וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלב הגולמי לא יתייקר עד לדיון בעתירת טרה לבג"ץ

שני מוזס

1.7.2018 / 15:26

ל"גלובס" נודע כי משרד המשפטים הנחה את משרד החקלאות שלא לייקר את מחיר המטרה של החלב ב-8.23 אגורות לליטר, עד למועד הדיון בעתירת טרה ביום ראשון הבא

אילוסטרציה. ShutterStock
רפת/ShutterStock

מחיר החלב הגולמי לא יתייקר עד למועד הדיון בעתירה שהגישה לבג"ץ החברה המרכזית המחזיקה במחלבת טרה - כך נודע ל"גלובס". מדובר בחוות-דעת שמסר משרד המשפטים למשרד החקלאות, ומשרד החקלאות צפוי לפעול לפיה.

במשרד המשפטים אישרו היום (א') ל"גלובס" כי על אף ההמלצה של ועדת היישום לייקר את מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי) ב-8.23 אגורות לליטר, המחיר צפוי להישאר על כנו לפחות עד למועד הדיון בבג"ץ בנושא ביום ראשון הבא. במשרד המשפטים מסרו היום בתגובה כי "ככלל, על-פי הפרקטיקה במחלקת בג"צים, כאשר מוגשת עתירה לבג"ץ ובצידה בקשה לצו ביניים, מקובל שלא לפעול באופן המסכל את העתירה, וזאת עד שתוגש תגובת המשיבים לצו הביניים, ותינתן החלטת בית המשפט בעניין. כך נעשה גם במקרה זה".

רוצים את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

הניסיונות להגיע להסכמות עלו בתוהו

"כאוס; צרחות ושאגות; המשא-ומתן התפוצץ" - כך הגדירו היום גורמים בענף החלב את הדיון שהתנהל הבוקר באוצר בנושא עתיד משק החלב בישראל, כשבמרכזו ההכרעה לגבי מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי) שהיה אמור להתייקר החל מהיום, ומולו מחיר מוצרי החלב המפוקחים.

בימים האחרונים מתנהל דיון סוער בין ראשי הענף. מצד אחד, שתיים מהמחלבות הגדולות - תנובה וטרה - מעוניינות לייקר את מוצרי החלב המפוקחים לאור עליית מחיר החלב הגולמי. הרצון הזה אף מגובה בהמלצה של ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות, שהמליצה על התייקרות של 3.4%, אך היא מחייבת את חתימתם של שר החקלאות ושר האוצר. לפי שעה, שר החקלאות, אורי אריאל, חתם על צו ההתייקרות, אך שר האוצר, משה כחלון, נמנע עד כה מלעשות זאת וטרם הביע עמדה פומבית בסוגיה. נכון לשעה זו, הניסיונות להגיע להסכמות בין נציגי משרדי האוצר, החקלאות, הרפתנים ומועצת החלב עלו בתוהו, והסכם כולל לגבי עתידו של ענף החלב נראה עדיין רחוק.

היום, כאמור, עם תחילת הרבעון השלישי, אמור היה מחיר החלב הגולמי שאותו משלמות המחלבות לרפתנים לעלות ב-8.23 אגורות לליטר, לפי המלצת ועדת היישום של משרד החקלאות. ואולם מנכ"ל משרד החקלאות מעכב את הצעד הזה וטרם חתם באופן רשמי על ההתייקרות.

במשרד החקלאות אמרו היום בשיחה עם "גלובס" כי "מחיר המטרה לא עולה היום. הוועדה צריכה לחתום מחדש על ההמלצה, כי הדיון לא התבצע לפי הכללים". בנוסף טוענים במשרד כי "הייעוץ המשפטי של משרד החקלאות קיבל הנחיה טלפונית מפרקליטות המדינה שלא לאשר את מחיר המטרה עד אחרי הדיון ביום ראשון בעתירה של טרה".

עוד באותו נושא

טרה עתרה לבג"ץ נגד עליית מחיר המטרה של החלב הגולמי

לכתבה המלאה

"אנחנו אשמים ביוקר המחיה?"

בתוך כך, אביתר דותן, יו"ר התאגדות מגדלי הבקר אשר מייצג את הרפתות בקיבוצים, שמר על שתיקה עד הבוקר. היום, מתוסכל מההתנהלות של משרדי האוצר והחקלאות, הוא תוקף את חוסר ההסכמות להגיע למתווה ואומר ל"גלובס" בראיון בלעדי וראשון מאז פרוץ המשבר כי "מבחינתנו, מחיר המטרה החדש - תוספת של 8.23 אגורות - בתוקף כבר מהיום. עד עכשיו שתקנו, אני הובלתי שתיקה, אבל זה נגמר. חובה לעלות את המחירים המפוקחים. אי-אפשר להמשיך להשתמש בזה ככלי פוליטי".

ביחס לטענות על כך שמחירי החלב גבוהים בישראל, כאשר לפי משרד ראש הממשלה מדובר בפער של למעלה מ-25% ביחס לאירופה, הוא משיב: "אנחנו אשמים ביוקר המחיה? זה פופוליזם זול. משחקים בנו. אם לא יתחילו להבין שצריך לעשות הסכם הגון איתנו - אנחנו נילחם. מה לעשות שמחיר הקש עלה? מה לעשות ששכר המינימום עלה?", הוא אומר, אך מודה כי גם לרפתנים יש מקום להתייעל: "יש לנו ענייני התייעלות בין רפת קטנה לגדולה. אבל הגיע הזמן שמדינת ישראל תחליט על מדיניות ותבהיר איך היא מנהלת את משטר החלב שלה".

לפי דותן, לצעד הזה - ייקור מחיר המטרה ללא העלאת המחירים המפוקחים - יש משמעויות נרחבות על המחלבות, ובראשן על הגדולה שבהן: "אין ספק שאם לא יגיעו להסכמות, תנובה תלך לתוכנית התייעלות שהצרכן הישראלי ייפגע ממנה. לאור מחיר המטרה הגבוה הם יצטרכו להקטין את היקף ייצור המוצרים המפוקחים, יבצעו התייעלות בכוח-האדם ויצמצמו, ויידרשו להעלות מחירים במוצרים הלא מפוקחים".

לדבריו, "כולם יודעים מה קרה למחלבות במחירים המפוקחים. בגלל התחרות הגדולה שנמשכה שנה וחצי הן הורידו את המחירים במוצרים מפוקחים. תנובה וטרה מכרו במבצעים אגרסיביים מתחת למחיר המפוקח, והן הפסידו כסף כדי לשמור על נתחי השוק שלהן. הן הפסידו כסף, והן בנו על התיקון הזה כדי שזה יתאזן. ייתכן שזו הייתה טעות".

דותן מתקומם על מסקנות אותו דוח שפורסם על-ידי משרד ראש הממשלה (באמצעות המועצה הלאומית לכלכלה בראשות פרופ' אבי שמחון) וקבע כאמור כי מחירי החלב בישראל גבוהים. "במסמך ניכר שהמדינה הבינה שצריך תכנון ומחיר מטרה אחרי הכאוס שנגרם בשל ביטול המכסות באירופה, אבל כשהם ניגשים למשא -ומתן, כל רצונם הוא לצמצם לאפס את הרווחיות בענף, ובמקביל לשמור על איכות החלב ואספקתו", אומר דותן ומדגיש כי "זה לא יקרה, לא נהפוך לענף של מסכנים".

לדבריו, בשבוע שעבר "שר האוצר ביקש מאיתנו להשתתף בפתרון של מחיר הפיקוח ומחיר המטרה. אני ומאיר צור (מזכ"ל התאחדות תנועת המושבים - ש.מ) ביקשנו להגיע להסדרה כוללת. הגענו להבנות, הסכמנו לדברים שאנחנו לא בטוחים שהרפתנים היו מסכימים, אבל הבנו שצריך פה אחריות לאומית. במקום שהאוצר יחבק את זה, הוא דרש ללכת לקצה ולפתוח את היבוא במלואו עד 2025".

"ההתנהלות של הממשלה כלפי תנובה - שגיאה"

להערכתו של דותן, לביטול משטר המכסות כפי שהציע שמחון, יש עלויות מרחיקות לכת שנובעות מהצורך לשלם לרפתנים את מחיר המכסות. "רוצים לבטל את משטר המכסות? - שישלמו 7 מיליארד שקל. זה שווי המכסות וההשקעות של הענף במשך השנים האחרונות כדי לאפשר שמוצר בסיסי כמו חלב ייוצר בישראל. אחר כך הממשלה תוכל לאפשר למי שרוצה לייצר חלב בפתח תקווה או בתל-אביב".

לדבריו, "ההתנהלות של הממשלה כלפי תנובה היא שגיאה קריטית. תנובה היא חברה לאומית שמספקת את האשל והחלב -בשקית למעוטי יכולת, ובכל מצב של מזג-אוויר קשה או מלחמה המשאית שלה מגיעה לכל מכולת בקריית שמונה או בעוטף עזה".

ומה בדבר הסכם עתידי? "כואב לנו ששר האוצר לא קיבל את הרצון הטוב שלנו להגיע להסכמות. אם המדינה תמשיך לרמוס את כבודנו, כפי שהיה בשלושת השבועות האחרונים, ולא תמצא איזון אמיתי שיבטיח לנו פרנסה מכובדת - נצא למאבק שהמדינה לא ידעה כמותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully