וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משה טרי מאותת לחברות הציבוריות: הורה לבדוק את כל דיווחיהן במגוון אמצעים

אלי דניאל

8.12.2002 / 18:31

יו"ר רשות ני"ע: "הרשות תעשה כל שיידרש, תוך הפעלה של מכלול סמכויותיה החוקיות, כדי להשיב את האמון לשוק ההון"; "אלה שיעמדו בדרכנו - יתקלו בתגובה תקיפה"



יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי, הורה לאנשי הרשות לבדוק בתקופה הקרובה את דיווחי כל החברות הציבוריות. טרי, שנשא דברים בכנס השנתי שקיימה היום בירושלים לשכת רואי החשבון, הדגיש כי הבדיקה תיערך על ידי רשות יוזמת "במגוון אמצעים, בחלקם מפתיעים".



טרי הסביר כי מיד עם כניסתו לתפקיד הוא החל בגיבוש תוכנית פעולה אשר תתבסס על שני ראשי חץ מקבילים: האחד - נקיטת צעדים להגברת הפעילות בשוק ההון; השני - פעילות אכיפה המיועדת ליצור שקיפות והגינות. טרי מנה שמונה תנאים אשר נחשבים בעיניו כהכרחיים לשם יצירת סביבה של שקיפות, הגינות וגילוי נאות.



כך, בהתייחסו להשלמת המסגרת המחייבת של תקני ביקורת, אמר טרי כי "יש לפעול נמרצות ליצירת כללים בדבר ביצוע ביקורת חשבונאית, בקרת איכות, אתיקה, עצמאות וסטנדרטים אחרים הנוגעים לביקורת הדו"חות הכספיים של החברות המדווחות". לדבריו, "יש צורך בסביבה של תקני חשבונאות איכותיים, המתאימים למציאות הכלכלית המתעדכנת חדשות לבקרים ולצידם תקנות דיווח מתאימות". טרי העריך כי תקנות הדיווח על פי עבודת ועדת ברנע משרתות מטרה זו.



תנאים נוספים להם מייחס טרי חשיבות רבה הינם: סביבת הבקרה הפנים תאגידית; סביבה בה רו"ח הם בלתי תלויים בלקוחותיהם; מערכת אפקטיווית ומרתיעה של ענישה כנגד רו"ח הנגועים באי תלות; מערכת אכיפה משמעותית יעילה ומהירה; סביבה ישרה והוגנת של אנליסטים ומעריכי שווי; משמעת שוק, שתביא להענשה של חברות מנהלים ורואי חשבון שסרחו.



בדבריו התייחס טרי בהרחבה לנושא אי התלות של רואה החשבון, תוך שהוא מציין כי פסק דינה של השופטת רות שטרנברג-אליעז בפרשת רייכרט, פסק דין שניתן לפני כעשרה ימים, מהווה אבן דרך בהתפתחות שוק ההון. לדבריו, "בית המשפט הכיר בקשר שבין אמינות הדיווח הכספי לבין שכלול שוק ההון, ובהיות האחד תנאי הכרחי לקיומו של השני, וראה אותם כהנחות יסוד".



"אני מתכוון ללמוד היטב את פסק הדין, להפיק ממנו לקחים ובעתיד הקרוב לנקוט בצעדים המתחייבים", אמר טרי, תוך שהוא מוסיף כי "עד אז, הנחיית רשות ניירות ערך משנת 1992 בעניין אי-תלותם של רואי חשבון קובעת, מבחינתנו, נורמות יסוד שלא ניתן לוותר עליהן בשום מקרה, ואני קורא לכולם להקפיד על ההנחיה, קלה כחמורה".



טרי סיכם את דבריו באומרו כי "המסר שלנו הוא חד משמעי: הרשות תעשה כל שיידרש - תוך הפעלה של מכלול סמכויותיה החוקיות וכוחה הערכי והמוסרי - כדי להשיב את האמון לשוק ההון. אלה שישתפו פעולה יצאו מכך נשכרים, ואלה שיעמדו בדרכנו - יתקלו בתגובה תקיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully