וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה לכך שאמיר ירון יהיה נגיד בנק ישראל מוצלח

12.10.2018 / 0:00

בנקים מרכזיים בעולם, וגם בישראל, מתעלמים לעיתים מהצורך בשמירה על יציבות המערכת הבנקאית - ויש לכך השלכות חמורות. תחום התמחותו של ירון מצביע על שינוי אפשרי

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מכריז על מינויו של פרופ' אמיר ירון)

מינויו של פרופ' אמיר ירון לנגיד הבא של בנק ישראל עורר תהיות אצל כמה אנשי מקצוע בגלל החסרון שיש לו ברקע ניהולי ובמאבקים מול פוליטיקאיים. למרות תהיות אלה יש יותר מסיבה אחת לחשוב שיתכן מאד שהוא האיש הנכון בתזמון הנוכחי.

הסיבה הראשונה שבגללה ייתכן מאד שהוא יוכיח את עצמו כנגיד טוב היא העובדה שיש לו רקע אקדמי מרשים. נכון, אין לו נסיון ניהולי, אבל עובדי בנק ישראל הם אנשים אינטילגנטיים, ודבר אחד שהם מעריכים זה מישהו עם רקע אקדמי אפילו יותר מרשים מזה שיש להם. כך שדי בטוח שכשהוא יגיע הוא יקבל מעובדי הבנק הרבה כבוד.

אבל הסיבה היותר חשובה שבגללה ייתכן מאד שהוא האיש הנכון היא העובדה שהוא איש מימון, והמחקר שלו מתמקד בשוק ההון, ובאופן שבו שוק ההון משפיע על היצרנים והצרכנים במשק. התפקיד המרכזי של כל הבנקים המרכזיים בעולם הוא לנהל את כמות הכסף כדי לדאוג ליציבות מחירים. כך שאם אתם מגלים שיוקר המחיה נמצא בעלייה, החשוד המיידי הוא בנק ישראל. אבל לבנקים מרכזים יש עוד שני תפקידים: לדאוג לאבטלה נמוכה, וליציבות של הבנקים ושוק ההון.

אמיר ירון המועמד לתפקיד נגיד בנק ישראל 2018. יח"צ,
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/יח"צ

ההתעלמות כבר גרמה למשברים

כשפרץ המשבר בעולם ב-2008, לא היתה לבנק ישראל הערכה טובה של היציבות של מערכת הבנקאות הישראלית, מה שאילץ את פישר להוריד את הריבית

באופן היסטורי, בנקים מרכזיים השקיעו יחסית מעט בשמירה על היציבות של המערכת הפיננסית. הם הניחו שאם הם ידאגו לשמור על יציבות מחירים, והאבטלה תהיה ברמה סבירה, הבנקים ידאגו לשמור על עצמם. על חוסר תשומת הלב של בנקים מרכזיים ליציבות של המערכת הפיננסית העולם כבר שילם מחירים יקרים מאד.

חוסר ההתחשבות של הבנק המרכזי האמריקני ביציבות של המערכת הפיננסית היה אחד הגורמים המרכזיים לשפלהגדול שפגע קשות בכלכלת העולם בשנות ה-30 של המאה הקודמת, ושהיה אחד הגורמים המרכזיים לעליית הנאציזם בגרמניה. גם המיתון הגדול שהחל בארה"ב ב-2008 נבע במידה רבה מחוסר תשומת הלב שהקדיש הנגיד גרינשפן לסיכונים שהצטברו בשוק ההון במהלך שנות ה-2000.

גם אצלנו הציבור שילם מחירים על חוסר תשומת הלב של הבנק המרכזי לניהול הסיכונים בשוק ההון. אחת השגיאות של הנגיד פישר היתה שהוא צמצם את כוח האדם שהוקדש לתחום הזה בבנק ישראל. כתוצאה מכך, כשפרץ המשבר בעולם ב-2008, לא היתה לבנק ישראל הערכה טובה של היציבות של מערכת הבנקאות הישראלית, מה שאילץ את פישר להוריד את הריבית.

ייתכן מאד שהמשק הישראלי היה מסוגל לצלוח את המשבר בהצלחה גם אם הריבית היתה נשארת ברמה גבוהה יותר. די ברור שאם הריבית לא היתה יורדת, מחירי הדירות לא היו מתחילים לטפס, כך שאם אתם שואלים את עצמכם למה אתם צריכים לשלם כל כך הרבה על דירה, חלק מהתשובה טמון בחוסר תשומת הלב שהקדיש בנק ישראל לשוק ההון.

כיום, אחרי עשור עם ריביות נמוכות עד אפסיות, ברור לכולם שיש המון סיכונים בשווקים הפיננסים. לא רק מחירי הדירות טיפסו, גם המחירים של המניות והאג"חים. וכשהמחירים גבוהים, תמיד יש חשש ממשהו שיפיל אותם ויגרום למשבר נוסף. בכל העולם כיום בנקאים מרכזיים מתלבטים בשאלה איך מעלים את הריבית כדי להחזיר את השווקים למצב עבודה נורמלי, אבל עושים את זה באופן שלא יתחיל משבר חדש.

האמת היא שנכון לעכשיו, לאף אחד עדיין אין תשובה מנצחת, והנפילות השבוע בשווקי העולם מראות עד כמה הסכנה מוחשית וחמורה. אבל זה בהחלט עוזר שהנגיד הבא של בנק ישראל בא עם רקע בניהול סיכונים פיננסיים. עכשיו רק נשאר לראות כמה מהר הנגיד החדש ילמד את ההבדלים בין שוק ההון הקטן בישראל לשוק ההון הענק באמריקה, ועד כמה מהר הוא ילמד איך לעשות את מה שהוא רוצה לעשות, כשהורא צריך להסתדר עם שר אוצר וראש ממשלה שלא בהכרח רוצים את אותו דבר.

ד"ר אביחי שניר -המכללה האקדמית נתניה וכלכלן בכיר בקבוצת ההשקעות אינפיניטי-אילים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully