וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא קיבלתם את הכסף חזרה? איך לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות

22.6.2018 / 0:00

צרכנים רבים מגיעים לא פעם למבוי סתום מול בית עסק, כשמבקשים להחזיר מוצר או לקבל את כספם חזרה. אחת הדרכים להתמודד עם המצב הזה ולממש את הזכויות שלכם היא באמצעות תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות. איך עושים את זה? המדריך המלא

בית המשפט. (צילום: GettyImages), GettyImages
בית משפט/GettyImages, (צילום: GettyImages)

פעמים רבות כשצרכן מגיע למבוי סתום מול בית עסק, הוא נאלץ לפנות לאפיקים משפטיים. לא כולם יכולים לממן עורך דין או לבזבז שנים ארוכות על דיונים משפטיים, ערעורים ופסקי דין עבור סכומים נמוכים. בית המשפט לתביעות קטנות הוא פתרון ביניים - דרך פשוטה להגיש תביעה עד לסכום של 32,700 שקלים, ללא עיכובים מנהליים ובדיון קצר ומהיר, בדרך כלל ללא עורך דין. בדקנו עם המועצה לצרכנות כיצד להגיש תביעה.

בית המשפט לתביעות קטנות מאפשר לתבוע כסף חזרה, ביטול עסקה, החלפה של מצרך או תיקונו, כל עוד התובע שומר על מסגרת הסכום ולא חורג מהגשת 5 תביעות קטנות בשנה.

את התביעה ניתן להגיש בבית המשפט שבאזור שיפוטו נמצא מקום מגוריו או העסק של הנתבע, המקום בו בוצעה העסקה או נחתם החוזה, או במקום בו הייתה העסקה אמורה להתבצע או היה אמור להימסר מוצר צריכה. חשוב לשים לב שבית המשפט לתביעות קטנות מתנהל במרבית בתי משפט השלום בארץ, ואינו בעל סמכות לדון בדיני עובד ומעביד.

בית המשפט. (צילום: GettyImages), GettyImages
אין אפשרות לתבוע פעמיים באותו עניין. בית משפט/GettyImages, (צילום: GettyImages)

כיצד מגישים תביעה וכמה זה עולה?

סכום האגרה הוא אחוז אחד מסכום התביעה, אבל לא פחות מ-50 שקל, ויש לשלם את האגרה יחד עם הגשת כתב התביעה למזכירות בית המשפט

כדי לפתוח בתביעה, יש להגיש לבית המשפט כתב תביעה מודפס או כתוב בכתב יד ברור. את טופס כתב התביעה ניתן לקבל במזכירות בית המשפט ולכתב התביעה יש לצרף העתק של המסמכים עליהם מתבססת התביעה מסודרים לפי סדר ה-א',ב'.

אין אפשרות לתבוע פעמיים בגלל אותו עניין, לכן יש לכלול בכתב התביעה את כל העובדות הרלוונטיות, בהן פירוט הנזקים והראיות המצביעות על כך. כך למשל, אם נדרש פיצוי בשל הפסד שבוע עבודה, יש לצרף תלוש משכורת המעיד על שווי של יום עבודה. כך למשל אם נדרש החזר הוצאה, יש לצרף קבלה או כל תיעוד אחר.

סכום האגרה הוא אחוז אחד מסכום התביעה, אבל לא פחות מ-50 שקל, ויש לשלם את האגרה יחד עם הגשת כתב התביעה למזכירות בית המשפט. אחרי סיום הפרוצדורה, ימסרו לתובע תאריך ושעת המשפט במעמד מסירת כתב התביעה למזכירות.

את מי ניתן לתבוע, ואיך מגישים כתב הגנה?

ברגע שהוגש כתב התביעה, בית המשפט ישלח לנתבע העתק שלו וכן הזמנה לדין. הנתבע יתבקש להגיש כתב הגנה תוך 15 יום, והוא למעשה התשובה שלו לתביעה

ברגע שהתקבלה ההחלטה לפתוח בהליך משפטי, חשוב להקפיד כי זהות הנתבע תהיה אישיות משפטית, אדם או תאגיד, ולא שם מסחרי או כינוי. מומלץ לצרף את מספר תעודת הזהות אם מדובר באדם פרטי; או מספר העוסק המורשה או מספר החברה, כשמדובר בחברה בע"מ.

ומה אז קורה? ברגע שהוגש כתב התביעה, בית המשפט ישלח לנתבע העתק שלו וכן הזמנה לדין. הנתבע יתבקש להגיש כתב הגנה תוך 15 יום, והוא למעשה התשובה שלו לתביעה. הנתבע מחויב להתייצב במועד שנקבע ולהגיש כתב הגנה, אם לא עשה כן, התובע רשאי לבקש פסק דין בהעדר הגנה. לבית המשפט נשמרת הזכות להחליט על דחיית הדיון למועד אחר על מנת לקיים דיון בנוכחות הצדדים.

אדם שקיבל בדואר כתב תביעה והזמנה לדין מבית המשפט, חייב להגיש כתב הגנה על גבי טופס שיצורף לתביעה תוך 15 יום מיום קבלת כתב התביעה. נתבע שאינו מגיש כתב הגנה או אינו מתייצב למשפט עלול להפסיד ויינתן פסק דין נגדו. הנתבע רשאי להגיש תביעה שכנגד, כלומר לתבוע את התובע, אם יש סיבה לכך. גם סכום תביעה שכנגד מוגבל ל-32,700 שקל. תביעה שכנגד מוגשת על ידי מילוי כתב תביעה. בית המשפט יודיע במקרה כזה לתובע שעליו להגיש כתב הגנה תוך שבעה ימים.

אילוסטרציה – בית משפט. ShutterStock
בית המשפט לתביעות קטנות מתנהל בצרה מקלה יחסית. מאזניים/ShutterStock

כיצד מתנהל המשפט ומתי ניתן פסק הדין?

המשפט מתנהל לפני השופט בצורה מקלה יחסית לבתי משפט אחרים בהיותו פחות פורמלי, יותר פשוט ומהיר. תובע או נתבע אינם רשאים להיות מיוצגים על ידי עורך דין במשפט

המשפט מתנהל לפני שופט בצורה מקלה יחסית לבתי משפט אחרים בהיותו פחות פורמלי, יותר פשוט ומהיר. תובע או נתבע אינם רשאים להיות מיוצגים על ידי עורך דין במשפט. במקרים מיוחדים אפשר לבקש מהשופט להיות מיוצג על ידי ארגון שהוסמך לשם כך או עורך דין. יש לקחת בחשבון שאם התיר השופט לארגון לייצג את אחד הצדדים, הוא עשוי לאשר גם לצד השני להיות מיוצג.

אם שני הצדדים מסכימים, רשאי השופט לדון בתביעה כבורר, או להעביר את הדיון לבורר המסכים לדון בתביעה או למגשר שליד בית המשפט בהסכמת הצדדים. כמו כן, אם שני הצדדים מסכימים, בית המשפט יכול לתת פסק דין על דרך הפשרה, כלומר להחליט לקבל את התביעה, באופן מלא או חלקי, או לדחות אותה, זאת מבלי שינמק בהכרח את החלטתו. השופט רשאי לתת פסק דין כבר בתום הדיון, אולם הוא רשאי לדחות את מתן פסק הדין למועד מאוחר יותר, לא יאוחר מ-7 ימים מתום הדיון.

ומה קורה אם פסק הדין התקבל והוא אינו על דעת אחד הצדדים באופן מוחלט? במקרה זה ניתן לערער. אולם, כדי להגיש ערעור על פסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות צריך לקבל רשות לכך מבית המשפט המחוזי. את בקשת הרשות לערער יש להגיש לבית המשפט המחוזי תוך 15 ימים מיום קבלת פסק הדין.

מאזניים. Artoday
ניתן לערער רק בבית המשפט המחוזי. מאזניים/Artoday

מה קורה אם אחד הצדדים לא התייצב לבית המשפט או הוא מפר את פסק הדין?

אם בית המשפט קבע שהנתבע צריך לשלם לתובע, הנתבע צריך לעשות זאת מיד, או בתוך התקופה שקבע בית המשפט

אם שני הצדדים לא מופיעים, התביעה תימחק ורק במקרה כזה ניתן להגיש אותה מחדש. אם מופיע התובע אך הנתבע לא מופיע, למרות שכתב התביעה הומצא לו כדין, בית המשפט יתן פסק דין על סמך כתב התביעה. אם הנתבע מופיע אך התובע לא מופיע, התביעה תידחה. ולא יהיה ניתן להגיש אותה מחדש. בכל אחד משלושת המקרים הללו אפשר לפנות לבית המשפט ולבקש לבטל את פסק הדין תוך 30 ימים מיום קבלת פסק הדין, או מאוחר יותר, תוך בקשה מנומקת להארכת המועד.

ומה קורה אחרי מתן פסק הדין? אם בית המשפט קבע שהנתבע צריך לשלם לתובע, הנתבע צריך לעשות זאת מיד, או בתוך התקופה שקבע בית המשפט. אם הנתבע אינו עושה זאת, יכול התובע לפנות אל לשכת ההוצאה לפועל של בבית המשפט מגובה בהעתקים מאושרים של פסק הדין לפי מספר הנתבעים החייבים ועוד העתק נוסף.

בלשכת הוצאה לפועל יש למלא טופס "בקשה לביצוע" במספר העתקים כמספר החייבים ועוד העתק אחד, לשלם אגרה בקופת בית המשפט ולקבל מספר תיק. התובע מקבל העתק מהבקשה וכן קבלה. בהמשך לשכת ההוצאה לפועל תשלח מכתב אזהרה אל הנתבע/החייב ותתבע ממנו לשלם את סכום התביעה. הוא יוזהר שאם לא ישלם חובו בתקופה האמורה באזהרה, יינקטו נגדו אמצעים.

ומה אם הוא לא משלם? התובע יקבל הודעה מההוצאה לפועל בעניין זה. אז הוא יכול להגיש "טופס נקיטת אמצעים", ובו יצביע על הפעולה שהוא מבקש לנקוט, למשל עיקול או צו מאסר. נציגי ההוצאה לפועל ייצאו לביתו של החייב שלא שילם ויעקלו את רכושו בערך של הסכום שמדובר בו. אם גם אז לא ישלם את המגיע, במקרים מסוימים יו"ר ההוצאה לפועל מוסמך להוציא פקודת מאסר נגדו. במקרה של הוצאה לפועל בעניין שטרות, כולל שיקים, התהליך הוא קצת שונה ויוסבר לתובע על ידי אנשי ההוצאה לפועל כאשר ימסור את בקשת הביצוע לידיהם.

seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל yael_g@walla.net.il

או בקבוצת הפייסבוק "אכלו לי שתו לי"

רוצים את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully