וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי המפסיד המיידי מהמחיקה בבזק?

ערן גבאי

28.11.2002 / 10:40

נדמה שבעלי המניות ישכחו מחלוקת דיווידנד גם השנה ו"פרס המנכ"ל" לעובדים יידחה; הרבעון ה-3 הוא הראשון בו מורגשת עצירה בשחיקת ההכנסות משירותי בזק בחברה, בעיקר בשל שינוי התעריפים



1. המפסידים המיידים ממחיקת 390 מיליון השקל שביצעה בזק ברבעון השלישי של השנה, בגין הערכת השווי המחודשת שקיבלה עבור חברת פלאפון - הם בעלי המניות ועובדי החברה, שכמעט וראו דיווידנד ופרס מנכ"ל השנה.



ההלוואה שהעניקה בזק לקבוצת שמרוק בגובה של 240 מיליון דולר, כדי שזו תרכוש 50% ממניות מוטורולה בפלאפון באותה "עסקת חנייה" מפורסמת, מוגדרת בעיתונות על ידי סמנכ"ל הכספים של בזק, אורן לידר, כמהלך הנכון ביותר עבור החברה וכפעולה נכונה ומדויקת. מי שעשויים לחלוק עליו הם בעלי המניות בחברה ועובדיה שעמדו השנה לקבל תשורה נאותה.



רשות החברות הממשלתיות פנתה לפני מספר חודשים לחברות ממשלתיות, בהתאם לסעיף 33 לחוק החברות הממשלתיות, בדרישה להעברת דיווידנד של 50%-60%, ובמקרים מסוימים עד 85% מגובה הרווח הצבור שלהן.



פנייה דומה הונחה גם בפני בזק, שב-1999 הנפיקה לבעליה מניות הטבה בסכום של 2.6 מיליארד שקל ומאז לא חילקה דיווידנד. המשקיף מטעם רשות החברות הממשלתיות בדירקטוריון בזק, עופרה שלוסמן, פנתה בבקשה דומה למשיכת דיווידנד בגובה של כ-350 מיליון שקל מהחברה, אך נדחתה אז על הסף.



ועד העובדים של החברה אישר אז שמופעל על החברה לחץ מצד משרד האוצר למשיכת דיווידנד מעודפי הרווח של בזק בהונה העצמי, וקבע שהוועד עשוי להסכים לחלוקה כזו רק אם יקבל בונוס של כ-10% מרווחי החברה.



פרס מנכ"ל - 50 מיליון שקל



וזו לא איחרה להגיע. לפני כחודשיים דיווחנו שהנהלת בזק מתכוונת להעניק "פרס מנכ"ל" לעובדי החברה בסדר גודל שעשוי להגיע לכ-50 מיליון שקל, שהם קרוב ל-10% מרווחי החברה.



בתחילה היו חילוקי דעות בין ההנהלה לוועד העובדים האם הבונוס אמור להינתן לעובדי החברה על פי היקף הרווח של בזק או על פי היקף הרווח של קבוצת בזק, הכוללת את תוצאותיה של החברות הבנות. ההנהלה והוועד סיכמו, לבסוף, שגובה הפרס יוענק לעובדים בהתאם לרווחי חברת בזק. היום, כאמור, ברור ש"פרס המנכ"ל" יידחה.



הבנק הגרמני דויטשה בנק העביר להנהלת בזק את הערכת השווי לפלאפון, בגינה בוצעה המחיקה הרבעון, של כ-1-1.2 מיליארד דולר. בזק בחרה לבצע את המחיקה בהתאם לשווי חברה לפלאפון של 1.1 מיליארד דולר, אך כאמור, קיבלה טווח שווי של 1-1.2 מיליארד דולר.



יוצא אפוא, שבזק מחקה כ-79 מיליון דולר בגין ירידת הערך באיגרות החוב שהנפיקה שמרוק לבזק, שערכן בספרי החברה, לפני המחיקה, נאמד בכ-254 מיליון דולר. אך עדיין נותר הרף התחתון של הערכת השווי שהעביר דויטשה בנק לבזק, שאם ימומש בעתיד, יחייב את בזק במחיקה נוספת של כ-50 מיליון דולר.



2. הרבעון השלישי הוא הרבעון הראשון בו מורגשת עצירה בשחיקת הכנסות החברה משירותי בזק בניכוי חברות בנות - הנאמדים בכ-1.405 מיליארד שקל, בעיקר כתוצאה משיטת הגבייה החדשה בבזק, שנקבעו ב-14 במאי השנה.



השחיקה מתמתנת



השחיקה בדקות השיחה ברשת בזק מתמתנת וכך גם מספר הדקות היוצאות מרשת בזק לרשת סלולרית. למעשה, ההגעה של שוק הסלולר לרוויה מקטינה את הקיפי השחיקה שידעה בזק ברבעונים האחרונים בפעילות ברשת שלה.



בזק עברה בשיטת הגבייה החדשה שלה לשווק חבילות תעריפים והמחיר האחיד - 14 אגורות - מאפשר לה להתחרות טוב יותר בחברות הסלולר מבחינה שיווקית. כמו כן, התפארות מנהלי חברות הסלולר בעובדה ש"אילוצי הזמן" מחייבים אותם בהעלאת מחירים נוספת - שנייה השנה - מעניקים נקודות לבזק.







החלק השני במשוואה של בזק לשיפור תוצאותיה, הוא בשיפור תוצאות החברות הבנות. חלקה של בזק בהפסדי החברות הכלולות גדל הרבעון לכ-116 מיליון שקל, סכום הקרוב להפסד אותו הכלילה בזק בדו"חותיה בגין חברות כלולות במחצית הראשונה של השנה.



החברות הבנות אומנם משפרות בעקביות את ההפסדים התפעוליים שלהן, אך הדרך עוד ארוכה עד שבזק תראה אור מהשקעותיה בפלאפון ובעיקר בחברת הלוויין YES.



עם זאת, הגידול בהכנסה הממוצעת למנוי ב-YES לכ-180 שקל, עליו דיווחה החברה, ועלויות התוכן הקטנות בעקביות, כתוצאה מהצלחת חברות הכבלים לפתוח הסכמי תוכן עם ספקי תוכן שונים - צפויים להמשיך ולשפר את תוצאות YES, בה השקיעה בזק עד כה כ-1.044 מיליארד שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully