וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי של אירופה הוריד את הריבית בחצי אחוז; בבריטניה הריבית ללא שינוי

דפנה מאור

5.12.2002 / 14:57

התחזקות קלה ביורו ובליש"ט מול הדולר לאחר שהריבית באירופה ירדה ל-2.75%; הבנק המרכזי פעל בעקבות דעיכת האינפלציה וההאטה בצמיחה



הבנק המרכזי של אירופה הוריד את הריבית בגוש היורו בחצי אחוז, בצעד נמרץ לאחר קפאון ממושך בריבית. ריבית הבסיס החדשה בגוש היורו היא 2.75%. כלכלנים רבים ציפו להורדת ריבית של רבע עד חצי אחוז. הבנק המרכזי של בריטניה הותיר היום את הריבית בבריטניה ללא שינוי. בעקבות החלטת הריבית באירופה החל היורו לטפס מול הדולר ורושם שער של 1.0006 דולר; הליש"ט נסחרת ב-1.57 דולר.



נגיד הבנק המרכזי של אירופה (ECB), וים דויזנברג, שיגר השבוע רמזים על כוונתו להוריד את הריבית. דויזנברג אמר כי הסיכונים האינפלציוניים בגוש היורו דעכו, אולם הסיכונים לצמיחה עדיין קיימים. הורדת הריבית היא המהלך הראשון שביצע הבנק מאז נובמבר 2001. הרמה הנוכחית של הריבית באירופה היא הנמוכה ביותר מזה שלוש שנים.



הנציבות האירופית פירסמה השבוע תחזית לפיה כלכלת גוש היורו תיסוג עד כדי 0.2% ברבעון הראשון של 2003 לעומת הרבעון הרביעי של 2002. תחזית זו פסימית יותר מתחזיות אחרות וקודמות לגבי האיחוד האירופי. אם אכן תתממש התחזית, יהיה זה הרבעון הראשון מזה עשר שנים של נסיגה בתוצר בגוש היורו.



במקרה הטוב ביותר צופה הנציבות כי כלכלת גוש היורו תצמח ב-0.2% ברבעון הראשון לעומת הרביעי. ברבעון הנוכחי צפויה להירשם צמיחה של 0.2%-0.5% לעומת הרבעון הקודם. ברבעון השלישי של 2002 נרשמה צמיחה שנתית של 0.8% וברבעון השני - 0.6%.



שעה שבחודשים האחרונים הואטה האינפלציה בגוש היורו, נראו סימנים מדאיגים לחולשה בצמיחה באירופה. מדד ביטחון הצרכנים באירופה צנח בנובמבר לשפל של למעלה מ-5 שנים. סקר של הנציבות האירופית, שהקיף 25 אלף צרכנים בתריסר מדינות היורו, ירד בנובמבר למינוס 14 ממינוס 12 בחודש הקודם. סקר נפרד, שהקיף מספר זהה של חברות, גילה כי הן מתכוונות לקצץ את סגל עובדיהן. קצב האינפלציה הואט ל-2.2% מ-2.3% בחודש שעבר.



ביום רביעי דווח כי האבטלה בגרמניה גדלה בנובמבר. מספר המובטלים במשק הגדול באירופה צמח ב-35 אלף, ושיעור האבטלה עלה ל-10% מ-9.9% באוקטובר.



בבריטניה התקבלה החלטה שונה. הבנק המרכזי של בריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4%. מגזר הייצור בבריטניה אמנם סובל מהאטה, אולם הבנק בחר לא להוריד את הריבית בשל הגאות במחירי הנדל"ן בממלכה המאוחדת.



פערי הריבית הנוכחיים:



ארה"ב-גוש היורו: 1.5%
ארה"ב-בריטניה: 2.75%
בריטניה-גוש היורו: 1.25%

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully