וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי האירופי חושש מהאטה כלכלית נוספת

הארץ

6.12.2002 / 10:32

הבנק המרכזי האירופי הוריד אתמול את ריבית הבסיס בגוש היורו לראשונה זה יותר משנה, לנוכח סימנים להאטה באינפלציה ועל רקע החולשה בצמיחה הכלכלית



הבנק המרכזי האירופי הוריד אתמול את ריבית הבסיס בגוש היורו לראשונה זה יותר משנה, לנוכח סימנים להאטה באינפלציה ועל רקע החולשה בצמיחה הכלכלית ותחזית לירידה בתמ"ג ברבעון הראשון של 2003. הבנק הוריד את הריבית ב-0.5% ל-2.75% - הרמה הנמוכה ביותר זה שלוש שנים.



נשיא הבנק המרכזי האירופי, וים דויזנברג אמר כי "הסכנה להמשך האטה בפעילות הכלכלית לא נעלמה". הורדת הריבית היא הראשונה מאז נובמבר 2001 והיא באה יום לאחר שהנציבות האירופית פירסמה תחזית כלכלית קודרת לגוש היורו. הנציבות העריכה כי הפעילות הכלכלית בגוש המטבע האחיד עלולה לרדת ברבעון הראשון של 2003 וכי ברבעון הרביעי של 2002 היא תצמח בשיעור מזערי של 0.5%-0.2%.



בשווקים הפיננסים צפו הורדת ריבית חדה, לאחר שבתחילת השבוע אותת נשיא הבנק המרכזי האירופי, וים דויזנברג, על הורדת ריבית כשהעריך כי האינפלציה בגוש היורו תרד בחודשים הקרובים. בנובמבר ירד שיעור האינפלציה ל-2.2%, לעומת 2.3% באוקטובר, ודויזנברג העריך כי ב-2003 היא תרד לפחות מ-2% - יעד האינפלציה של הבנק.



עם זאת, אותת הבנק המרכזי האירופי כי לא ימהר לשוב ולהוריד את הריבית בקרוב. כשנשאל במסיבת עיתונאים אם הורדת הריבית "תפיג את המתח" שנוצר בשבועות החולפים - רמז ללחצים שהופעלו על הבנק להוריד ריבית - אמר דויזנברג: "אני יכול לענות על כך בחיוב".



לצמיחה הכלכלית האיטית באירופה יש גורמים מחזוריים ומבניים. נראה כי רבות מהממשלות בגוש היורו צפו כי אירופה תימלט מההאטה הכלכלית הגלובלית של 2001 ונקלעו לגירעונות תקציביים גדולים מהצפוי. הגירעונות האלה מאיימים כעת על אמנת היציבות והצמיחה - שנועדה להגביל את הגירעונות התקציביים בגוש היורו ל-3% מהתמ"ג. הנציבות האירופית גיבשה באחרונה רפורמה באמנה, כדי למנוע התמוטטותה.



אך הבעיות המבניות, במיוחד בתחום העבודה והשווקים הפיננסיים, כרוניות ועמוקות יותר. הורדת הריבית הנוכחית לא תפתור את הבעיות האלה, אך היא עשויה לסייע להתחלת ההתאוששות הכלכלית.



בניגוד לבנק המרכזי האירופי, הפדרל ריזרב האמריקאי הפגין בשנתיים החולפות תגובה נחושה להאטה הכלכלית בארה"ב. 11 הורדות ריבית ב-2001 והורדת ריבית מפתיעה של 0.5% ב-6 בנובמבר, הביאו את ריבית הבסיס לרמה הנמוכה ביותר זה 41 שנה, 1.25%. גם הבנק המרכזי בבריטניה שהחליט אתמול להשאיר את הריבית ברמתה, 4%, הפגין נחישות גדולה יותר כשהוריד אותה שבע פעמים ב-2001.



יום לאחר הורדת הריבית בארה"ב הודה דויזנברג כי הבנק המרכזי האירופי דן בהורדת ריבית, אך לא הצליח להגיע להסכמה. "דיונים נמרצים" לא הניבו קונצנסוס על הורדת ריבית, אמר דויזנברג שלשום בנאום בפרלמנט האירופי על אותה ישיבה. היה זה האות הראשון לחילוקי דעות בין 18 החברים במועצה לקביעת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי האירופי. באופן לא שגרתי, לאחר ההחלטה הזו קראו בכירים בפדרל ריזרב האמריקאי לעמיתיהם באירופה להוריד את הריבית.



דויזנברג ועמיתיו בבנק המרכזי האירופי שבו והתרעמו על ניסיונות של חברות, פוליטיקאים בגוש היורו, או גופים בינלאומיים דוגמת קרן המטבע, להשפיע על מדיניות הריבית שלהם. כעת נראה כי גם דויזנברג מודאג מההאטה בפעילות הכלכלית באירופה.



הירידה באמון הצרכנים והעסקים בכלכלה בחודשים החולפים, יחד עם צניחה של 2.3% במכירות הקמעוניות בספטמבר ועלייה באבטלה ל-8.4% באוקטובר - הרמה הגבוהה ביותר זה שנתיים - האטו את הצמיחה הכלכלית ב-12 מדינות גוש היורו.



דויזנברג מפנה אצבע מאשימה לממשלות גוש היורו וקורא להן לערוך רפורמות מבניות עמוקות, לצד הידוק המדיניות הפיסקלית. אך נראה כי הממשלות אינן ממהרות לקבל החלטות קשות. כך לדוגמה, קנצלר גרמניה גרהרד שרדר נדרש כעת לגבש רפורמה חדשה לשוק העבודה, לאחר שתוכניתו נחסמה בבית העליון של הפרלמנט, אך הוא נראה כעת נחוש פחות לבצע אותה מאשר היה לפני הבחירות הכלליות בספטמבר.



שירות "הארץ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully