וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ויקון ו-BOS, אדי קוקרמן נכנס לאופטיבייס

סופי שולמן

4.12.2002 / 22:46

קרן קטליסט הגיעה לאחזקה של 4.2% בעקבות איסוף מניות החברה שמתגבש סביבה מאבק שליטה. לשלוש החברות תחומי פעילות משיקים וקופות מזומנים יפות, כך שייתכן כי קוקרמן מתכנן מיזוג משולש * האחים היהלומנים אברהם ומשה נמדר הגיעו להחזקה של 15% באופטיבייס



קרן ההון סיכון קטליסט בניהולו של אדוארד קוקרמן הגיעה לאחזקה של 4.2% ממניות אופטיבייס . הקרן רכשה מניות אופטיבייס בסכום כולל של מיליון דולר לפי מחיר ממוצע של 1.8 דולרים. לדברי קוקרמן, בארבעת החודשים האחרונים אספה הקרן את מניות החברה בשוק על רקע התעניינותה בתחום טכנולוגיות וידיאו ומדיניות השקעה בחברות ציבוריות ולא פרטיות.



"אנו חושבים שאופטיבייס נסחרת ברמות מחיר אטרקטיוויות יחסית לחברה מוכרת עם פוטנציאל", אומר אדי קוקרמן, מנכ"ל קטליסט. הוא מציין כי בעתיד הקרוב לא מתכננת קטליסט להגדיל עוד את אחזקתה באופטיבייס, ככל הנראה על רקע העלייה החדה במניית אופטיבייס בחודשיים האחרונים.



אך לא רק בקטליסט חושבים שאופטיבייס היא חברה מעניינת. גם האחים נמדר ממשפחת היהלומנים הישראלית הידועה סבורים כך. על כן הם רכשו באחרונה 15% ממניות אופטיבייס בהשקעה של כ-4 מיליון דולר ותרמו לזינוק של 42% במנייתה בחודשיים האחרונים.



איסוף המניות על ידי קטליסט מעניק איתות נוסף להערכה כי מתחיל להתגבש מאבק שליטה סביב אופטיבייס, שבעלת המניות הגדולה בה היום, פסטין מנג'מנט, מחזיקה ב-21% מהונה. מכיוון שכך, צריכה קטליסט לקנות עוד אחוז בודד של מניות על מנת ליצור גוש חוסם עם האחים נמדר כנגד פסטין, שנה וחצי בלבד לאחר שזו האחרונה השלימה השתלטות על אופטיבייס. קוקרמן לא מוכן לציין בשלב זה באילו מהקבוצות תתמוך קטליסט, אך לא מן הנמנע כי תלך דווקא עם האחים נמדר ותשמש ככוח מאזן במאבק השליטה.







שאלת "עם מי תלך במאבק שליטה" אינה חדשה לקוקרמן, שכן רק לפני שבוע הפכה הקרן לבעלת המניות הגדולה בחברת בי.או.אס . גם סביב חברה זו מתנהל מאבק שליטה בין ישראל גל, מנכ"ל ומייסד החברה, לבין קבוצתו של אבי ורטהיים מישאל שנכנס לחברה לפני שנתיים והתפטר באחרונה מהדירקטוריון על רקע חילוקי דעות עם גל. גם בבי.או.אס יכול קוקרמן לחבור לאחד הצדדים ולהפוך לקבוצה השולטת בחברה. קוקרמן אומר בתגובה כי אין לו הסכמי הצבעה עם אף אחד מהצדדים, וכי בשלב זה הוא לא מתכוון להיכנס לדירקטוריונים של אופטיבייס או בי.או.אס.



כניסתה של קרן קטליסט לאופטיבייס ובי.או.אס איננה מקרית. הקרן מחזיקה זה תקופה ארוכה גם במניות ויקון , המנוהלת על ידי יאיר שמיר. שמיר משמש גם כיו"ר קטליסט. שלוש החברות פועלות בתחומים משיקים הקשורים בהעברת קובצי וידיאו ברשתות המבוססות על פרוטוקול אינטרנט (IP). אופטיבייס מפתחת פתרונות חומרה ותוכנה להעברת וידיאו על גבי רשתות תקשורת חדשניות. ויקון פועלת בשוק של ניהול שיחות ועידה בווידיאו על רשתות IP. בי.או.אס החלה להתמקד באחרונה בשוק של ציוד לרשתות PI.



בעבר כבר התנהלו מגעים בין ויקון לאופטיבייס למיזוג בין שתי החברות, אך ההנהלות לא הצליחו להגיע להסכמה.



נראה כי קטליסט מתכננת מהלך שאפתני של מיזוג שלוש החברות לאחת תוך צמצום משמעותי בקווי מוצרים וכוח אדם. מיזוג זה יאפשר לקרן ליהנות גם מקופות מזומנים של החברות, ובעיקר מזו של אופטיבייס שמונה היום 43 מיליון דולר. לויקון ובי.או.אס יש 15 מיליון דולר שיוכלו לממן את החברה הממוזגת.



ביצועיהן הכספיים של שלוש החברות מותירים מקום רב להשבחה וייעול. שלושתן סובלות מדעיכה בהכנסות ורווחים וצורכות את המזומנים השוכנים בקופותיהן. ביצוע ארגון מחדש בחברות אלו עשוי להשתלם בעיקר על רקע הערכות כי שוק רשתות IP צפוי לתפוס תאוצה עם יציאת השווקים מהמשבר. רשתות IP הוכיחו את עצמן היטב בהתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001, ומכאן הציפייה כי בעתיד הלא רחוק תהיה נדידה מרשתות מסורתיות לרשתות אינטרנט.



שלוש החברות נסחרות כיום בשווי המזומנים או אף פחות מכך. אופטיבייס, גם לאחר הזינוק המרשים, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 28 מיליון דולר בלבד. מחירה הנוכחי של ויקון בבורסת פאריס משקף לה שווי של 8 מיליון דולר, ובי.או.אס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 9 מיליון דולר.



"אנו מושקעים בשלוש החברות מכיוון שאנו מבינים טוב את התחום של וידיאו, ומשום שקיבלנו לפני שנה החלטה אסטרטגית להשקיע בחברות ציבוריות", אומר קוקרמן. "אין לנו תוכניות למזג בין החברות על אף רמת הסינרגיה הגבוהה הקיימת ביניהן. גם אם רצינו בכך, אין לקטליסט כוח גדול מספיק על מנת לכפות מיזוג כזה על החברות, ורק מנהלי החברות עצמן יוכלו לקבל החלטות בנושא", אומר קוקרמן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully