וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הוזלת מוצרי החלב: נחתם הסכם בין האוצר לרפתנים

שני מוזס ועמירם ברקת

29.10.2018 / 7:00

במסגרת הצעדים ייפתחו ליבוא רוב מוצרי החלב באופן מדורג, כך שבתחילת 2019 המכס עליהם יפחת בכ-40%, ובהמשך יחולו ירידות נוספות עד להפחתה של כ-65% במכס. כחלון: "מחירי החלב בארץ הם מהיקרים בעולם, ואין שום סיבה שיהיו כאלה"

אילוסטרציה. ShutterStock
רפת/ShutterStock

שר האוצר, משה כחלון; שר החקלאות, אורי אריאל; יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור; ומנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן; חתמו הלילה על הסכם שיביא לפתיחת שוק החלב לתחרות ולהוזלה מיידית של מוצרי החלב. במסגרת הצעדים ייפתחו ליבוא רוב מוצרי החלב באופן מדורג, כך שבתחילת 2019 המכס עליהם יפחת בכ-40%, ובהמשך יחולו ירידות נוספות עד להפחתה של כ-65% במכס. עכמעכ
ההסכם מהווה שמירה על ענף החלב והתכנון בו ל-8 השנים הקרובות. עלות ההסכם הוא 450 מיליון שקל, שמתוכם 350 מיליון שקל יינתנו להשקעות ומענקים במושבים, ו-100 מיליון שקל יינתנו להשקעות ומענקים בקיבוצים.

כמו כן, הוחלט על הורדה מדורגת של מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי) של 23 אגורות - כך שבסוף התהליך ירד מחיר החלב מכ-1.92 שקלים ל-1.69 שקלים - ירידה של 12%. בתמורה יקבלו הרפתנים תמיכה ישירה המכסה על רוב ירידת המחיר.

לאחר ההפחתה צפויים מחירי החלב הגולמי להיות דומים לאלה הנהוגים באירופה. כיום מוצרי החלב בישראל הם מהיקרים בעולם ונובעים הן מריבוי רפתות קטנות והן מהיעדר שטחי מרעה.

ירידה זו צפויה להוזיל משמעותית את מוצרי החלב המפוקחים כגון החלב, הגבינה צהובה, השמנת ועוד; וכן את המוצרים הלא מפוקחים.

לצד זאת, יינתנו מענקים של 450 מיליון שקל לשמירה על רפתות קיימות, לעידוד הקמת רפתות גדולות ויעילות, מענקי פרישה והקמת שותפויות, וזאת במטרה לתרום בהמשך לירידות מחירים נוספות. על-מנת להגן על המגזר החקלאי, תתאפשר הקפאה זמנית של ירידת המכסים במידה שייפגע היקף ייצור החלב בארץ. כמו כן, על-מנת לאפשר לשוק איזון בין עונות, הוחלט לפתוח חמאה ואבקת חלב במכסות פטורות ממכס, ולא להוריד עליהן את המכס באופן גורף כמו על שאר המוצרים.

מדובר ברפורמה עם ירידות המכסים המשמעותיות ביותר שנעשו עד היום וכן עם התקציב הגבוה ביותר שניתן לחקלאים בעשור האחרון.

הרפורמה צפויה להביא להוזלה שתחסוך למשק מאות מיליוני שקלים בשנה. כך למשל, בשנת הבשלת התהליך ייחסכו 350 מיליון שקלים בשנה אחת למשק. מדובר בחיסכון של מאות שקלים למשק-בית, אשר מוציא למעלה מ-3,000 שקל בשנה על מוצרי חלב.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן, מסר: "מדובר בהסכם מרשים ומאוזן בין רצונות הממשלה ובין רצוננו לפרנסה מכבדת ושמירת הרפת הישראלית הפרוסה לאורך כל הארץ הזה. נמצאה הדרך להשקעות משמעותיות לאחר עצירת השקעות בענף בשנתיים האחרונות, תנאי פרישה הוגנים ופתרונות לבעיות הרגולציה. הסתגלות לתנאי הסכם אינה קלה, והתייעלות תמיד הייתה בבסיס התנהלות הענפית, ואנו אמונה לשמור על הענף לתפארת שלנו".

שר האוצר, משה כחלון, מסר: "אמש חתמנו על רפורמה היסטורית במשק החלב שתוזיל משמעותית את מוצרי החלב עבור אזרחי ישראל, תייעל את ענף החלב ותפתח אותו לתחרות בריאה, וזאת לצד צעדים שנועדו להגן על החקלאי הישראלי. כחצי מיליארד שקל יושקעו במסגרת הרפורמה בענף החלב בייצור המקומי, במטרה לעודד את החקלאים והרפתנים לקחת את הענף קדימה. אני מברך את החקלאים ואת ראשי הארגונים על החתימה על ההסכם שמביא בשורה גדולה לאזרחי ישראל במאבק על הפחתת יוקר המחיה".

שר החקלאות, אורי אריאל, מסר: "בשעה טובה חתמנו על הסכם פורץ דרך יחד עם משרד האוצר ונציגי החקלאים והגענו להחלטות אשר מיטיבות הן עם החקלאים והן עם הצרכנים הישראלים. ההסכם הנוכחי מביא עמו מספר בשורות משמעותיות, והוא יוביל ליעול משק החלב וחיזוקו וכמובן יחסוך כספים רבים לציבור. ההסכם הוא חלק ממדיניות משרד החקלאות לחזק את משק החלב ובהמשך לחתימת הסכם יצוא מוצרי חלב תוצרת כחול לבן לסין. אנו ממשיכים לפעול על-מנת לחזק את החקלאים הישראלים ואת הייצור המקומי הישראלי שאנו כל-כך גאים בו".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, מסר: "לאחר משא-ומתן אינטנסיבי שהתנהל בשבועות האחרונים ומתוך רצון אמיתי להביא לרפורמה משמעותית במשק החלב, חתמתי הלילה על הסכם בין המדינה לנציגות החקלאים והרפתנים, אשר יביא בעתיד הקרוב להפחתה משמעותית במחיר החלב בישראל וייתן אופק לייעול ושיפור הפריון בתהליך הייצור המקומי".

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, מסר: "המטרה שלי בהגעה להסכם הייתה שמירת המשק המשפחתי, ענק החלב כולו בחקלאות ובתעשייה - ואכן שמרנו על המשק המשפחתי, ענף החלב והתעשייה המקומית. הבטחנו את הייצור המקומי בכמותו הנוכחית עם גדילה מסוימת לעשר השנים הבאות, הבטחנו את מי שרוצה לפרוש בכבוד ולקבל תמורה בטוחה והוגנת בעבור מכסת החלב שברשותו. הכנסת יבוא העגלים לתוך הסכם החלב היא הרבה יותר מאשר החזרת המכס ושמירה הן על מפטמי העגלים והן על המרחב הכפרי, שכן בשנים האחרונות גורמים מחוץ למרחב הכפרי מנסים להשתלט עליו בעזרת ענף זה. הענף חזר לחקלאים, והבשורה הלא פחות חשובה היא בשורה בעניין צער בעלי חיים והגנה על בעלי החיים".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, מסר: "ההסכם מבטיח את עתיד ענף החלב ל-8 השנים הקרובות. עם זאת, קיימים ויתורים כואבים מאוד מצד החקלאים, שעיקרם סגירת רפתות קטנות וכניסה של יבוא העלול לחסל את כל ייצור הגבינות הצהובות והקשות במדינת ישראל. אנו תקווה שהרפתנים יצליחו להתאים את עצמם למציאות החדשה ולשרוד גם בתנאים החדשים של ההסכם".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, מסר: "אני מברך את חברי לצוות המוביל, שהשכילו להגיע לקו הגמר מאוחדים מגובשים ונחושים. ברצוני להביע הערכה לשר האוצר, שהבין את עוצמת האתגר והצליח להוביל מתווה מאוזן שיביא להוזלת מחירים - מחד, וליציבות בענף מרכזי בחקלאות הישראלית - מאידך".

"הרפורמה תחסוך מאות שקלים בשנה לכל משפחה"

"מחירי החלב בישראל הם מהיקרים בעולם, ואין שום סיבה שיהיו כאלה" - כך אמר היום שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים לרגל החתימה על הסכם הרפורמה במשק החלב שנחתם הלילה.

כחלון הבטיח כי "הרפורמה הזאת תחסוך מאות שקלים בשנה לכל משפחה בישראל" וציין כי ההוזלה העיקרית תגיע באמצעות הפחתת מכסים על מוצרי חלב מיובאים. "ב-1 לינואר 2019 תהיה הפחתת מכס של 40% במיידי", אמר כחלון, "ובסוף התהליך המכסים ירדו ב-60%".

כחלון ציין כי הרפתנים יפוצו על מהלכי הורדת המכסים בסכום כולל של 450 מיליון שקל, מתוכם 350 מיליון לרפתנים במושבים ו-100 מיליון לרפתנים בקיבוצים. "הרפתנים והמגדלים הם לא עוד שחקן", אמר כחלון, "הם נכס אסטרטגי". לדבריו, "הוכחנו גם ברפורמה הזאת שהחקלאות חשובה לנו, ואנחנו לא רואים בחקלאים פס ייצור רגיל. הייצור המקומי לא ייפגע".

חתימת ההסכם הלילה נועדה למלא הבטחה של המדינה לבג"ץ בעתירה שהגישה חברת תנובה נגד השר כחלון, בגלל סירובו לקבל את המלצת הוועדות המקצועיות ולהעלות את מחיר החלב. בסיום דבריו התייחס כחלון לבחירות ואמר כי "זה לא סוד אנחנו לקראת בחירות כלליות. מה שעשינו היום - דאגנו לעתיד לא לעוד חודש-חודשיים לעוד 5 ו-10 שנים. כשכולם מתעסקים בפוליטיקה קטנה - שיידע עם ישראל שיש פה משרד שעובד לפתור בעיות של עם ישראל שנים קדימה, והמשרד הזה הוא משרד האוצר".

  • עוד באותו נושא:
  • רפתנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully