וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פערי ההון בין העשירון העליון לתחתון - פי 81

עינב בן יהודה

2.12.2002 / 12:45

כך קובעת ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא הפערים החברתיים; מערכת החינוך מעמיקה הפערים החברתיים בין התלמידים; הוועדה מציעה לצמצם מספר העובדים הזרים במשק ולהשקיע בתשתיות

תמונה קשה עולה מעיקרי הדו"ח שהגישה היום ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא הפערים החברתיים בישראל לנשיא המדינה. הדו"ח שהוגש היום כולל סקירה על התפתחות הפערים החברתיים ב-20 השנים האחרונות. בראשה הוועדה עמד ח"כ רן כהן, ועל חבריה נמנו חברי הכנסת: זאב בוים, יוסי כץ, יאיר פרץ, מוחמד ברכה, עמיר פרץ, יורי שטרן, שאול יהלום, מרדכי משעני, יחיאל לסרי ויהודית נאות. הוועדה מאמינה כי הפערים החברתיים-כלכליים מהווים איום קיומי על החברה בישראל ועל הדמוקרטיה הישראלית.

הממצאים המרכזיים של הוועדה מלמדים על מגמה עקבית של הרחבת הפערים בהכנסה הכלכלית (לפני תשלומי העברה ומסים) בעשרים השנים האחרונות לצד פערים בכל תחום שנבדק.

עיקרי הפערים כפי שהוצגו בדו"ח, בין העשירון העליון לתחתון: פערי רכוש והון עומדים על פי 81; פערי הכנסה כלכלית, לפני תשלומי העברה ומסים ב-2001 - פי 22.1; פערי הכנסה פנויה, לאחר תשלומי העברה ומסים ב-2001 - פי 15.6; פערי שכר ברוטו של יחידים ב-2001 - פי 12; פערים בצריכה ב-2001 - פי 2.5; פער בהוצאה פרטית לבריאות - פי 3.5; פער בהוצאה פרטית לחינוך, תרבות ובידור - פי 3.1.

עוד מציינת הוועדה כי מערכת החינוך בישראל אינה מצליחה להתגבר על הבדלי הרקע של התלמידים, ובמבנה הנוכחי שלה היא מסייעת להנצחת הפערים, להעמקתם, ולהנחלתם לדורות הבאים.

צמצום באבטלה - מתכונת לסגירת הפערים

הוועדה סבורה שהכלים הנהוגים היום לשם צמצום הפערים הכלכליים ותחולת העוני, תשלומי העברה ומיסוי, הגיעו לקצה גבול יכולת הניצול והאפקטיוויות שלהם ככלי להגשמת מטרות חברתיות-כלכליות, ומציינת כי המיסוי הגבוה על עבודה מתקרב לגבול התמרוץ השלילי לעבודה. עם זאת, מזהירה הוועדה מפני ההשלכות המסוכנות של קיצוץ בקצבאות ברמת הפערים הקיימת ובהעדר צמיחה של מקומות עבודה חדשים.

הוועדה רואה בהשתלבות בכוח העבודה ובצמצום האבטלה, אמצעי מרכזי לצמצום הפערים החברתיים ולמלחמה בעוני - אולם מדגישה כי רק משק בתהליכי צמיחה, יוכל ליצור יותר מקומות עבודה.

הוועדה סבורה שיש לפעול מיידית לצמצום הפערים בהכנסה הכלכלית באמצעות מספר מנופים, ולא רק בתחום החינוך: יצירת מקומות עבודה באמצעות מעבר למסלול של צמיחה, צמצום מספר העובדים הזרים על ידי הפחתת הכדאיות הכלכלית להעסקתם, אכיפת חוקי עבודה ומדיניות שכר שתמריץ יציאה לעבודה, נגישות לשירותים חברתיים, מיסוי רווחי הון, ופיתוח תשתית של רכבות מהירות.

אחת ההצעות שהועלו בפני הוועדה במטרה לסייע בצמצום הפערים החברתיים-כלכליים היתה הצעתם של אפריים ריינר ואריה מינטקביץ', לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך, לחלוקת אופציות סחירות חינם לכל משקי הבית בישראל, שתאפשרנה למחזיקיהן לקנות את הנכסים שהמדינה מפריטה כגון בזק, חברת חשמל, וזאת תוך הבטחת זכויות העובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully