וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו השיטה בה הכלכלן היהודי שהמציא נוסחה גאונית זכה 14 פעמים בלוטו

8.9.2018 / 0:10

סטפן מנדל, כלכלן יהודי ממוצא רומני, הצליח לעלות על שיטה שסייעה לו לנבא 5 מתוך 6 מספרים בלוטו. הוא הצליח לגייס משקיעים והקים חברה שהפכה אותו למיליונר. כך הוא עשה את זה (ונכנס לכלא בישראל)

האישה שרצתה להוכיח לבעלה שלוטו הוא בזבוז כסף - וזכתה/חדשות בדקה

מי מאיתנו לא חלם פעם על זכייה גדולה בלוטו שתסדר אותו בחיים ותאפשר לו לקנות את בית החלומות שלו? צריך המון מזל כדי לנחש נכון את כל המספרים בלוטו וההסתברות לכך היא נמוכה מאוד, אך לא עבור סטפן מנדל. הכלכלן היהודי יליד רומניה (שגם עלה לישראל בשלב כלשהו בחייו) התקשה לגמור את החודש, עד שהוא מצא נוסחה גאונית שפתרה את כל בעיותיו הכלכליות ואפשרה לו לזכות בלוטו.

המומחה המתמטי מצא בשנות ה-50 של המאה הקודמת דרך חכמה אחרי שנים של תיאוריות מתמטיות ומחקרים והצליח לעלות על אלגוריתם של בחירת מספרים שמבוסס על שיטה שהוא קרא לה "עיבוי צירופי". באמצעות שימוש בשיטה הזו, סטפן טוען שהוא יכול לנבא במדויק חמישה מתוך שישה מספרים זוכים - מה שמוריד את מספר הקומבינציות האפשריות בלוטו ממיליונים לאלף בלבד.

אילוסטרציה מילוי טופס לוטו. שאטרסטוק, ShutterStock
חולמים לזכות בלוטו? מתברר שיש שיטה לכך/ShutterStock, שאטרסטוק

חד עם מספר חברים שלו, מנדל לקח סיכון עצום וקנה כמויות עצומות של כרטיסי הגרלות לוטו עם הקומבינציות האפשריות של הנוסחא שלו שהגדילו את הסיכויים שלו. הוא תכנן לזכות רק בפרס השני, אבל הצליח לשים את ידו על הפרס הגדול. הזכייה אפשרה לו לעזוב את רומניה הקומניסטית בה חי אז ולעלות לישראל. לאחר מספר שנים הוא עבר לאוסטרליה - שם שכנע מספר משקיעים לשים את הכסף שלהם ביחד כדי ליצור מעין התאגדות שהשקיעה במערכת החכמה שלו, שבאמצעותה מחשבים מילאו את כרטיסי ההגרלה באופן אוטומטי והשתמשו בכל צירופי המספרים האפשריים (מה שהיה מותר מבחינה חוקית בימים ההם).

הם זכו 12 פעמים בפרס הראשון ועוד אלפי פעמים בפרסים נמוכים יותר ברחבי אוסטרליה ובריטניה וצברו זכיות בשווי מיליוני דולרים.

הזכייה הגדולה ביותר - 27 מיליון דולר בהגרלה אחת

באופן לא מפתיע, הרשויות שמארגנות את הגרלות הלוטו עלו על המזימה שלהם ושינו את החוקים באוסטרליה שאסרו על הדפסת כרטיסים במחשבים וקניית כרטיסי הגרלה בכמויות גדולות. אבל לסטפן היתה תכנית גיבוי. הוא השתמש ברווח שעשה כדי למקם סקאוטים ברחבי ארה"ב ובאמצעותם הוא הצליח לקבוע איזו הגרלת לוטו תתאים לסכמה הבאה שלו.

ב-1992 הוא התמקד בוירג'יניה משום ששם טווח המספרים עמד על בין 1 ל-44, מה שאומר שמספר הקומבינציות האפשריות היה הרבה יותר נמוך ממקומות אחרים - מה שמגדיל כמובן את הסיכוי שלו לזכות. הוא פתח חברה רשמית, שכנע משקיעים להזרים את הסכום הדרוש והעסיק 16 אנשים במחסן במלבורן כדי להדפיס מיליוני כרטיסים. השיטה עבדה והם זכו בפרס הגדול שוב ובעוד הרבה פרסים נמוכים יותר.

צפו בכתבה בה סטפן מנדל מסביר על השיטה

אז מה הנוסחה שלו? מומחים מעריכים שככה הוא עשה את זה

ככה זכה סטפן מנדל בלוטו 14 פעמים. THE HUSTLE, צילום מסך
ככה זכה סטפן מנדל בלוטו 14 פעמים/צילום מסך, THE HUSTLE

באותה עת, היו 7.1 מיליון שילובים של כרטיסי לוטו בווירג'יניה. מנדל חישב שהוא צריך לחכות עד שהקופה של הזכייה תגיע ל-25 מיליון דולר או יותר לפני רכישת כל השילובים האפשריים כדי להבטיח זכייה. המבצע לקח כשלושה חודשים: "הם הדפיסו את כל 7.1 מיליון הכרטיסים באוסטרליה, שילמו 60,000 דולר כדי לשלוח אותם לארה"ב, וניהלו משא ומתן עם חנויות מכולת בכל רחבי וירג'יניה על איך הם יכולים לקנות עשרות אלפי כרטיסי לוטו ", הסביר אחד משותפיו. בליל ההגרלה מנדל לא היה מודאג בכלל. הוא ידע שהפרס הראשון (27 מיליון דולרים) הוא שלו, וכמובן, הוא זכה בו, יחד עם הפרס השני והשלישי, ועוד "אלפי פרסים קטנים". לאחר מכן שונו חוקי הלוטו במדינה בכדי למנוע מהלך דומה בעתיד.

לפי lotterycritic זאת הייתה ההגרלה האחרונה שבה זכה - לאחר שנכשל במציאת נוסחא דומה בגיברלטר ב-1995 ואפילו ניסה ב-2004 לעשות משהו דומה בישראל, אך נכשל וסיים בכלא.

מה קרה כשניסה את זה בישראל?

גיף לוטו. Giphy
גיף לוטו/Giphy

לפי ה-businessinsider מנדל ניסה שיטת הונאה דומה גם בישראל, אך נכשל. לפי הדיווחים מאותה תקופה, בית משפט השלום בתל אביב גזר על מנדל ב-2004 עונש של 10 חודשי מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 100 אלף שקלים לאחר שהורשע בעבירה לפי חוק ניירות ערך, שעניינה הטעיית משקיע סביר בכל הנוגע להצטרפות לאגודה. מנדל הורשע גם בעבירה של בריחה ממשמורת חוקית.

בגזר הדין ציין השופט דוד רוזן, כי לאורך המשפט ריחפה עננה של "ההונאה גדולה", עננה שהתעבתה מדברים על מעשי מירמה, מצגות שווא וכזבים, בהם פותו משקיעים לשים כספיהם בקופות שהיו כולן בשליטת הנאשמים. לפי כתב האישום הוא ושתופיו פעלו לשכנע את הציבור להצטרף לשורות קבוצת מונדרגון תמורת השקעה כספית. בתמורה להשקעת הכספים הציעו הנאשמים למצטרפים להיות חברים באגודה ובעלי זכות הצבעה, 3 דונמים של אדמה פרטית באי ונואטו ו-3 מניות בחברת ההשקעות של האגודה. מאז שוחרר מהכלא עבר מנדל לחיות באי קטן ברפובליקת ונואטו, שבדרום מערב האוקיינוס השקט ונכון ל-2020 הוא התגורר בלונדון.

מנדל הגיש בקשה למשפט חוזר לבית המשפט העליון אך זו נדחתה בידי השופט חנן מלצר באוגוסט 2019 מכיוון שנמלט מישראל. מאידך אישר לסטפן מנדל לשוב לישראל מבלי שייאסר למשך 30 יום כיון שעונש המאסר הוטל עליו שלא בפניו.

האם גם אתם יכולים להשתמש בנוסחה שלו?

מנדל מעולם לא הסכים לחשוף את הנוסחה שלו. הוא אמר ל-AP שזה יהיה "כמו שקוקה קולה תגלה לכולם את המתכון שלה". בכל מקרה, על פי אלכס גולדמרק, מפיק של פודקסט בענייני הגרלות ב-NPR, העתקת האסטרטגיה של מנדל לא תפעל היום - יש יותר מדי משוכות שצריך להתגבר עליהן כך שזה יהיה אפשרי. ראשית, מספר הצירופים האפשריים הפך להיות גדול הרבה יותר מאז הזכייה האחרונה של מנדל. בנוסף, כבר לא ניתן יותר להדפיס כרטיסים משלך,או לקנות את כל הכרטיסים בזמן, שלא לדבר על מציאת הנוסחה המושלמת שבה מנדל השתמש. כתב של ה-businessinsider חישב ב-2016 שיהיה צורך ברכישה של 292 מיליון כרטיסים בכדי לזכות בהגרלת הלוטו שעמדה אז על סכום של 1.6 מיליארד דולרים. נראה שתאלצו להמשיך לסמוך על המזל אם תרצו לזכות.

בראיון שהעניק מנדל לשבועון רומני ב-2012 הוא אמר "אני אדם שלוקח סיכונים, אבל בדרך מחושבת. גם לגלח את הזקן זה כמו לשחק בלוטו. תמיד ישנה אפשרות שאחתוך את עצמי, אקבל זיהום בדם ואמות - אבל אני עושה את זה בכל זאת. הסיכויים", הוא סיכם" הם תמיד לטובתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully