וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לתאגידים יש זכות לחופש הדיבור ולשקר? נייקי נאבקת להפוך הכרעה תקדימית בביהמ"ש

סוכנויות הידיעות

8.12.2002 / 17:47

ביהמ"ש בקליפורניה קבע כי לתאגידים אין זכות לחופש הדיבור, וכי הם חשופים לתביעה על כל טעות בדבריהם



ביהמ"ש העליון בארה"ב צפוי להתכנס השבוע ולשקול אם יקיים שימוע בנושא חופש הדיבור וזכותם של תאגידים להשמיע דברי שקר בוויכוח פומבי.



המקרה שעומד על הפרק קשור ליצרנית נעלי הספורט נייקי. במאי פסק ביהמ"ש בקליפורניה כי נייקי עלולה להיתבע על דברים שאמרה בהגנת עצמה בוויכוח על העסקת עובדים בתנאים גרועים. ביהמ"ש פסק כי לחברה אין זכות לחופש הדיבור, אפילו כשהיא משתתפת בוויכוח ציבורי בנושאים כמו גלובליזציה ושכר עובדים זרים.



הצהרותיה של נייקי, פסק ביהמ"ש, היו בגדר "דיבור מסחרי", המיועד בסופו של דבר למכור מוצרים לצרכנים. לפיכך אין דבריה מוגנים בזכות חופש הדיבור, המעוגנת בתיקון הראשון לחוקה. גם טעויות בתום לב שייפלו בדברים שתאמר החברה חושפות אותה לדין משפטי. הפסיקה שוללת למעשה את זכותם של תאגידים לשקר, בכוונה או בטעות.



מנגד, לגורמים המותחים ביקורת על מדיניות נייקי, אין בעיה דומה, מכיוון שהם כן זכאים לחופש הדיבור, הקובע כי יש להם זכות לטעות בדבריהם מבלי שיהיו חייבים בדין, כל עוד הצהרותיהם אינן כוזבות ביודעין או ברשלנות, אומרים מומחים משפטיים.



אם ביהמ"ש העליון ייתן לפסיקה המקומית תוקף, הוא יסתום הלכה למעשה את פיותיהן של חברות רבות. תאגידים רבים שיגרו לביהמ"ש העליון תצהירים בנושא, ואומרים כי פסיקה כזו תקטין למעשה את שקיפות התאגידים, ותחול על כל תאגיד באשר הוא.



נייקי טוענת ספציפית כי הטיעונים שלה היו חלק מוויכוח פוליטי על גלובליזציה, ולפיכך זכאים להגנה המותרת לנאומים פוליטיים. ביהמ"ש בקליפורניה, לדבריה, ראה בדבריה פרסומת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully