וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמשכים ביקושי הענק לאפיקים הלא ממוסים: המק"מים רשמו אתמול עליות של כ-0.1%

רותם שטרקמן

5.12.2002 / 7:23

המק"ם שהונפק שלשום ריכז ביקושים של 10 מיליארד שקל, זינק אתמול ב-0.5% וירד לתשואה של 8%; אחת הסיבות - חובת הדיווח על רווחי ריבית לא קיימת בהשקעה בני"ע



הביקושים למכשירים הפיננסיים הפטורים ממס נמשכים במלוא עוצמתם. אתמול רשמו המק"מים עליות של כ-0.1%, כשאת עיקר הביקושים ריכז המק"מ שהונפק שלשום על ידי האוצר. המק"מים שהונפקו בהיקף של 2 מיליארד שקל זכו לביקוש הגבוה מ-10 מיליארד שקל, ועלו ב-0.5% במחזור עסקות גבוה של 260 מיליון שקל. מתשואה של 8.5% בה הונפק המק"מ ירדה התשואה ל-8%.



הביקושים למק"מים ולסדרות הקצרות הפטורות ממס של אג"ח מסוג שחר וגילון נובעים משני מקורות עיקריים. המקור הראשון הוא קרנות הנאמנות החדשות שבחרו בסיווג של קרן חייבת, אך משקיעות בניירות ערך פטורים ממס.



כלומר, בעל יחידות ההשתתפות פטור מהעיסוק במס מעצם השקעתו בקרן חייבת המשלמת מס. ואולם הקרן, בהיותה משקיעה בנכסים פטורים, לא תשלם גם היא מס. לפי ההערכות בשוק כ-3 מיליארד שקל זרמו לקרנות אלה.



מקור הכספים השני המשמעותי לביקושים הגדולים במכשירים הפטורים הוא חיסול פיקדונות שקליים של הציבור, שימוסו החל בינואר 2003. בעלי פיקדונות רבים מעבירים את הכספים לניירות ערך פטורים. לפי הערכות, הועברו עד כה מהפיקדונות הבנקאיים כ-5 מיליארד שקל לאג"ח הפטורות ולמק"מים.



אחת הסיבות לכך היא הדיבורים על חובת הדיווח על רווחי ריבית שמעל 12 אלף שקל בשנה. חובה זו לא קיימת בהשקעה בניירות ערך. הכספים הרבים שזרמו למק"מים גרמו להם לרשום עליות מתמשכות מאז המשבר בסוף יוני (ראה גרף). כמעט בכל יום רושמים המק"מים עליות של 0.2%-0.1%.



בשוק ההון דווקא מותחים ביקורת על הבנקים שמפחידים את הציבור מפני הרפורמה במס ודוחפים את הציבור להשקיע בניירות הערך הפטורים. הסיבה לביקורת היא מחירם היקר יותר של המכשירים הפטורים לעומת המכשירים הממוסים.



פער התשואות בין איגרות חוב פטורות לממוסות גבוה מהמס שישולם, כך שמשקיעים מתוחכמים עוברים היום לאג"ח הממוסות המגלמות תשואות גבוהות יותר בכ-2%. ואולם נראה כי רבים מוכנים להפסיד שיעור מסויים על השקעתם ובלבד שלא ייאלצו לשלם עליה מסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully