וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב פרי: "ללא הצלחה בהכנסות משירותי דור 2.5 בשנתיים הקרובות, לא תהיה פריסת דור 3"

ערן גבאי

8.12.2002 / 20:35

יעקב גלברד: "מינוף החברות יקטין ההשקעה בתשתיות והצמיחה בתעשייה תהיה מתונה"; עמיקם כהן: צפויים מיזוגים בין מפעילות סלולר ליצרניות מצלמות דיגיטליות * הכנסות ענף התקשורת צמחו בכ-700 מיליון שקל ב-2002 (ארכיון)



שלוש מנכ"לי חברות הסלולר הגדולות בישראל - יעקב פרי מסלקום, עמיקם כהן מפרטנר ויעקב גלברד מפלאפון - הציגו היום את האופק העסקי של חברותיהן בוועידת העסקים של "גלובס".



שלא במפתיע, קשה היה להבחין בהבדל בין הרצאותיהם, ונדמה היה כאילו האחד חוזר על דברי קודמו. הסיבה פשוטה וברורה - אין הבדל מהותי בין המוצרים שהחברות מספקות, ועל כן לא מדברים יותר במונחים של טכנולוגיות וקצבי שידור, שהוזכרו ללא הרף בוועידת העסקים הקודמת.



ההבדל בין החברות, לפחות לדברי המנכ"לים, מתבטא בשירותים ובתכנים שכל חברה תעניק למנוייה ובשירות הלקוחות שהיא תעמיד לטובתם. לגבי ההבדל בשירותים השונים שיוצעו ללקוחות, רבים מעריכים בשוק כי החברות לא יצליחו להתבדל בצורה מהותית זו מזו, ובמחזוריות קבועה של מספר חודשים תדע כל חברה להעמיד עבור מנוייה שירותים דומים ולעתים זהים לאלה שיוצעו בחברות המתחרות.



גם ההבדל בשירות הלקוחות סביר שלא ישמש כפקטור, מה שמותיר אותנו, ככל הנראה, עם תחרות בתחום התדמית והמיצוב בלבד.



על טכנולוגיית דור 2.5 כמעט שלא מדברים



תחרות מעין זו עשויה להיות בעייתית לשתי מתחרות: סלקום, לה המותג החזק בשוק ועל כן קשה לה הרבה יותר לסמן יעד ברור בעניין המיצוב, כל שכן לעמוד בו; ופלאפון, הסובלת מזה מספר שנים ממותג חלש שנרמס על ידי שתי מתחרותיה הגדולות וספק אם תוכל לשקמו באופן שיחזיר אותה למרכז מפת הסלולר בישראל.



על טכנולוגיית דור 2.5 כמעט שלא מדברים, ובתפקיד החזון העתידי שבים ומזכירים שלושת המנכ"לים, אם כי הפעם בחצי פה, את הדור השלישי.



עמיקם כהן, מנכ"ל פרטנר, העריך היום בוועידה שצפויים מיזוגים בענף בין המפעילות הסלולריות לבין יצרניות המצלמות הדיגיטליות. "אין טעם להחזיק שני מכשירים, כשהסלולר יודע לאפשר צילום דיגיטלי ושמירתו", אמר כהן.



לראיה הוא נעזר בהצהרה של נוקיה לאחרונה, לפיה היא הפכה לגורם מספר אחת בייצור מצלמות, ולעובדה שביפאן לא משיקים היום יותר מכשירי סלולר שלא תומכים במצלמה.



כהן הציג נתונים והערכות לפיהן ה-ARPU (הכנסה ממוצעת למנוי) של חברות הסלולר בעולם צפוי לעלות בשיעורים ניכרים בשנים הקרובות כתוצאה מכניסת שירותי הערך המוסף והמצלמות הדיגיטליות. "ב-SK הקוריאנית הגדילו את ה-ARPU בכ-9 דולרים וב-NTT דוקומו גדלה ההכנסה הממוצעת למנוי בכ-12 דולר, ועל כן ב-5 השנים הקרובות נראה שינוי דרמטי בהרגלי הצריכה של המנויים הסלולריים".



שירותי הערך המוסף תורמים פחות מ-2 דולרים למנוי



יעקב גלברד, מנכ"ל פלאפון, הציג, אף הוא, נתונים על הגידול הצפוי בהכנסות חברות הסלולר בשנים הקרובות כתוצאה מכניסת השירותים החדשים. "שירותי הערך המוסף באירופה היום תורמים כ-3.5 דולרים בממוצע למנוי, וצפוי גידול של כ-8.7 דולרים בהכנסה למנוי עד 2005, שלא יבוא על חשבון ההכנסות משירותי קול".



לגבי ישראל, אמר גלברד שהיום שירותי הערך המוסף תורמים בממוצע פחות מ-2 דולרים למנוי, וההכנסה הממוצעת יותר מתכפיל את עצמה עד 2005 ותסתכם בארץ בכ-5.4 דולרים למנוי.



גלברד הקדיש חלק מנאומו גם לאופק ההשקעה האפשרי של חברות הסלולר בתקופה של משבר כלכלי, שוק רווי ומיתון. "המינוף של החברות יוביל לכך שההשקעה בתשתיות תקטן בשנים הקרובות והצמיחה בתעשייה תהיה מתונה", אמר גלברד והוסיף, "אני לא רואה מקום להשקעה בטכנולוגיה בשנה הקרובה. צפויה סטגנציה - מינוף החברות ואי היכולת לגייס הון יעכבו את ההשקעה בהקמת רשת דור 3 משותפת לפחות ל-2004 ואולי אף יותר מאוחר, ימים יגידו".



יעקב פרי, נשיא סלקום, טען היום כי הוא אינו רואה שיפור משמעותי בענף בשנתיים הקרובות והאופק העסקי של החברות יושפע מהמצב הכלכלי והביטחוני. "ללא הצלחה של שירותי הדאטה בדור 2.5 במהלך השנתיים הקרובות, לא נראה פריסת דור 3", קבע פרי.



כמו כן, ציין פרי כי האתגר הגדול הניצב בפני חברות הסלולר הוא להגדיל את ההכנסות משירותי בידור על חשבון תקציב ההוצאה הממוצעת על בידור ולא על חשבון ההוצאה הממוצעת על סל התקשורת.



התכנים יוזלו



פרי הבהיר כי ללא הצלחה כלכלית בשירותי דור 2.5 לא ניתן יהיה לגייס את הכסף עבור הקמת רשתות דור 3. עם זאת, הוא העריך כי ניצנים ראשונים של מערכות UMTS יהיו בישראל לקראת סוף 2003. לטענתו, ב-2007 כ-58% מכלל מכשירי הקצה באירופה יהיו בעלי יכולות דור 3 של UMTS, ומחירי מכשירי דור 3 ב-2006-2007 יירדו לרמות המחירים של טלפוני ה-GSM היום ויאפשרו חדירה מאסיווית.



עוד העריך פרי כי ב-2007 תהיה בישראל פריסת רשת דור 3 בטכנולוגיית UMTS, וכ-15%-20% מהכנסות המפעילים יגיעו משירותי הערך המוסף (תוכן ותקשורת נתונים).



פרי קבע שהמעבר של חברות הסלולר מספקי צנרת לספקי תוכן מתבקש ושיתוף פעולה עסקי בין הכבלים לחברות סלולר יהפוך נפוץ בשנים הקרובות, ויהיה בכוחו להוזיל את מחירי התכנים הנרכשים ועל ידי כך להוזיל את המחירים עבור השירותים לצרכנים.



פרי, שהודיע היום על עזיבתו את התפקיד בסוף החודש, הסכים לומר היום כי שיקולים אישיים הנחו אותו בהחלטתו וכי הוא מאמין בריענון הן עבורו והן עבור החברה, אותה הוא מנהל מזה 8 שנים.



פרי הדגיש בדבריו כי הוא עוזב את סלקום ללא מחלוקת עם בעלי המניות בחברה וכי הוא כבר בוחן חלופות. לגבי כניסתו האפשרית לפוליטיקה, פסל פרי את האפשרות, לבטח במערכת הבחירות הקרובה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully