וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצה: עובדי מדינה שפרשו לא יפוצו על תקופת הצינון

צבי זרחיה

2.12.2002 / 9:57

את ההמלצה העבירה לשר האוצר הוועדה לקביעת קריטריונים למתן תשלומי הסתגלות, בראשות נציב שירות המדינה ובהשתתפות פרופ' צבי זוסמן



עובדי מדינה שפרשו לא יקבלו פיצוי נוסף על תקופת הצינון שבה הם מחויבים - כך ממליצה הוועדה לקביעת קריטריונים למתן תשלומי הסתגלות, שהעבירה בסוף השבוע את המלצותיה לשר האוצר סילבן שלום.



הוועדה, בראשות נציב שירות המדינה שמואל הולנדר ובהשתתפות פרופ' צבי זוסמן, הממונה על השכר באוצר לשעבר יעקב דנון ונציב שירות המדינה לשעבר ויו"ר רשות השידור אברהם נתן, מונתה בפברואר 2002 על ידי ועדת השרים לכלכלה בעקבות החלטת ממשלה ממארס 2000 לפצות את הפורשים הבכירים לכל תקופת הצינון בת השנה שבה הם מחויבים.



ועדה קודמת שטיפלה בעניין לא הצליחה בגיבוש הקריטריונים, ובעקבות כך הוקמה ועדה חדשה בראשות הולנדר. תקופת הצינון נקבעה בין היתר כדי למנוע מצב של ניגודי עניינים; כיום זכאי עובד מדינה בכיר שפורש מתפקידו לקבל מהמדינה משכורת למשך שלושה חודשי הסתגלות.



הוועדה קבעה כי הוראות החוק המחייבות תקופת צינון אינן מותנות במתן פיצוי כלשהו, לפחות לא פיצוי ישיר בגין הפסדי השתכרות שעלולים להיגרם לעובד. היא גם סבורה כי "לא ניתן לומר כי הוראות החוק הן בגדר הבלתי ידוע או הבלתי צפוי, שהרי כל מי שהתמנה לתפקידו מוחזק כמי שהכיר את כללי השירות והמינהל התקין".



נדחתה הצעה להענקת תשלום קבוע



הוועדה דחתה כמה הצעות שהועלו בפניה, ובהן הצעה להעניק תשלום קבוע לבעלי תפקידים מסוימים שייקבעו על ידה. רוב חברי הוועדה אמרו כי הצעה מסוג זה יוצרת אי שוויון שאין לו בסיס בחוק, בין בעלי תפקידים בכירים לבין בעלי תפקידים זוטרים, שעלולים גם הם להיפגע מחובת הצינון.



הוועדה לא קיבלה גם את הצעתו של החשב הכללי באוצר ניר גלעד, ולפיה ישולם פיצוי לבעלי משרות בכירות ורגישות במיוחד, מתוך מטרה להרתיע עובדים אלה מלקבל הצעות לעבודה לאחר הפרישה, בזמן שהם עדיין משרתים בשירות המדינה.



כמו כן לא התקבלה הצעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד טנה שפניץ, להעניק מעין הלוואה לכל עובד שפורש שנמצא ברשימת תפקידים רגישים; ההלוואה תינתן למשך תקופת הצינון ותוחזר למדינה בעת קבלת עבודה אחרת או בתום התקופה.



רוב חברי הוועדה אמרו כי אין זה ראוי בעיתוי הנוכחי של קשיים כלכליים ואבטלה, להעניק פיצוי נוסף לעובדים, בעיקר בכירים.



הוועדה קבעה כי אין בכוונתה לעודד הענקת פיצוי שיהיה מעין "מימון גישור" לצורך מעבר של עובד מדינה שמחויב בתקופת צינון, לתפקיד מחוץ לשירות. "עצם הענקת פיצוי כדי להקל על העובד הפורש לספוג את הפסדי ההשתכרות שנובעים מתקופת הצינון יש בה כדי לשדר מסר לא נכון", הדגישה הוועדה.



חברי הוועדה התנגדו להצעה להעניק פיצוי תמורת התחייבות שלא לנהל מגעים עם מעסיק עתידי, בנימוק שאין היא מעשית ולא ניתן יהיה לאכוף אותה. הוועדה סבורה כי רוב העובדים שפורשים מהשירות אינם נפגעים מהחוק המגביל את העסקתם ומחייבם בתקופת צינון וכי אלה שנפגעים ביחס להצעת עבודה מסוימת נהנים מפוטנציאל רחב של הצעות עבודה אחרות.



בחודשים האחרונים פרשו מהשירות הציבורי כמה בכירים ובהם הממונה על הביטוח ציפי סמט, המדען הראשי בתמ"ס כרמל ורניה ומנכ"ל רשות החברות הממשלתיות ירון יעקובס. בשנתיים האחרונות פרשו דוד תדמור - הממונה על ההגבלים, ודוד מילגרום - הממונה על התקציבים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully