וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועצת המשפטית של המינהל: אין להמשיך בהפשרות קרקע חקלאית בהנחה

2.12.2002 / 10:35



מינהל מקרקעי ישראל לא ידון בבקשות לביצוע עסקות הפשרת קרקע חקלאית בהנחה או בהטבה שהוגשו לאחר 18 בנובמבר - כך החליטה היועצת המשפטית של המינהל, עו"ד רחל זכאי-נוימן.



בחוות דעת קבעה זכאי-נוימן, כי בישיבתה ב-18 בנובמבר החליטה מועצת המינהל שהקצאות הקרקע ייעשו לפי הכללים שהיו נהוגים לפני 92' - אז התקבלו ההחלטות הראשונות שהעניקו פיצוי על הפשרת קרקע חקלאית. משמעות הדבר היא, שעסקות הפשרת קרקע חלקאית לא יזכו את החקלאים בכל הנחה, פיצוי או הטבה.



זכאי-נוימן כתבה, כי בהחלטה לחזור לכללים שהיו נהוגים לפני 92' נקבעו הוראות מעבר כלליות שינחו את המינהל עד לקבלת החלטות חדשות. כעת מחויב המינהל לפעול לפי הוראות מעבר אלה, ואינו יכול לאשר עסקות לפי החלטות המינהל שקבעו פיצויים לחקלאים, ונפסלו בבג"ץ.



בג"ץ, אשר פסל את החלטות המינהל שהעניקו פיצויים לחקלאים עבור הפשרות הקרקע, קבע כמה חריגים: עסקות בקו העימות, עסקות שבהן הוחל בעבודות הפיתוח ועסקות הרחבות במושבים שבהם כבר הוחל בהכנת רשימת מומלצים (רשימה מטעם המושב המוגשת למינהל, ובה שמות של הזכאים לרכוש את המגרשים לבנייה עצמית) כונו עסקות מוחרגות. בג"ץ איפשר להמשיך ולקדם את העסקות המוחרגות באותה מתכונת שנקבעה במינהל, כלומר תמורת פיצויים לחקלאים.



בחוות דעתה קבעה זכאי-נוימן, כי המינהל לא יוכל להמשיך ולקדם גם את העסקות המוחרגות. לדעתה, המינהל חזר למתכונת שהיתה נהוגה לפני 92', כלומר ביצוע העסקות ללא כל הנחות והטבות וללא חריגים בעניין זה.



מושבים רבים וכמה קיבוצים ביצעו עסקות עם המינהל בימים האחרונים לפני ישיבת המועצה ב-18 בנובמבר, ולכן ייהנו מתחולת ההחלטות הקודמות. ואולם, נותרו יישובים שלא הספיקו לבצע את העסקות במועד.



בניגוד לקביעתה של זכאי-נוימן, העריכו נציגי החקלאים כי ניתן יהיה להמשיך בחתימת עסקות תוך מתן פיצויים לחקלאים לפי ההחלטות הקודמות, היות שהמועצה לא דנה בסופו של דבר בהוראות המעבר שהוכנו במינהל.



החלטת מועצת המינהל מאפשרת המשך ביצוע עסקות הפשרת קרקע, אך ללא כל הנחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully