וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מוציא לדרך את מכרז הפנסיה ברירת מחדל השני

רון שטיין

6.6.2018 / 13:37

כחלון וסלינגר מודיעים על המשך המהלך ויציאה למכרז לבחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל שיציעו דמי ניהול מוזלים וברורים לציבור הרחב, במטרה להפעיל את הזוכות כבר החל מנובמבר 2018

שר האוצר משה כחלון. מרץ 2016. ראובן קסטרו
שר האוצר, משה כחלון/ראובן קסטרו

כשנה וחצי לאחר שיצאו לדרך קרנות הפנסיה ברירת מחדל שהובילו משרד האוצר ורשות שוק ההון, כשמיטב דש והלמן אלדובי נבחרו לאחר שהציעו את המחיר הנמוך ביותר לניהול חיסכון הציבור הרחב, שר האוצר, משה כחלון, והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, מודיעים על המשך המהלך ויציאה למכרז לבחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל שיציעו דמי ניהול מוזלים וברורים לציבור הרחב, במטרה להפעיל את הזוכות כבר החל מנובמבר 2018. בתחילה, נזכיר, האוצר ורשות שוק הון רצו שהקרנות יפעלו יותר זמן בטרם ייצאו למכרז חדש, אך ביהמ"ש העליון הגביל את התקופה הראשונה לשנתיים, שעתה קרבות לסופן.

במכרז החדש יש כמה שינויים מהפעם הקודמת: המכרז הפעם הינו לבחירת זוכים לשלוש שנים ולא לשנתיים, כשהמתחרות יתחייבו גם לתת הטבות לפורשים לגמלאות ולא רק לחוסכים. אך לא זאת אף זאת: הפעם גם ייקבעו דמי ניהול מינימליים למכרז. דמי הניהול המינימליים יהיו גבוהים מאלה שכיום בשתי קרנות ברירת המחדל הקיימות. הם יעמדו על לכל הפחות 0.1% מהצבירה ו-1.5% מההפקדות השוטפות. אגב, לפי שעה במיטב דש ובהלמן אלדובי לא החליטו אם ינסו לזכות שוב.

באוצר מציינים היום (ד') כי לקרנות ברירת המחדל הצטרפו "למעלה מ-100,000 איש", שזכו להצעה מוזלת עבור ניהול החיסכון שלהם. עתה מחדשים האוצר ורשות שוק ההון כשהם מדווחים כי "לראשונה, ההליך החדש לבחירת קרנות ברירת מחדל מציע להתייחס גם לדמי הניהול המוצעים לעמיתים שפורשים מהקרנות, עם תום תקופת החיסכון". על זה מרחיבים ואומרים באוצר כי " ההליך החדש כולל חובת הנחה בדמי ניהול גם לעמיתים שיפרשו לגמלאות בקרנות המוזלות. נכון להיום הפורשים משלמים על קצבת הזקנה שלהם את דמי הניהול המקסימליים הקבועים בהוראות הדין".

כבעבר, גם הפעם "לפי ההליך ייקבעו לפחות שתי קרנות פנסיה אשר יציעו את דמי הניהול הנמוכים ביותר" שהפעם "יוגדרו כקרנות הפנסיה הנבחרות לתקופה של שלוש שנים". ה הטבה בדמי הניהול תישמר למצטרפים לקרנות הברירת מחדל למשך תקופה של עשר שנים ממועד הצטרפותם. גם הפעם תינתנה הקלות במכרז לקרנות הקטנות, שלא בבעלות חמש קבוצות הביטוח הגדולות.

מדובר במהלך דגל של האוצר בשוק הפנסיה, והם תולים בו תקוות רבות, שיוזיל את החיסכון ושישנה את מבנה השוק. נציין כי בצל פעילות קרנות הפנסיה ברירת מחדל נמשכה המגמה ארוכת השנים של ירידה בדמי הניהול הממוצעים בשוק הפנסיה החדשה המקיפה, שכיום מנוהלים בה כ-310 מיליארד שקל. מדובר באפיק החיסכון הפנסיוני הצומח ביותר במשק.

רוצים את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully