וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה לפיתוח תל אביב תעתור לבג"ץ כדי לבטל ההפקעה של מגרשי התערוכה הישנים

בן ציון ציטרין

6.12.2002 / 9:37

מטרת העתירה היא לאפשר לחברה לפיתוח תל אביב לממש עסקת קומבינציה שנעשתה בין חלק מבעלי המניות שלה ליזם גד זאבי



החברה לפיתוח תל אביב, המנהלת את שטחי מגרשי התערוכה הישנים בצפון תל אביב שנמצאים בבעלותה, מתכוונת לעתור לבג"ץ לביטול הפקעת קרקע המגרשים שנעשתה ב-73'. מטרת העתירה היא לאפשר לחברה לפיתוח תל אביב לממש עסקת קומבינציה שנעשתה בין חלק מבעלי המניות שלה ליזם גד זאבי.



ההסכם נחתם ב-92' בין המוסדות הלאומיים (הקרן הקיימת, קרן היסוד והסוכנות היהודית), שמחזיקים בחלק הארי של מניות החברה לפיתוח תל אביב, לזאבי ולפיו עסקת הקומבינציה מותנית בביטול ההפקעה. הנהלת החברה לפיתוח תל אביב לא היתה צד להסכם.



על פי ההסכם תוקם בשטח מגרשי התערוכה הישנים שכונת מגורים יוקרתית ומרכז בילויים, קניות ומסחר, תוך חלוקת הרווחים בין הצדדים. שווי הפרויקט עשוי להגיע למאות מיליוני דולרים.



משרד עורכי הדין של החברה לפיתוח תל אביב, עמית, פולק, מטלון ושות', הונחה להכין את העתירה. באחרונה ביקשו נציגי המוסדות הלאומיים בדירקטוריון לצרף לעתירה את משרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות', המייצג את זאבי.



עו"ד משה מטלון מעריך כי קיים סיכוי ממשי לקבלת העתירה, משום שהמטרות שבעטיין בוצעה ההפקעה לא מומשו ובאחרונה ניתנו פסקי דין במקרים דומים בהם קרקע שהופקעה ולא נוצלה הוחזרה לבעליה.



החברה לפיתוח תל אביב (פית"א) הוקמה בשנות ה-30 ובבעלותה מגרשי התערוכה הישנים, בשטח כולל של כ-60 דונם. בעלי החברה הם המוסדות הלאומיים (כ-90%), בעלים פרטיים או יורשים (כ-9%) ועיריית תל אביב (1%).



אף ששליטתה של עיריית תל אביב בחברה זניחה, יש לה ייצוג בולט בדירקטוריון. על פי הסכם מ-64' מחצית מ-12 חברי הדירקטוריון הם נציגי המוסדות הלאומיים ומחציתם נציגי העירייה. יו"ר הדירקטוריון הוא המשנה למנכ"ל העירייה שלום אליקיים, שבתוקף מעמדו יש לו קול כפול. מנכ"ל החברה זה כ-30 שנה הוא טוביה לביא.



ב-73' הופקע כל השטח בצפון מערב תל אביב הכולל את שטח מגרשי התערוכה הישנים ונמל תל אביב שמנוהל על ידי חברת אוצר מפעלי ים. ההפקעה בוצעה על ידי חברת אתרים, חברה עירונית ממשלתית בבעלות שווה של עיריית תל אביב ומשרד התיירות. מטרת ההפקעה היתה הקמת פרויקט "עיר ימים".



הכוונה היתה להפוך את האזור לאתר בילוי ותיירות. בשעתו דובר גם על הקמת מרינה גדולה ואי מלאכותי מול הנמל. במשך השנים פינתה חברת אתרים דיירים מוגנים מהמתחם, אך בסופו של דבר המטרה שלשמה בוצעה ההפקעה לא מומשה ואתרים לא הצליחה לבצע את הפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully