וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוארך הזיכיון לבז"ן; החברה לישראל קיבלה מהמדינה אופציה לרכישת מלוא הבעלות על אחד ממתקני הזיקוק

אמיר טייג

3.12.2002 / 12:32

לפי הסכם שנחתם בין המדינה לחברה ייערכו 2 הערכות שווי - לחברת בז"ן כולה ולשני המתקנים בחיפה ובאשדוד בנפרד; בז"ן תשלם דמי הרשאה למדינה של עד 11.6 מ' ד' בשנה



לחברה לישראל תוענק האפשרות לבחור בין מכירת מלוא אחזקותיה (26%) בבתי הזיקוק ובין רכישת מלוא הבעלות באחד מבתי הזיקוק באשדוד או בחיפה לאחר שיפוצל בית הזיקוק לשתי חברות נפרדות, אשר יתחרו זו בזו. כך עולה מדווח שהגישה היום החברה לישראל לבורסה, המפרט את ההסכם שנחתם אתמול עם המדינה. על פי ההסכם, יוארך זיכיון של בז"ן ל-25 שנה עם אופציה להארכה נוספת של 25 שנה. על פי הסכם הזיכיון המקורי של בתי הזיקוק, תוקפו יפוג באוקטובר 2003. החברה לישראל משיגה בהסכם זה ארכה נוספת ולא מאבדת את הזיכיון, כפי שעשוי היה לקרות.



על פי ההסכם, תיערך הערכת שווי לבתי הזיקוק בשתי מתכונות. הערכת השווי הראשונה תתעלם מכוונת הפיצול ותעניק שווי כולל לשני בתי הזיקוק, כאילו ממשיכים לפעול תחת קורת גג משפטית אחת. ההערכה השנייה תעניק שווי לכל אחד מבתי הזיקוק בנפרד, חיפה ואשדוד. לחברה לישראל תינתן האפשרות למכור את מלוא אחזקותיה בבז"ן למדינה על פי הערכת השווי הכוללת או להשתתף בפיצול בז"ן ולרכוש את מלוא הבעלות באחד מבתי הזיקוק שיפוצלו, לפי הערכת השווי הנפרדות.



במצב זה, תוותר החברה לישראל על אחזקותיה בחברה המאוחדת על פי הערכת השווי הכוללת ותרכוש את מלא האחזקות באחד מבתי הזיקוק, על הערכת השווי הנפרדת. לפיכך, קיימת אפשרות כי תידרש החברה לישראל לשלם למדינה סכום נוסף על מנת לרכוש את מלא הבעלות באחד מבתי הזיקוק. בתמורה להסכם זה, מותרת החברה לישראל על זכות הסירוב הראשונה המוקנית לה לגבי מכירת יתרת מניות בז"ן המוחזקות על ידי המדינה.



בתי הזיקוק ישלמו דמי הרשאה קבועים של 3 מיליון דולר בשנה למדינה. בנוסף לדמי ההרשאה ישלם בז"ן סכום שנתי נוסף אשר תלוי ברווח השנתי שיציג. שיעור התשלום יועבר למדינה יקבע על בסיס מדורג. בז"ן ישלם למדינה 8% מרווחיו עד סכום של 40 מיליון דולר בשנה, בין 40 ל-70 מיליון דולר ישלם 10% מרווחיו, בין 70 ל-90 מיליון דולר 12% מהרווח. סך התשלומים שיעביר בז"ן למדינה על בסיס זה לא יעלה על 11.6 מיליון דולר.



לפני כשבוע קיבל הקבינט הכלכלי חברתי של הממשלה החלטה להמשיך להעניק את הזיכיון לבז"ן, כאשר בעתיד תחליט המדינה לגבי פיצול בתי הזיקוק או השארתם כיחידה אחת. ההסכם היום מעניק לחברה לישראל את זכויותיה בכל מקרה שהמדינה תבחר לנקוט בו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully