וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרנות הפנסיה החדשות יצברו השנה גירעונות במאות מיליוני שקלים

חיים ביאור

4.12.2002 / 7:34

הגירעונות - בעקבות הירידות בבורסה ואי התאמה לעלייה בתוחלת החיים; לדברי מנהלי הקרנות, 2002 מסתמנת כשנה הגרועה ביותר לקרנות מאז הוקמו לפני כ-8 שנים



קרנות הפנסיה החדשות יצברו גירעונות אקטואריים בסך מאות מיליוני שקלים ב-2002 - כך העריכו אתמול מנהלי הקרנות. לדבריהם, 2002 מסתמנת כשנה הגרועה ביותר לקרנות החדשות מאז הוקמו לפני קרוב לשמונה שנים.



קרנות הפנסיה החדשות הוקמו במסגרת הרפורמה בענף שהחלה ב-95' לנוכח הגירעונות, בסך 40 מיליארד שקל, שצברו הקרנות הוותיקות. ההנחה של יוזמי הרפורמה, משרד האוצר וההסתדרות, היתה שהקרנות החדשות, שההצטרפות אליהן נעשתה כשהן במצב של איזון אקטוארי, לא יהיו גירעוניות.



מנהלי הקרנות החדשות אמרו אתמול כי בשנים האחרונות התגלו גירעונות אקטואריים בקרנות בודדות ובסכומים של מיליוני שקלים אחדים, כגון בקרן מקפת אישית. ואולם לדבריהם, ב-2002 ייהפכו מרבית הקרנות שפועלות בשוק לגירעוניות, וייתכן אף שכל השבע עשרה.



בענף ציינו אתמול שתי סיבות עיקריות להיווצרות הגירעונות בקרנות: העיכוב בהפעלת מקדמי הפנסיה החדשים שמתבססים על העלייה בתוחלת החיים של מבוטחי הקרנות, והתשואות הנמוכות על ההשקעות החופשיות שיקבלו הקרנות ב-2002.



מקדמי הפנסיה החדשים מחייבים קיצוץ בזכויות של עמיתי קרנות הפנסיה בשיעור 12%-8%. הנהלות הקרנות דרשו מאגף שוק ההון להחיל את הקיצוץ בזכויות הפנסיה מינואר 2002. קרנות אחרות, כגון מבטחים, הציעו שהקיצוץ יופעל החל ביולי 2002, ואולם אגף שוק ההון לא שינה את החלטתו המקורית ולפיה הקיצוץ יופעל רק מנובמבר האחרון.



לפי ההערכות, מרבית הקרנות הפסידו כ-8%-6% על השקעותיהן בשוק ההון ב-2002. השקעות אלה מהוות שליש מנכסי הקרנות, שיתרת נכסיהן מושקעת בתשואה ממשלתית מובטחת של כ-5%. לפיכך, ההערכה היא כי התשואה הכוללת של רוב הקרנות השנה תהיה שלילית, או במקרה הטוב קרובה לאפס, בגלל הירידות שנרשמו במסחר בבורסה ברוב חודשי השנה והתנודות התכופות בשער הדולר. ב-2001 השיגו קרנות הפנסיה החדשות תשואה ממוצעת של יותר מ-7%.



לדברי בכירים בענף הפנסיה, הגלישה לגירעונות אקטואריים שצפויה השנה מפחיתה את המוטיווציה של הקרנות לשווק את עצמן בפני קהל פוטנציאלי. "במצב הקיים הצטרפות של עמיתים חדשים לקרנות רק מגדילה את הגירעונות שלהן", אמרו הבכירים.



סגן בכיר לממונה על שוק ההון באוצר, רמי דיין, אמר אתמול כי עדיין מוקדם להעריך את היקף הגירעונות האקטואריים שיצברו קרנות הפנסיה החדשות ב-2002. לדבריו, כשהחליט האגף להפעיל את מקדמי הפנסיה החדשים מנובמבר, לא ניתן היה ליישם את ההחלטה באופן רטרואקטיווי כפי שדרשו הקרנות, בשל בעיות משפטיות שהיו עשויות לעלות.



דיין הוסיף כי קרן פנסיה הצופה התפתחות גירעון משמעותי, חייבת לתקן את המצב באמצעות קיצוץ נוסף בזכויות של עמיתיה, מבלי להמתין להוראה של האוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully