וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוות כמו הביטקוין? למה מזנקות מניות הקנאביס בבורסה

27.8.2018 / 10:15

השבוע זינקו מניותיהן של שתי חברות קטנות הנסחרות בת"א בעשרות אחוזים בעקבות התקדמות הדיונים על התנאים להרחבת הגידול והיצוא של הצמח הירוק לצרכים רפואיים. האם הפוטנציאל הכלכלי יגבר על התנגדות המשטרה? ניתוח וואלה! עסקים

ND הסנאט הקנדי אישר לגליזצית קנאביס ובכך הפך את קנדה לראשונה מבין מדינות G-7 שאישרו את המהלך. רויטרס
קנאביס/רויטרס

השבוע זינקו מניותיהן של שתי חברות קטנות הנסחרות בבורסה בתל אביב בעשרות אחוזים. מאחורי מניות "מדיוי" ו"טוגדר" מסתתרות חברות קטנות ולא חשובות במיוחד בין מאות המניות הנסחרות בבורסה. אין להן הכנסות של ממש ועברן העסקי לא היטיב עם המשקיעים בהן, אבל השווי המצרפי של שתי החברות, שאין להן הכנסות של ממש או רווחים, מסתכם כבר בחצי מיליארד שקל.

את המחיר הזה מוכנים המשקיעים לשלם תמורת החלום הירוק שמציעות "מניות הקנאביס". בשוק ההון יש המשווים אותן למניות הביטקוין. שתי החברות חתמו הסכמים עם יצרנים וספקים, ונערכו לעידן החדש שיפתח, כאשר יותר יצוא הצמח הירוק לצרכים רפואיים.

על פי החלטת הממשלה, אמורה ישראל להפוך בתוך זמן קצר מיצרנית קטנה של קנאביס לצריכה עצמית בלבד, למרכז מסחר עולמי בצמח הפלא, בעל השימושים המגוונים: ייצור סמים האסורים לצריכה ברוב חלקי העולם, ולתרופות פלא להקלה על מחלות שונות. היצוא יותר, על פי החלטת הממשלה, רק למדינות מסוימות המאשרות יבוא של הצמח, ורק לצרכים רפואיים.

מרכז לגידול ומכירת מריחואנה, לאס וגאס, נבאדה, 29 ביוני 2017. AP
הביקוש העולמי לקנאביס נחשב לבלתי נדלה/AP

השוק הישראלי עדיין רחוק מאוד מקנדה וארצות הברית

הזינוק, בשיעור של למעלה מ-20% במניות הישראליות, אינו קשור לשוק העולמי, אלא לאירוע צנוע יותר: ישיבה שכינס השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, במשרדו, ובה נדונו הדרכים לקידומו של יצוא הקנאביס

הביקוש העולמי לקנאביס נחשב לבלתי נדלה, ואנליסטים אומדים אותו בטריליונים. באירופה יש נטיה להסתייג מהיתרים לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים או אחרים. לאחרונה אישרה פורטוגל גידול קנאביס לצרכים רפואיים, בדומה לישראל. בארצות הברית גוברת הנטייה להתיר את השימוש לפחות לבגירים. 9 מדינות כבר החליטו על לגליזציה של השימוש בקנאביס לסוגיו תחת מגבלות מסוימות, ומספר מדינות נוספות בוחנות הצעות.

התרחבות הליגליזציה סללה את הדרך למאות חברות הפעילות בתחום גידול הצמח ועיבוד מוצריו. התפתחות דרמטית עשויה להתרחש באמצע אוקטובר, כאשר תחליט קנדה אם להצטרף למגמת הלגליזציה הגוברת אצל השכנה מדרום. מניות הקנאביס האמריקאיות זינקו בשבוע שעבר גם בגלל ההחלטה המפתיעה של חברת המזון הענקית קונסטליישן בראנדס (יצרנית בירה קורונה) להשקיע סכום עתק של 4 מיליארד דולר בחברת הקנאביס המובילה קאנופי.

אבל השוק הישראלי עדיין רחוק מאוד מקנדה וארצות הברית. הזינוק, בשיעור של למעלה מ-20% במניות הישראליות, אינו קשור לשוק העולמי, אלא לאירוע צנוע יותר: ישיבה שכינס השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, במשרדו, ובה נדונו הדרכים לקידומו של יצוא הקנאביס. ארדן הצביע אמנם בישיבת הממשלה בעד קידום היצוא, אבל נראה שבמשרדו יש התנגדות שעלולה לסכל את החלטת הממשלה.

בעוד שראש הממשלה ושר האוצר רואים ביצוא הקנאביס לצרכי מרפא פוטנציאל כלכלי עצום, המשטרה - שעליה מופקד המשרד לביטחון פנים - סבורה שהרחבת פעילות הגידול והמסחר בצמח בקנאביס היא בעיקר פוטנציאל להתרבות הפשע ומקור לכאב ראש לשומרי החוק. בתמורה להסכמתה להיתר, דורשת המשטרה תוספת תקציב של כ-50 מיליון שקל למימון תוספת תקנים, הנדרשת לפיקוח על חוות הגידול והשינוע של הסחורה.

דרישה לא פחות מורכבת היא הרחבת סמכותה של המשטרה, באופן שיאפשר לה לסגור חוות גידול קנאביס ולפעול נגד חברות שיפרו את תנאי ההיתרים שקיבלו. בכך נכנסת המשטרה לעימות עם משרד הבריאות, שקיבל על פי החלטת הממשלה את הסמכות הבלעדית לפיקוח על הענף. בינתיים הוסכם בין המשטרה והאוצר, שהמשטרה תקבל סמכות לעצור את חלוקת הרישיונות החדשים להקמת חוות גידול, אם היא תגלה שהיקף הענף גדול מכפי שהיא יכולה לפקח עליו.

בישיבה שכינס השר ארדן לובנו חילוקי הדעות בין המעורבים בהסדרת יצוא הקנאביס, אך לא הושגו הסכמות. ישיבה נוספת צפויה להתכנס מחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully