וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלית ממשיכה להאמין בפעילות בחו"ל: רוכשת 40% משתי חברות קפה במרכז אירופה תמורת 15.3 מיליון יורו

אילן מוסנאים

4.12.2002 / 12:54

קיבלה אופציה לרכוש עוד 10% ממניות החברות שמחזור המכירות שלהן השנה צפוי להגיע ל-20 מ' יורו; ארז ויגודמן: החברה רווחית ותצמח ב-2002 בכ-100%



למרות הכישלון של החברה הבת עלית אינטרנשיונל, ממשיכה חברת עלית באסטרטגיית ההתרחבות בחו"ל. החברה הודיעה היום כי תשלם סכום של 15.3 מיליון יורו תמורת 40% מהון המניות ו-50% מהשליטה בחברת הקפה DONCAFE, שבסיסה בסרביה ומונטנגרו (לשעבר יוגוסלביה), וכן בחברת הקפה DONCAFE COMMERCE היושבת בבוסניה.



עלית אינטרנשיונל תשלם תוספת של כ-1.8 מיליון יורו וזאת בכפוף להשגת יעדי מכירות ורווח על ידי DONCAFE. בנוסף, קיבלה החברה אופציה לרכישה של עוד 10% ממניות החברות לעיל, שמחזור המכירות שלהם צפוי להסתכם ב-2002 בכ-20 מיליון יורו, וזאת תמורת כ-7.4 מיליון יורו.



היקף שוק הקפה בסרביה ומונטנגרו הוא כ-25 אלף טון, אשר 95% ממנו מהווה הקפה הקלוי והטחון. בוסניה מייצגת תוספת של 17 אלף טון. סרביה ומונטנגרו נחשבת "מדינת קפה" מובהקת וצריכת הקפה בה הנה גבוהה יחסית (1.2 כוסות קפה ליום לנפש) לשכנותיה באזור הבלקן. ברומניה הצריכה היא 0.5 כוסות ליום לנפש ובבוגלריה 0.7 ליום לנפש.



DONCAFE מעסיקה כ-200 עובדים ומחזיקה בנתח שוק של כ-30% משוק הקפה בסרביה - נתח שהנו השני בגודלו במדינה זו. החברה המובילה מחזיקה בנתח שוק של כ-34% מהשוק המקומי.



מנכ"ל עלית, ארז ויגודמן, מציין כי מדובר בשתי חברות שבשליטה משותפת, כאשר הפעילות העיקרית היא של חברת DONCAFE, ואילו הפעילות בבוסניה נמצאת בחיתוליה אולם היא בעלת פוטנציאל צמיחה גבוה.



ויגודמן מציין כי DONCAFE צפויה להכפיל ב-2002 את מכירותיה לעומת המכירות ב-2001 והוא מעריך כי היא תציג צמיחה של לפחות 10% בשנים הבאות. לדברי ויגודמן, מדובר בחברה שהנה רווחית היום והוא מעריך שעלית תראה ממנה רווחים (אחרי הפחתת עודף העלות שתיווצר מהרכישה) כבר ב-2003 או לכל המאוחר ב-2004.



עלית תרכוש את החברות לפי שווי של כ-38 מיליון שקל, ממנו עולה שהעסקה תתבצע לפי מכפיל מכירות של כ-1.9. אנליסטים בשוק ההון המקומי העריכו כי מדובר במכפיל גבוה יחסית, כאשר המקובל הוא שעסקות דומות התבצעו במכפיל מכירות קרוב יותר למכפיל של 1.



לעומת האנליסטים הללו, האנליסט בני שרביט מבנק הפועלים מציין כי הוא אינו מתייחס למכפיל המכירות ומה שמעניין אותו הוא התאריך שבו החברה תעבור לרווח, שכן לדבריו, שוק הקפה הנו שוק שמאופיין בשיעורי רווחיות גבוהים. לדברי שרביט, עלית בעצם מוכרת היום את חלום הצמיחה בחו"ל. החברה נמצאת עדיין בשלבים של בניית והטמעת הפעילויות בחו"ל, שגובים ממנה מחיר יקר. עם זאת, הפוטנציאל לדבריו בחו"ל עצום ומספיק שהחברה תצליח בשתיים או שלוש מדינות כדי לפצות על ההפסדים ביתר המדינות ולתרום בצורה משמעותית לפעילות המקומית.



ויגודמן אף הוא "אינו מתרגש מהמחיר". לדבריו, בהתחשב בפוטנציאל הצמיחה של הפעילות הנרכשת ובמרכיב ההטבה באופציה שהחברה קיבלה, מדובר במחיר סביר בהחלט. הוא מציין כי החברה ממשיכה לפתח את הפעילות הבינלאומית שלה וכי הרכישה מתאימה לפילוסופיה של עלית לרכוש חברות שיהיו במקום הראשון או השני מבחינת נתח השוק ושיוכלו לעבור לרווחיות תוך 4 שנים לכל היותר.



פעילות הקפה הבינלאומית של עלית מתמקדת כיום במרכז ובמזרח אירופה ובברזיל. אחרי שהפסידה ב-2001 כ-62 מיליון שקל במחזור מכירות של 818 מיליון שקל, ביצעה עלית אינטרנשיונל מספר מהלכי רה ארגון והתייעלות בעקבותיהם (וגם הודות להתחזקות היורו) נחתך ההפסד התפעולי של החברה ברבעון השלישי בכ-60% לרמה של 5 מיליון שקל.



ההפסד התפעולי של החברה ירד בתשעת החודשים שפתחו את השנה בכ-20% לרמה של 19.7 מיליון שקל, וזאת במקביל לעלייה של כ-5% במכירות לרמה של כ-650 מיליון שקל.



ברבעון השלישי של השנה דיווחה עלית אינטרנשיונל כי על בסיס השיפור הנמשך בתוצאותיה העסקיות, היא תמשיך את תהליך הרחבת פעולותיה הבינלאומיות. בהקשר זה היא דיווחה על מגעים שהיא מקיימת במטרה להיכנס לפעילות בשוק הקפה בסרביה מונטנגרו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully