וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגות מבקשת הבהרות על התפטרות יו"ר פז

חן מענית

10.10.2018 / 16:16

בית ההשקעות זימן ארבעה דירקטורים החיצוניים בחברה במטרה לברר מה הוביל להתפטרותו של יו"ר החברה. הפגישה נקבעה ל-17 באוקטובר, יומיים אחרי שאמורים להתמנות דירקטורים חדשים בחברה

יונה פוגל, מנכ"ל פז. צילום: תמר מצפי, גלובס
מנכ"ל פז, יונה פוגל/גלובס, צילום: תמר מצפי

ב-4 באוקטובר, למחרת התפטרותו של יצחק עזר, יו"ר קבוצת האנרגיה פז לשעבר מדירקטוריון פז, זימן בית ההשקעות פסגות, המחזיק ב-3.5% מהון המניות של פז את הדירקטורים החיצוניים בפז, מאירה גיט, אפרים צדקה, עמיקם (עמי) שפרן, ושאול צמח, לשיחה בפסגות. זאת, במטרה לברר מה הוביל להתפטרותו של עזר ומה קורה בחברה, כך נודע ל"גלובס".

לפי המידע שבידינו, הפגישה נקבעה לשבוע הבא, ל-17 באוקטובר, יומיים אחרי שאמורים להתמנות דירקטורים חדשים לפז. מכתבה של פסגות לחברי דירקטוריון פז הגיע לידי "גלובס". במכתב נאמר כי "הופתענו (פסגות) מהודעת החברה (פז) שפורסמה אתמול אודות התפטרותו של יו"ר החברה, מר יצחק עזר ועוד יותר מכך, מתוכן מכתב ההתפטרות המצביע על "שאלות כבדות משקל ביחס לממשל התאגידי הנוהג בחברה". בנוסף נכתב כי "אנו עוקבים באדיקות אחר תהליך מינוי הדירקטורים המבוצע בחברה ובנוסף אחר אסיפת בעלי המניות הקרובה העוסקת בנושא זה".

גורמים המקורבים לפסגות אמרו ל"גלובס" כי הפעילות הזאת של החברה מוכיחה כי פסגות פעלה במרץ ובאופן מיידי כדי לברר מה מתרחש בחברת האנרגיה.

בתוך כך, ממשיכה רשות ניירות ערך בהליך בדיקת האירועים שהובילו להתפטרות בשבוע שעבר של עזר ובכוונתה לבדוק גם את האירועים בחברה ובדירקטוריון שנחשפו אתמול בתחקיר "גלובס". בדיקת הרשות עוסקת בשאלות סביב הממשל התאגידי בפז.

הצעד שנקטה פסגות מצטרף למהלכים שביצעה קרן נוקד קפיטל, המחזיקה בכ-2% ממניות פז נפט. אחרי התפטרותו עזר, הקרן העלתה במכתב להנהלת פז ולדירקטוריון שלל טענות בנוגע להתנהלות הפיננסית והעסקית של החברה, שהובילה להתפטרותו. נוקד קפיטל, של רועי ורמוס ושלומי ברכה, דרשה כי דירקטוריון החברה ינהל דיון בנושאים הרלוונטיים. בנוקד גם התייחסו לביצועי מניית פז , שלגביה ציינו כי התשואה שהיא מציגה בשלוש השנים האחרונות, של כ-15%, נמוכה גם אבסולוטית וגם ביחס למתחרות, למרות תנאי רקע נוחים.

אתמול פנה גם בית ההשקעות מיטב דש לפז, בדרישה לכנס אסיפת בעלי מניות מיוחדת שתדון בשינוי תקנון החברה כך שמספר הדירקטורים בה יעמוד על לפחות עשרה, במקום תשעה כיום, ובהתאם, תחליט על מינוי דירקטור נוסף. עוד ביקש מיטב דש, המחזיק בכ-9% ממניות פז, כי עד לכינוס אותה אסיפה "לא ייערכו שינויים פרסונליים בזהות יו"ר הדירקטוריון ולא יבוצע מינוי של קבע לתפקיד יו"ר הדירקטוריון". בפז ציינו כי פניית מיטב דש "תועבר לדיון ובחינה על ידי דירקטוריון החברה".

האסיפה שמבקשים לכנס במיטב דש, היא נוסף לאסיפת בעלי המניות השנתית המתוכננת בשבוע הבא (16.10), בה יכריעו בעלי המניות בעניין שלושת חברי הדירקטוריון החדשים, שיצטרפו מבין שישה מועמדים.

"חברה שמתנהלת בליקוי מאורות"

גורם שהוא בעל אינטרס בנעשה בפז אמר לנו היום כי מה שקורה בפז ונחשף אמש ב"גלובס", זה "היפוך יוצרות מטורף, והתבלבלות". לדברי אותו גורם, במקום שהדירקטורים והמנכ"ל ינסו לקדם התייעלות בחברה עושה רושם שהמנכ"ל וחלק מהדירקטורים מעדיפים שהחברה תישאר בקיפאון. "זה שהמנכ"ל מתנגד ליישום תוכנית התייעלות וממסמס אותה, מצביע על סוג של חברה שמתנהלת בליקוי מאורות", אומר אותו גורם. לדבריו, "בסוף, החברה הזאת יכולה וצריכה להרוויח הרבה יותר כסף גם מצד ההוצאות וגם מצד ההכנסות. יש בחברה המון בשר, הרבה כפילויות. היא עובדת עם הרבה עודפי הון. לפני כמה שנים, עם הון עצמי יותר נמוך החברה עשתה רווח יותר גדול".

גורם נוסף המעורה בנעשה בפז עמו שוחחנו היום אומר שצדיק בינו ניהל את החברה בצורה טובה מאוד והוואקום שנותר אחרי שבינו עזב עוד לא התמלא. הוא הביע תקווה כי השינויים הצפויים בדירקטוריון פז ומינוי של יושב ראש חדש, יביאו לשינוי המיוחל בפז. "החברה לא יכולה להמשיך להתנהל ללא התייעלות וללא תשואה משמעותית יותר על ההון", הוא אמר.

כדור השלג ממשיך להתגלגל

עזר הודיע על התפטרותו ב-2 באוקטובר. במכתב ההתפטרות, מתח עזר ביקורת חדה על דירקטוריון והנהלת החברה בראשותו של יונה פוגל: "מזה תקופה נתגלעו מחלוקות עמוקות ביני (ולא רק ביני) לבין רוב חברי הדירקטוריון וההנהלה על דרך ניהול החברה, המבנה הארגוני שלה וכן ביחס לאסטרטגיה העתידית שלה החברה,, כתב עזר והוסיף כי לדעתו, "הדרך שבה ניהלה ועדת המינויים של הדירקטוריון את בחירת המומלצים על ידה מעלה שאלות כבודות ביחס לממשל התאגידי הנהוג בחברה". עם ההתפטרות, גדל הקרע בתוך הדירקטוריון, רשות ניירות ערך הודיעה כי היא תבדוק את האירועים שהובילו להתפטרות של עזר, והחל להתגלגל כדור שלג שלא ברור היכן ייעצר.

בתחקיר שפרסמנו אמש חשפנו לראשונה עדויות על שורה של אירועים שהתרחשו בתוך דירקטוריון פז ואת הקרע החריף שהתגלע בתוך דירקטוריון החברה שיצר שני מחנות. את מחנה המנכ"ל, יונה פוגל, שכולל את הדירקטורים מאירה גיט, אפרים צדקה, וגבי רוטר. ואת מחנה היו"ר המתפטר, יצחק עזר" שכולל את הדירקטורים אריק שוק, רויטל אבירם ופרופ' מנחם ברנר.

המחלוקת המרכזית בין שני המחנות שנחשפה בתחקיר "גלובס" נגעה להליכי ההתייעלות בפז. גורם המעורה בנעשה בפז אמר לנו כי "החבורה של עזר ושות'" חושבת כבר חודשים שנדרש בפז שינוי כיוון משמעותי לאור הכיוון של הירידה במחירי הנפט ומסיבות נוספות. הוא תיאר בפנינו חברה מאוד לא יעילה, שלמעשה מורכבת מכמה חברות בנות, ומעומס של כפילויות ניהוליות. לדבריו, קבוצת "מחנה עזר" לחצה על פוגל במשך חודשים להעביר החלטה על תוכנית התייעלות מאסיבית שבמרכזה חיסול אותן הכפילויות ופיטורים בהיקף שיחסוך 100 מיליון שקל בשנה.

אירוע משמעותי נוסף בדירקטוריון שחשפנו אתמול נגע להלוואת "און קול" בסך 800 מיליון שקל שלדברי גורם המעורה בנעשה בדירקטוריון פז, לקח פוגל בשם החברה לפני כמה שבועות ללא יידוע הדירקטורים. לפי אותה עדות, פוגל לקח את ההלוואה ליומיים מגופים ישראלים וגרם בכך לחשיפה משפטית אפשרית מול בעלי החוב, ללא שיידע על כך את הדירקטוריון.

מדירקטוריון פז נמסר כי "הטענה לגבי האשראי (הלוואה) עלתה, נדונה ונדחתה על ידי דירקטוריון החברה. בישיבת דירקטוריון עלתה טענה ללקיחת אשראי 'און קול' על ידי גזברות החברה, לתשלום בגין רכישת נפט גולמי החורגת מסמכות וללא דיווח. בישיבה הוצגו החלטות דירקטוריון המאשרות לקיחת אשראי 'און קול' כנגד פיקדונות הקיימים בחברה ובהתאם למסגרת האשראי המאושרת והחלטות המאשרות את סמכות הגזברות. בדיון נמצא שפעלו בתהליכי עבודה רגילים ובהתאם לסמכויות, והטענה נדחתה. אופן הדיווח הינו כמקובל בחברה ב-11 השנים החולפות. יצוין כי מדובר באשראי 'און קול' הנלקח במהלך העסקים הרגיל בהתאם לצרכי החברה ובריבית טובה. פרטים נוספים מפורטים בביאור 7ג' לדוחות הכספיים של החברה לשנת 2017".

  • עוד באותו נושא:
  • פז
  • פסגות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully