וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקדמות בהנפקת האג"ח של דרך ארץ; בחרה בחתמים לאומי ושות' ואי.בי.אי

רותם שטרקמן

8.12.2002 / 7:47

הנפקת האג"ח, בהיקף של 600 מ' ש' לגופים מוסדיים, נדרשת כדי לממן את הקמת קטע 18 של הכביש; בתוך ימים אחדים תתחיל גביית האגרה בחלקי הכביש שנפתחו



מאת רותם שטרקמן וענת ג'ורג'י



חברת דרך ארץ - זכיינית כביש חוצה ישראל, כביש האגרה הראשון בישראל - בחרה בסוף השבוע את חברות החיתום לאומי ושות' חתמים ואי.בי.אי חיתום, להוביל את הנפקת האג"ח שלה. לאומי ושות' חתמים היא חברה בת של בנק לאומי. בנק פועלים רכש באחרונה את השליטה באי.בי.אי חיתום.



ההנפקה, בהיקף של 600 מיליון שקל, מתוכננת למארס 2003 כדי לממן את הקמת קטע מס' 18 של כביש חוצה ישראל. חלק קטן מהסכום יגויס מבנקים מסחריים ורובו - מגופים בשוק ההון. מדובר בהנפקה פרטית ל-15 ו-25 שנה לגופים מוסדיים.



שתי החברות שזכו במכרז החיתום של דרך ארץ גברו על חברות החיתום של גמול סהר ולידר. שלושת הקריטוריונים העיקריים שהנחו את הבחירה של דרך ארץ היו היקף החיתום (החלקי) שעליו יתחייבו החתמים במסגרת ההנפקה, גובה העמלות שיגבו ממנה ועמידה בפרמטרים מקצועיים.



עלות ההקמה של הקטע הצפוני החדש נאמדת ב-215 מיליון דולר. הממשלה תעניק לזכיין 85 מיליון דולר ויתרת הסכום, כ-130 מיליון דולר, תגויס בשווקים הפיננסיים.



קטע 18 הוא הקטע הצפוני של הכביש - 18 קילומטר בין צומת ברקאי לצומת אליקים (מוואדי ערה לוואדי מילק). היתרון הגדול בקבלת הזיכיון להקמת הקטע החדש עבור דרך ארץ טמון בהגדלת נפח התנועה גם בכביש המקורי - וכתוצאה מכך גם הגדלת תחזית ההכנסות. הסיבה המרכזית לכך היא "קירובם" של תושבי הקריות והגליל התחתון לכביש, מה שצפוי לעודד אותם לעשות שימוש גם בחלקים הדרומיים שלו.



לפי התכנון, תבוצע ההנפקה בשני מסלולים: האחד, שמרני ובעל דירוג גבוה; והשני - מסוכן יותר, אך בעל סיכוי לרווחיות גדולה יותר. המסלול הראשון יהיה חוב בכיר מדרגה ראשונה, בתנאים הדומים לחוב צמוד המדד בהיקף של 850 מיליון דולר שנטלה החברה בתחילת דרכה. גובה הריבית ייקבע במכרז, באופן שרוכשי האג"ח יציעו את שיעור התוספת על הריבית הצמודה שמגייסת הממשלה (כיום כ-5.5%). שיעור התוספת על חוב הממשלה שדרך ארץ משלמת כיום לבנקים הוא 1.8% בממוצע (כלומר ריבית שנתית של 7.3%).



המסלול השני יהיה חוב בכיר מדרגה שנייה - כלומר, אם יתגלעו בעיות בהחזר החוב למממנים, יקדם החוב מדרגה שנייה להון העצמי של בעלי המניות; אך יהיה שני לחוב הבכיר מדרגה ראשונה. לחוב מדרגה שנייה יוענקו הטבות שחלקן ייגזרו מהצלחת הפרויקט, והוא יהיה קצר מהחוב מדרגה ראשונה - 15 שנה ולא 25. גם הריבית בגין חוב זה תהיה גבוהה יותר. בנוסף, יצורף לחוב מדרגה שנייה מרכיב של אופציות ומניות, כך שאחזקותיהם של בעלי המניות - אפריקה ישראל, שיכון ובינוי ו-33%) Canadian Highways Investments Corp כל אחד) - עשויות להידלל.



הגיוס במארס



2003 הגיוס אמור להיערך במארס 2003, אך הוא תלוי בסגירת המו"מ מול משרדי האוצר והתחבורה. לאחר החתימה עם הרשויות, יצטרכו לקבל בדרך ארץ את אישורם של המלווים הוותיקים לתנאים הפיננסיים החדשים. המלווים הקודמים הם: קונסורטיום ישראלי בראשות בנק הפועלים (850 מיליון דולר); וקונסורטיום זר בראשות הבנק האמריקאי 320) CIT מיליון דולר).



מנכ"ל דרץ ארץ, אודי סביון, אישר כי ביום חמישי הקרוב יתקיים דיון רב משתתפים בלונדון, בשיתוף היועצים הכספיים של הפרויקט - דויטשה בנק - בנוגע להסכם המימון החדש. מטרת הדיון היא להתחיל בעדכון מסמכי המכרז הקיימים (לקטע המרכזי) לתנאים החדשים, לאחר קבלת הזיכיון לקטע הצפוני; וכן לבדוק את התוצאות הפיננסיות של המודל החדש.



בתוך ימים תתחיל גביית האגרה בחלקי הכביש שכבר נפתחו, ממחלף אייל ועד בן שמן. הקטע בין נחשונים לבן שמן פתוח רק לנוסעים צפונה. כיום נוסעים בכביש כ-50 אלף כלי רכב ביום - מספר הגבוה מהתחזיות המקוריות. הניסיון עם כבישי אגרה בעולם מלמד כי כאשר מתחילה הגבייה היקף השימוש יורד ב-67%-50%. אם תתרחש ירידה כזו גם בישראל (אך לא יותר מכך), עדיין יהיו ההכנסות גבוהות מהתחזית המקורית.



עד כה נפתחו לתנועה שני קטעים בכביש, מקיבוץ איל ועד בן שמן, שאורכם כ-34 ק"מ. סביון אישר כי גביית האגרה תתחיל בקרוב מאוד. בדרך ארץ אמרו כי האגרה תהיה, בשלב ראשון, 8-6 שקלים. משתמשים מזדמנים יחויבו גם ב-6 שקלים עבור צילום הווידיאו. משתמשים קבועים שירכשו את מכשיר הפסקל (תמורת ערבון של 150 שקל), לא יחויבו בתשלום זה.



הזיכיון על הקטע הצפוני אינו מובטח



חילוקי דעות מהותיים התגלעו בסוף השבוע שעבר במו"מ, הנמשך כבר כשנתיים וחצי, בין דרך ארץ למדינה על תנאי הזיכיון להקמת קטע מס' 18. לפי החלטת ממשלה, אם לא יושג הסכם עם דרך ארץ בתוך שלושה שבועות, תפרסם המדינה מכרז לסלילה ותפעול של הקטע הצפוני בידי יזם פרטי. מקורות המקורבים למו"מ אמרו כי בימים הקרובים תתקבל החלטה לגבי אופן סלילת הקטע.



המחלוקת היא על יעד הפדיון החדש שייקבע, לאחר הענקת הזיכיון לקטע הצפוני - כלומר על גובה רשת הביטחון שמעניקה המדינה לזכיין, אם נפח התנועה יהיה נמוך מהתחזית. הממשלה ערבה לנפח תנועה מינימלי בכביש (העולה בכל שנה), הנגזר מתחזיות להיקף התנועה ומתחשיבים של עלויות ההקמה, ההפעלה והמימון. אם התנועה תהיה נמוכה מהיעד, תשלם המדינה ליזם 72% מההכנסות הצפויות; אם הפדיון יהיה גבוה מהיעד, תקבל המדינה 57% מההפרש.



מכיוון שברור כי ככל שהכביש ארוך יותר, גדלות העלויות ונפח התנועה - הוסכם בין הצדדים להעלות את רף המינימום שלפיו מעניקה המדינה ערבות. דרך ארץ הסכימה להצעת הממשלה להעניק לה 85 מיליון דולר ולהעלות את רף המינימום. ואולם היא אינה מסכימה להצעת הממשלה לגבי שיעור ההעלאה.



סביון אמר כי הוא מאמין שחילוקי הדעות בין הצדדים ייפתרו בסופו של דבר. לדבריו, דרך ארץ מסוגלת להעביר באופן מיידי 500 מיליון שקל לביצוע העבודות.



נקודות עיקריות



* בתוך ימים אחדים תחל הגבייה בקטע הכביש שכבר נפתח



* כיום משתמשים בכביש 50 אלף כלי רכב ביום



* עם תחילת הגבייה צפויה ירידה של עד שני שליש במספר המשתמשים



* נבחרו החתמים להנפקה - אי.בי.אי ולאומי ושות'



* הנפקת אג"ח בהיקף של 600 מיל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully