וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' אקשטיין: גירוש העובדים הזרים אינו כלי יעיל לצמצום מספרם

עינב בן יהודה

8.12.2002 / 18:53

אקשטיין, מומחה לכלכלת עבודה מאוניברסיטת תל אביב, אומר כי "יש להטיל מס בשיעור 30% על מעסיקי עובדים זרים"



פרופ' צבי אקשטיין, מומחה לכלכלת עבודה מאוניברסיטת תל אביב, אומר היום בוועידת העסקים של "גלובס" כי על מנת לצמצם מספר העובדים הזרים בישראל ולהגביר התעסוקה בקרב הישראלים, יש להטיל, באופן מיידי, מס בשיעור של 30% לשעת עבודה על מעסיקי עובדים זרים.



"ללא שינוי מהיר, המשבר הכלכלי יחריף. חלק מהצעדים הננקטים כיום רק יחריפו את המשבר", אומר אקשטיין. לדבריו, גירוש העובדים הזרים אינו יעיל, כמו גם הצעת האוצר להטיל אגרה על מעסיקי עובדים זרים בגובה של 4,000 שקל לשנה.



לדבריו, ישראל מתמודדת כיום עם שיעורי אבטלה גבוהים שרק עשויים להמשיך ולגדול בעיקר בקרב בעלי ההשכלה הנמוכה, הערבים ותושבי הפריפריה. "מערכת המיסוי בישראל מעדיפה בצורה בולטת את העובד הזר. בענף הבנייה 50% מהמועסקים הינם עובדים הזרים, בחקלאות הם מהווים כ33% מכלל המועסקים. עלות העסקתם נמוכה בכ-20%-40%".



הנתונים מצביעים כי מתחילת שנות ה-90 חלה ירידה משמעותית במספר הגברים בני 25-55 בעלי השכלה הנמוכה מ-12 שנות לימוד המועסקים במשרה מלאה, עד לשיעור של כ-40% כיום. את מקומם של רבים מהם ממלאים כיום העובדים הזרים.



לטענת אקשטיין, מס בשיעור של 30% על מעסיקי עובדים זרים יגרום מיידית לירידה בביקוש לעובדים זרים ולעלייה בביקוש לעובדים ישראלים. "מס כזה יעלה את השכר המשולם בענפים אלו", הוא מציין. לדבריו, ברמות שכר גבוהות יותר מאלו הנהוגות כיום, יפנו יותר ישראלים לענפים עתירי עובדים זרים זולים.



בהתייחסו לעיכוב החל בהטלת האגרה על מעסיקי עובדים זרים, ציין אקשטיין: "יש כנראה מספיק אינטרסים בכנסת המונעים זאת. ענף העובדים הזרים מספק הכנסה להרבה אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully