, וחלקו בגיוס לקוחות חדשים גבוה משמעותית מ-3% באזורים גאוגרפיים שונים. כמו כן אגוד וגם מזרחי טפחות הם שחקנים משמעותיים בתחום האשראי לענף היהלומים, בו יש כיום מעט בנקים פעילים.

הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין מנועה מלעסוק במיזוג זה בשל הסדר ניגוד העניינים שלה. מי שטיפל במיזוג הוא אורי שוורץ היועץ המשפטי של הרשות, מכיוון שמיכל הלפרין הממונה על ההגבלים מנועה בשל הסדר ניגוד העניינים.

לפני כחצי שנה חתם מזרחי טפחות עם משפחות לנדאו, מנור, שלמה אליהו וד"ר יעל אלמוג זכאי לרכישת הבנק לפי מכפיל של 0.6, המשקף לו שווי של כ-1.5 מיליארד שקל. בעלי השליטה באגוד צפויים לערער על ההחלטה לבית הדין להגבלים. בשוק ההון כבר תמחרו את התרחיש שהרשות תפסול את המיזוג, ומניית בנק אגוד צנחה בקרוב ל-20% בשבועות האחרונים. גם אם הערעור לא יתקבל, שלמה אליהו, המחזיק בנאמנות ב-27% ממניות הבנק צפוי בכל מקרה למכור את המניות, שכן הוא מחזיק במקביל בשליטה בחברת הביטוח מגדל. מכירה זו עלולה ללחוץ עוד יותר כלפי מטה את מחיר המניה.

ממזרחי טפחות נמסר: "הבנק מצר על ההחלטה, בהיותה בלתי סבירה בעליל, מבוססת על נימוקים מופרכים ועומדת בסתירה לממצאי בדיקת רשות ההגבלים העסקיים עצמה, ותוך התעלמות גמורה מעמדת הפיקוח על הבנקים, הרגולטור הייעודי היחיד בעל הידע והמומחיות בכל היבטי התחרות במערכת הבנקאית, שתמך במיזוג. החששות התחרותיים הדמיוניים שרשות ההגבלים נאחזה בהם חסרי שחר. בנק מזרחי טפחות הוא מחולל התחרות האמיתי במערכת הבנקאית ומיזוגו עם אגוד לא רק שלא היה פוגע בתחרות, אלא היה עתיד להגבירה באופן דרמטי לטובת הצרכן. מזרחי טפחות ימשיך לדבוק בתכנית האסטרטגית שלו וימשיך לצמוח במסגרת מתווה התכנית, תוך התמקדות בסגמנטים העסקיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully