וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחדש המאמץ לאישור התקציב; איום הורדת הדירוג עשוי לסייע באישורו

8.12.2002 / 7:11

רק 45 ח"כים הבטיחו את תמיכתם בתקציב המדינה, אבל בקואליציה מעריכים כי איום הורדת הדירוג של ישראל יאפשר לגייס את הרוב הדרוש



בקואליציה מעריכים כי למרות ההתנגדות הנרחבת בכנסת, ניתן יהיה בסופו של דבר לגייס רוב בעד תקציב המדינה ל-2003 בהצבעה בשבוע הבא, ב-18 בדצמבר. זאת בשל החשש שהפלת התקציב או דחייה במועד אישורו יגרמו לחברות בינלאומיות לדירוג אשראי להרע את הדירוג של ישראל. צעד כזה יחריף את מצב המשק, ובליכוד מעריכים כי מרבית המפלגות לא ירצו להיות שותפות לאחריות זו ערב הבחירות.



לפי שעה אין רוב בכנסת בעד התקציב. לאחר הבחירות הפנימיות בליכוד, שייערכו היום, יאיצו ראש הממשלה אריאל שרון ושר האוצר סילבן שלום את המגעים לאישורם בקריאה שנייה ושלישית של התקציב ושל חוק ההסדרים במשק.



בפני שרון ושלום ניצבת מלאכה לא פשוטה בגיוס הרוב, והם יצטרכו ככל הנראה להכניס כמה שינויים בתקציב. שלום כבר הודיע שיסכים לשינויים קלים בלבד.



רק שינוי בעמדותיהם של כמה מפלגות וחברי כנסת מתנגדים, הימנעותם או היעדרותם מההצבעה יביאו לאישור התקציב.



לפי שעה על הגרעין הקשה שתומך בתקציב נמנות הליכוד, יהדות התורה, המפד"ל, ישראל בעלייה, המרכז, חרות ושינוי. בסך הכל - 45 חברי כנסת.



שלוש מפלגות עדיין מתנדנדות - העבודה, ש"ס ואיחוד לאומי-ישראל ביתנו. מפלגת העבודה וש"ס מאיימות להצביע נגד התקציב. בקואליציה מקווים שלפחות אחת מהן תצביע בעד או תיעדר מההצבעה, וכך ניתן יהיה להעביר את התקציב עם קולות הקואליציה, ביחד עם קולות שינוי וחרות.



לעומת זאת, אם העבודה וש"ס יתנגדו, הרי שיחד עם סיעות אחרות (מרצ, הסיעות הערביות, גשר, עם אחד, הבחירה הדמוקרטית והאיחוד הלאומי-ישראל ביתנו) ייווצר רוב של 75 ח"כים נגד התקציב והוא ייפול.



עמדתה של העבודה אינה ברורה. פורמלית, העבודה עדיין מתנגדת לתקציב. היו"ר החדש של המפלגה עמרם מצנע הנחה בשבוע שעבר את ח"כ שלום שמחון (עבודה) לחדש את המו"מ עם האוצר במגמה לנסות ולתמוך בתקציב.



ואולם, חברי כנסת בעבודה כבר הודיעו על התנגדותם לתקציב. הם הסבירו כי העבודה, שפרשה מהממשלה לפני כ-5 שבועות בגין התקציב, אינה יכולה כעת לתמוך בו מבלי שנענו דרישותיה לקיצוץ בהתנחלויות.



גם ש"ס אינה ממהרת לתמוך בתקציב. למרות שתמכה בו בקריאה ראשונה, הודיע היו"ר שר הפנים אלי ישי כי סיעתו לא תתמוך בתקציב בקריאה השנייה והשלישית אם לא יוכנסו בו שינויים.



ש"ס, המציגה את עצמה כמפלגה חברתית, תתקשה לתמוך בתקציב הפוגע קשות באוכלוסיות החלשות. ח"כים בש"ס טוענים כי מבחינה אלקטורלית עדיף לה לפרוש מהממשלה, ולהצביע נגד התקציב כדי לא להבריח מהקלפי בוחרים פוטנציאליים. עם זאת, ישי כבר הכריז באמצע השבוע שעבר על תמיכתו בשרון, ועל רקע זה עלולה פרישה מהקואליציה להיות בעייתית עבורו.



גם האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו, אשר פרסה בפני שרון ושלום רשת ביטחון בקריאה הראשונה על התקציב, אינה ממהרת להמשיך ולעשות זאת בקריאה השנייה והשלישית.



לפני כשבועיים שיגר יו"ר הסיעה ח"כ יורי שטרן מכתב זועם אל שרון ושלום שבו דרש להקטין הפגיעה במשפחות חד הוריות ובשכבות החלשות. נציגי אגף התקציבים מנהלים כעת מו"מ עם שטרן.



בליכוד מקווים שהאיחוד הלאומי-ישראל ביתנו ושינוי יתמכו בתקציב, וכי סיעות וחברי כנסת מהאופוזיציה יימנעו מלהתנגד לו. שינוי הודיעה באחרונה כי תתמוך בתקציב בקריאה השנייה והשלישית כדי למנוע הידרדרות של המשק.



ח"כ דוד לוי וח"כ מוטי משעני (גשר) וח"כ חיים כץ שפרש מסיעת עם אחד לא יתנגדו לתקציב, למרות שמתחו באחרונה ביקורת חריפה עליו. לוי וכץ יתמודדו היום על מקום ברשימת הליכוד לכנסת הבאה. בליכוד מעריכים כי אם יזכו במקום ריאלי - הם יתקשו להתנגד לתקציב ולכל היותר ייעדרו מההצבעה. לעומת זאת, לפי ההערכות, אם לא יזכו במקום ריאלי - לא יתמכו בתקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully