וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הסטארט-אפ מחליפות תפקידים

עודד חרמוני

1.12.2002 / 9:52

אופטון רכשה חטיבה של אינפיניאון, דיליג'נט השתלטה על מרכז הפיתוח המקומי של EMC וסקופוס במו"מ לרכישת חטיבת שידורי הווידיאו הדיגיטלי של סימנס. מה מרוויחות חברות קטנות כשתאגידים נפטרים מחטיבות פיתוח



"המשבר הכלכלי יעניק לחברות הענק הזדמנות לחזק את כוחן על ידי רכישת חברות סטארט-אפ קטנות". כך העריך לפני שנתיים בראיון ל"הארץ" לארי סונסיני, עורך דין רב השפעה בעמק הסיליקון, שביטא אז את דעתם של רבים. ואולם בפועל, במקום לרכוש חברות זרות נאלצו חברות הטכנולוגיה הגדולות לקצץ בהוצאותיהן, להתמקד בפעילות הליבה ולהיפטר מפרויקטי פיתוח שבהם הושקעו מיליוני דולרים. ההפתעה באה דווקא מכיוונן של חברות הסטארט-אפ, אשר באחרונה, במקום להירכש על ידי ענקיות תמורת מניות - רוכשות הן עצמן מחלקות שלמות ואף חטיבות של חברות הענק.



בחודשים האחרונים פונות חברות סטארט-אפ בתחומים ייחודיים אל חברות ענק ודנות אתן על רכישת חטיבות. חברות הסטארט-אפ הישראליות אופטון ודיליג'נט רכשו באחרונה חטיבות מחקר של אינפיניאון ו-EMC, ואילו חברת סקופוס מתכננת למזג לתוכה חטיבה של תאגיד הענק פיליפס. בתמורה לרכישה מציעות חברות אלה לא פחות מאשר עסקות החלפת מניות, לעתים לפי שווי נמוך מהיקף השקעותיהן של החברות הוותיקות בחטיבותיהן במשך השנים. במקרים מסוימים נותנות החברות, שבקופתן כמה מיליוני דולרים מגיוסי ההון הפרטיים האחרונים שערכו, מעט כסף מזומן. במקרים אחרים דווקא חברת הענק היא שמשלמת - באמצעות השקעה שהיא מבצעת בחברת הסטארט-אפ.



נקל לראות את הדומה בעסקות אלה: חברת ענק המחליטה להיפטר מחטיבה שאינה בתחום פעילות הליבה שלה מעבירה אותה לידי חברת סטארט-אפ המתמקדת בדיוק בתחום זה. בנוסף מבצעת החברה הגדולה השקעה בחברת הסטארט-אפ ומשווקת את המוצרים העתידיים שיפותחו על סמך הקניין הרוחני שנרכש. "לחברות סטארט-אפ קשה מאוד למכור כיום מוצרים לחברות גדולות", הסביר מנכ"ל אופטון (OpTun), אדווין סלונים, את השלכות העסקה שבה רכשה אופטון את חטיבת הרכיבים הפסיוויים של אינפניאון. "הקישור לאינפיניאון יאפשר לנו לחצות מחסום זה".



חברת הסטארט-אפ דיליג'נט, שהוקמה בידי דורון קמפל ומשה ינאי, יוצאי יצרנית ציוד האחסון EMC, השלימה בשבוע שעבר את רכישת מרכז המחקר והפיתוח הישראלי של EMC תמורת מניות. עסקת הרכישה כללה את הקניין הרוחני, הטכנולוגיות, ציוד המעבדה והעברת אנשי הפיתוח של EMC לדיליג'נט, תמורת 4.6 מיליון דולר. בנוסף השקיעה בה 5 EMC מיליון דולר, תמורת 24% ממניותיה, ובכך השלימה דיליג'נט גיוס הון בהיקף של 15 מיליון דולר. מרכז הפיתוח של EMC הוקם ב-93' בידי משה ינאי ופיתח כמה ממוצרי הדגל של החברה בתחום המחשבים המרכזיים. על פי הערכות השקיעה בו EMC מיליוני דולרים. עם זאת, החברה לא קיבלה מקום בדירקטוריון דיליג'נט.



ל-EMC יש סיבות טובות להתמקד בעסקיה העיקריים: החברה נחשבת אמנם לאחת הגדולות ביותר בתחום פתרונות האחסון למחשבים מרכזיים ולרשתות תקשורת, אך באחרונה דיווחה על ירידה של 29% במכירותיה בתשעת החודשים הראשונים של השנה, ל-3.95 מיליארד דולר. בתקופה זו הצטמק שווי החברה בכ-60%, ל-16.5 מיליארד דולר.



עסקה דומה שבוצעה בתחילת השבוע שעבר היתה רכישת חטיבת הרכיבים האופטיים הפסיוויים של יצרנית השבבים הגרמנית אינפיניאון בידי חברת האופטיקה הקטנה אופטון, המעסיקה 30 עובדים, במניות. במסגרת העסקה יועברו לאופטון הקניין הרוחני, הפטנטים והמוצרים שפיתחה החטיבה היושבת במינכן וכן 23 עובדיה. בנוסף השקיעה אינפיניאון באופטון כמה מיליוני דולרים, במסגרת גיוס הון בהיקף של 10 מיליון דולר. בתמורה קיבלה אינפיניאון 15%-10% בלבד ממניות אופטון. שוויה של אופטון מוערך ב-25-22 מיליון דולר לפני הכסף, ועד כה גייסה החברה 19 מיליון דולר.



אינפיניאון, שהופרדה מסימנס, היא מיצרניות השבבים הגדולות באירופה. בסוף שנת הכספים 2002 שלה דיווחה החברה על ירידה של 8% במכירות, ל-5.2 מיליארד יורו. בחודשים האחרונים נקטה החברה צעדי התייעלות שבמסגרתם פוטרו עובדים וצומצמה ההנהלה. ואולם בשבוע שעבר ספגה זעזוע נוסף כאשר העיתון "פייננשל טיימס" פירסם מסמך פנימי של החברה, ולפיו בשנת הכספים הנוכחית תציג הפסד תפעולי של 200 מיליון דולר לפני מס והוצאות מימון.



מדובר בעסקות הנראות הפוכות באופיין מעסקות המיזוגים של תקופת הגאות, אז רכשו חברות גדולות את חברות הסטארט-אפ בשוויים מפולפלים תמורת מניות של חברות הענק. כיום הן מעבירות נכסים יקרים במחירי מציאה, תמורת מניות מיעוט בחברות הסטארט-אפ הפרטיות. לדבר סיבות עסקיות מובנות: החברות נאלצות לקצץ בהוצאות ולהתמקד בעסקי הליבה. חטיבות רבות, שלפני שנתיים נחשבו כאמצעי נוח לפתח שווקים חדשים, הפכו לנטל. באמצעות העברתן לידי חברות סטארט-אפ מקורבות, הן יכולות לחסוך מעצמן את הצורך בפיטורי עובדים והפרשות בגין הפיטורים, וליהנות מהצלחת חברת הסטארט-אפ, אם תצליח, בזכות שיתוף הפעולה השיווקי.



חברת סטארט-אפ ישראלית נוספת המתכננת להשתלט על חטיבה בתאגיד ענק אירופי היא סקופוס (Scopus), המפתחת ומשווקת מערכות להעברת שידורי וידיאו דיגיטליים בפס רחב. סקופוס מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת חלק מחטיבת הרשתות הדיגיטליות של תאגיד פיליפס, בעסקת מניות שהיקפה נאמד ב-40-30 מיליון דולר. מדובר בחטיבה המתחרה באופן ישיר בפעילותה של סקופוס. גם במקרה זה מתנהלים המגעים בין החברות במקביל לגיוס הון שעורכת סקופוס, בהיקף של 15 מיליון דולר.



odedh@haaretz.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully