וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסתדרות ומנורה: דמי ניהול מופחתים למקבלי שכר מינימום

רון שטיין

24.6.2018 / 13:49

קרן הפנסיה החדשה תקבע לעצמה תקרת דמי הניהול לאוכלוסיית המבוטחים בשכר נמוך - של עד 5,300 שקל לחודש - של עד 0.25% מהצבירה ועד 3% מההפקדות השוטפות. ב-2017 עמדו דמי הניהול הממוצעים בקרן על 0.18% מהצבירה ו-2.35% מההפקדות השוטפות

אדם יושב ליד מחשב עם מטבעות ומחשבון. ShutterStock
מחשבון/ShutterStock

לא ממתינים לקרנות הפנסיה ברירת מחדל החדשות: ההסתדרות, בראשות היו"ר אבי ניסנקורן, וקרן הפנסיה החדשה הגדולה בשוק - מנורה מבטחים פנסיה וגמל, בראשות היו"ר ערן גריפל ובניהול גיא קריגר, הודיעו היום (א') על הסכם הבנות "לשיפור החיסכון הפנסיוני למשתכרי שכר המינימום", במסגרתו קרן הפנסיה החדשה תקבע לעצמה תקרת דמי הניהול לאוכלוסיית המבוטחים בשכר נמוך - של עד 5,300 שקל לחודש - של עד 0.25% מהצבירה ועד 3% מההפקדות השוטפות. מדובר בתקרה של מחצית מדמי הניהול המקסימליים המותרים לגבייה, שחוסכים רבים משלמים אותה כיום, אם אינם נהנים מהסכם מטיב בשל מקום עבודתם.

כמה אנשים ייהנו מזה? לדברי ניסנקורן: "באופן מיידי ייהנו מזה 40 אלף איש, שהם מקבלי שכר מינימום ומבוטחים כבר במבטחים החדשה, ונפעל להרחיב את זה. נרחיב את המדיניות של הפחתת דמי ניהול למקבלי שכר מינימום. המגמה להפחית את דמי הניהול היא מאוד מאוד חשובה. למה לא קרנות פנסיה ברירת מחדל? כי החיים שלי הם חיי מעשה. הסבירות שיעברו נמוכה וגם בכלל - למה שהם יעברו? אם טוב להם בקרן, אז שיישארו. צריך לאפשר להם לשלם דמי ניהול נמוכים יותר גם בקרן שלהם. והם גם יכולים לעבור לקרן ברירת מחדל. יש בישראל מאות אלפים שמשלמים את תקרת דמי הניהול, ורבים מהם מקבלי שכר מינימום, ועכשיו, מינואר, נקטין להם את דמי הניהול בעד חצי, וזה יגדיל להם את הקיצבה בשיעור דרמטי".

מה עם קרנות אחרות? "עדיין לא דיברנו איתם. אני מצפה שכל קרן בסופו של דברי תירתם לנושא החברתי הזה, ואני קורה להן לעשות את זה". נציין כי כיום דמי הניהול הממוצעים בקרן הפנסיה מבטחים החדשה, לחוסכים פעילים, עמדה ב-2017 על 0.18% מהצבירה ו-2.35% מההפקדות השוטפות, כאשר כ-130 עמיתים פעילים שילמו דמי ניהול גבוהים מ-0.25% ומ-3%, כשמתוכם, על פי ההסתדרות, כ-40 אלף עמיתים מקבלים שכר מינימום.

המהלך נעשה אגב כך שלפני קצת פחות משלושה שבועות הודיעו האוצר ורשות שוק ההון כי הם מוציאים לדרך את המכרז השני לבחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל לכלל הציבור, במה שאמור להמשיך את שמה שהוחל בו במכרז הראשון, ולהביא להוזלה בדמי הניהול בשוק הפנסיה החדשה, גם עבור הציבור הרחב, שאינו נהנה מהסכמים מיטביים. זאת, כפי שנמסר מרשות שוק ההון ומהאוצר, "לאחר שהצטרפו מעל 100,000 חוסכים", לשתי קרנות הפנסיה ברירת מחדל שכבר פועלות. המכרז החדש ייצא לדרך בעוד מספר חודשים, כשהקרנות ברירת מחדל החדשות יפעלו החל מנובמבר 2018.

הפעם רשות שוק ההון הולכת על מהלך שריאלית יאפשר זכייה רק לקרנות הפנסיה של בתי ההשקעות, שזוכים גם לפקטור על פני קרנות הפנסיה של קבוצות הביטוח הגדולות. כמו כן, הפעם רשות שוק ההון למדה לקח מהמכרז הראשון בקרנות הפנסיה ברירת מחדל, וקבעה דמי ניהול מינימליים של 0.1% מהצבירה ו-1.5% מההפקדות השוטפות (אפקטיבית מדובר על סדר גודל של 0.25% מהצבירה).

נזכיר כי שתי הקרנות שזכו במכרז הראשון לבחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל - אלה של מיטב דש ושל הלמן אלדובי - זכו לאחר שהתחייבו לגבות דמי ניהול של 1.31% מההפקדות השוטפות ושל 0.01% מהצבירה, ושל 1.49% מההפקדות השוטפות ו-0.001% מהצבירה, בהתאמה. דמי הניהול המקסימליים המותרים על פי חוק הם 6% מההפקדות השוטפות ו-0.5% מהצבירה.

בכל אופן, המהלך, אותו הובילו מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל, גיא קריגר, ראש אגף הפנסיה הביטוח ושוק ההון בהסתדרות, עו"ד מאיה פרי-אלתרמן, מביא בשורה לשוק, והוא נלווה לזה שמובילים רשות שוק ההון והאוצר, עם קרנות הפנסיה ברירת מחדל, בין היתר בגלל חוסר המעורבו תשל הציבור הרחב בכל מה שנוגע לחיסכרון הפנסיוני שלו. מדובר בצעד פטרנליסטי חיובי של ההסתדרות וגם של מנורה מבטחים, שמוותרת פה על "הכנסות קלות".

מדובר בהחלטה בעלת השפעות רוחב, וזאת משום המרכזיות של מבטחים החדשה בשוק. ההסתדרות ומנורה מבטחים אף ציינו היום כי "המהלך יתבצע באופן אוטומטי וללא כל צורך בבקשה מצד המבוטח. במקביל לכך, החברה תנחה את כלל ערוצי ההפצה שלה, להחיל את ההסדר המיטיב גם על כל מצטרף חדש למנורה מבטחים פנסיה וגמל ששכר העבודה שלו שווה לשכר המינימום או נמוך ממנו".

בהודעה לעיתונות מצוין כי "ההסכם התקדימי, ראשון מסוגו בענף הפנסיה והביטוח, נועד לפתור כשל שוק באשר לעובדים מוחלשים אשר משלמים דמי ניהול גבוהים בפנסיה ולא נהנים ממגמת ההפחתה בגובה דמי הניהול הקיימת בשוק", והוא מתמקד באלו שלא נמנים על מקומות עבודה מחוזקים, או סקטורים שזוכים להגנת ההסתדרות. בשנים האחרונות ישנה מגמת הוזלה בדמי הניהול בשוק הפנסיה החדשה המקיפה, שלא כל העמיתים נהנים ממנה - עתה נראה כי בשורת ההוזלה תגיע לרבים.

עם זאת, נראה שחלק ניכר ממקבלי שכר המינימום במנורה מבטחים כבר נהנים מדמי ניהול נמוכים מהתקרה שהשיתה על עצמה הקרן עתה, כשחלק ניכר מאלה שמשלמים דמי ניהול גבוהים - כ-90 אלף איש, משתכרים מעל לרף שמכניס אותם לאוכלוסיית היעד.

רוצים את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

  • עוד באותו נושא:
  • דמי ניהול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully