וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל בנק הפועלים בכנסת: "לא אתייחס ללווה ספציפי"

עירית אבישר

21.10.2018 / 12:32

נפתחה הישיבה הראשונה של ועדת החקירה בנושא האשראי ללווים הגדולים. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הטיח בבכירי בנק הפועלים: "קיים חשש כבד שהאשראי שהבנק העניק ניתן בשת"פ בין הבנק ללווים הגדולים תוך פגיעה במשק ובציבור

אריק פינטו. צילום: איל יצהר, גלובס
מנכ"ל הפועלים, אריק פינטו/גלובס, צילום: איל יצהר

הישיבה הראשונה של ועדת החקירה הפלרמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים נפתחה הבוקר (א'). בפתיחת הדברים תקף יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, את חוסר שיתוף-הפעולה של הבנקים ובנק ישראל בהעברת חומרים.

"משימת הוועדה היא לחקור, קיבלנו את המשימה בשיא הרצינות. אנו נחושים לבדוק את המצב בשוק האשראי, אולם אליה וקוץ ובה", אמר כבל. "לאחר חודשים שאנו מבקשים שוב ושוב לקבל את המידע כדי לבדוק בצורה הוגנת, אני יכול לקבוע בוודאות: מישהו לא רוצה שנעשה את עבודתנו. גם הבנקים לא רוצים, אבל גורמים ממשלתיים לא רוצים בכך".

עוד הוא הוסיף: "אנו מקבלים כל הזמן מכתבים מעורכי דין עם תירוצים, שמביאים אותנו למסקנה כי מערכת הבנקאות בישראל מאותרגת. אני חייב לומר לאותם בנקים, פקידים ושרים: תרבות הסמוך ויהיה בסדר נגמרה. לא נהסס מול הטיוח. הבנקאות אינה חסינה מאור השמש, וזה רק פוגע באמון הציבור".

יו"ר בנק הפועלים, עודד ערן, ומנכ"ל הבנק, אריק פינטו, הגיעו לישיבה הראשונה, ובהתייחס אליהם אמר כבל: "אנו פה בחשש כבד שהאשראי שבנק הפועלים העניק ניתן בשיתוף-פעולה בין הבנק ללווים הגדולים תוך יצירת יחסי גומלין שפוגעים במשק ובציבור".

כאמור, היום נפתחה הישיבה הראשונה עם בכירי המערכת הבנקאית של ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים, וזאת אחרי יותר משנה מאז הוחלט על הקמת הוועדה. בשבועות הקרובים יגיעו מדי יום ראשון יו"ר ומנכ"ל של אחד מהבנקים.

נקודת המחלוקת המרכזית בין הצדדים היא בנוגע להעברת המידע על הלווים. ועדת החקירה - הנעזרת ביועצים החיצוניים פרופ' ניתאי ברגמן, פרופ' אשר בלס ועו"ד רמי תמם - ביקשה מהבנקים ומהפיקוח על הבנקים לקבל לידיה מסמכים של הקשורים במתן האשראי ללווים השונים, וסורבה בנימוק כי מדובר בסודיות בנקאית. על כן, בוועדה נאלצו להסתמך על נתונים גלויים בלבד הקשורים לאותם אשראים.

פינטו: תמהיל תיק האשראי בבנק שונה

מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, אמר בפתח הדברים בישיבה: "מעל 99 שקל שהבנק נותן כאשראי חוזרים אליו. הפסדי האשראי שלנו נמוכים משמעותיים לעומת בנקים אחרים בעולם".

לדבריו, "ההופעה שלנו בוועדה היא המקום הנכון להציג את הדברים. חלקם של הלווים הגדולים באשראי ירד מאד, וחלקם של הלווים הקטנים גדל משמעותית. אנו מוותרים יותר באשראי למשקי-בית מאשר לעסקים גדולים. רווחיות האשראי לעסקים גדולים יותר מכפולה לעומת לקוחות קטנים. לקוחות קטנים לא מסבסדים אשראי ללווים גדולים. אנו נותנים כיום רק 30% מהאשראי ללווים גדולים, את השאר נותן שוק ההון".

פינטו הציג במצגת נתונים המראים כי בנק הפועלים שינה את תמהיל תיק האשראי. "הלווים הגדולים, שהיוו בעבר 50% מתיק האשראי, מהווים כיום 30%. דיברתי בהתחלה על הפרכת מיתוסים: הפסדי האשראי במגזר הקמעונאי גדולים פי 6.5 מהפסדי האשראי ללווים הגדולים", אמר מנכ"ל בנק הפועלים.

הדיון עסק במספר נושאים, כשבמרבית המקרים ענו בכירי הבנק בתשובות כלליות, ולא נכנסו לפרטים של מקרה כזה או אחר. ח"כ איילת נחמיאס-ורבין שאלה בנוגע למתן אשראי בבנק לצדדים קשורים, כגון האשראי שניתן לדני דנקנר: "האם תוכל לומר לנו בעניין הזה, כולל עזיבת דני דנקנר את בנק הפועלים, כיצד זה טופל".

"הצגתי במצגת מספר דברים שנותנים מענה, בין היתר על המאפיינים של האשראים שהזכרת", ענה פינטו. "בהחלט במדיניות שלנו יש מענה בהסתכלות שונה מבעבר. אם בעבר אפשר היה להסתמך על ניסיונו או על פועלו של הלווה - היום ההסתכלות היא הרבה יותר רחבה. זה לא אומר שעדיין סיכונים לא התממשו. בלי סיכון המשק הישראלי לא יגיע לאן שהגיע. אם את מנסה לשאול האם יש לי ידיעה על מעשים לא תקינים של בכירים בבנק - לי אין ידיעה כזו".

פינטו נשאל האם ננקטו סנקציות נגד בכירים בבנק בנושא זה, ואמר: " אני יכול להתייחס לתהליך מתן האשראי, ולא לגופו של אדם כזה או אחר. לי לא ידוע שהיו סנקציות. זה לא אומר שלא היו. לי לא ידוע".

יו"ר הבנק, עודד ערן, נשאל לגבי ועדות האשראי, ועד כמה עבודתן הייתה עמוקה. ערן הסכים להעביר דוגמה לפרוטוקול של ועדת אשראי תוך השחרת פרטים על הלווה, בכדי להראות את היקף הדוח.

ערן גם ציין בדבריו כי צריך להבדיל בין טעות עסקית למשהו עמוק יותר (בין mistake ל-error): "כמה פעמים אפשר לעשות אבחנה בין שני המושגים?", שאל. "אם זה היה אירוע אחד, לא היינו מתכנסים פה".

"הפרה של סודיות בנקאית"

ח"כ יואב קיש שאל לגבי מתן האשראי לנוחי דנקנר זמן קצר לפני נפילת אי.די.בי. פינטו סרב להשיב בנושא ואמר: "שאלות נקודתיות עם שם של לווה זו הפרה של סודיות בנקאית. אתם לא מצפים ממני שאעבור על הוראות הדין".

ח"כ קיש: "אני רוצה רק לוודא, זה מידע שפורסם בבית משפט, ואין פה שום חשאיות יותר. בנושאים ציבוריים אין סיבה שלא להתייחס".

ח"כ כבל: "אנחנו נבקש לבדוק את זה".

פינטו: "אנחנו לא מסתתרים. אם יהיה פורום שמשפטית נוכל לקבל הכשר משפטי מוחלט, נעביר כל מה שאפשר להעביר. הכול מועבר לבנק ישראל".

ח"כ קיש: "אין מטרה שתעברו על הסודיות, לכן אני מבקש שתיעשה בדיקה".

ח"כ דב חנין שאל בנוגע לאשראי שניתן לרכישת הפטרוכימיים בהיקף של מעל 300 מיליון שקל, והקריא מתוך דוח הביקורת בנושא האשראי. "יש כאן בניית פירמידה בלי בדיקה ראויה. כמה פעמים נתתם ללווה גדול כסף לבניית פירמידות תוך חריגה מניהול בנקאי תקין? ידעתם שמי שנותנים על ההלוואה לא מסוגל להחזיר אותה", אמר.

צחי כהן, ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים, השיב באופן כללי ואמר כי הבנק הרחיב מאז את בדיקות הרגישות. כבל ויתר חברי הכנסת לא אהבו שכהן לא הרחיב לגבי המקרה הספציפי ואמר: "אתה מכדרר במגרש, אנא תנעץ את תשובתך"; ואילו פינטו אמר לח"כ חנין: "הקביעות שלך לגבי האשראי הזה לא משקפות את המציאות וכלל אינן מדויקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully