וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישום: בעלי "סופר יודה" העלים הכנסות של כ-18.2 מיליון שקל

אלה לוי-וינריב

29.10.2018 / 16:01

לפי האישום, יהודה גואטה, הנפיק חשבוניות ביטול עסקה בקופות הרשומות בסניפי חברת "סופר זול בן גוריון", המחזיקה ברשת, למרות שבפועל לא בוטלו העסקאות. זאת, על מנת להקטין את ההכנסות המדווחות. בדרך זו הצליח גואטה להקטין את ההכנסות המדווחות בכ-18.2 מיליון שקל

סופר יודה. צילום: איל יצהר, גלובס
סופר יודה/גלובס, צילום: איל יצהר

יהודה גואטה, בעלי רשת הסופרים התל אביבית "סופר יודה" המוכרת, העלים הכנסות בהיקף כ-18 מיליון שקל במשך כארבע שנים - כך נטען בכתב אישום שהגישה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לבית המשפט השלום בת"א נגד חברת "סופר זול", המחזיקה ברשת ונגד גואטה, מנהלה.

גואטה מואשם בעבירות של השמטת הכנסה מדוח המס, קיום פנקסי חשבונות ורשומות כוזבים ושימוש במרמה, עורמה ותחבולה.

בין השנים 2008-2011 היה גואטה מנהל פעיל ובעלי חברת "סופר זול - בן יהודה", שמנתה ארבעה סניפים ברחבי העיר ת"א: סניף ירמיהו-ישעיהו, סניף קינג ג'ורג', סניף ריינס וסניף אבן גבירול, וכן סניפים בבת-ים ובפתח תקווה.

חשבוניות ביטול כוזבות

במהלך שנים אלו, נטען, נהג גואטה להנפיק חשבוניות ביטול עסקה בקופות הרשומות בסניפי החברה השונים, וזאת למרות שבפועל לא בוטלו העסקאות. כל זאת על מנת להקטין את הכנסותיה המדווחות של החברה. באמצעות חשבוניות הביטול הכוזבות, על פי האישום, הצליח גואטה להקטין את ההכנסות המדווחות של החברה בסך של כ-18.2 מיליון שקל, כולל מע"מ.

איך עובדת שיטת הזיכויים הפיקטיביים: לקוח ערך כביכול קנייה בסופר; אך התחרט על הרכישה, וקיבל זיכוי מהסופר בשווי הקנייה. בפועל, לא היה לקוח והזיכוי היה פיקטיבי. על בסיס הדיווח הכוזב, כאילו הייתה מכירה שבוטלה, מבוטל גם המס על ההכנסה שלכאורה היה חל על התקבול מהעסקה (ללא הזיכוי ללקוח); בנוסף, בעל המרכול משלשל את סכום הזיכוי בפועל לכיסו, וכך הוא מרוויח פעמיים.

78 ביטולים בכל חודש

על פי הנטען בכתב האישום, גואטה או מי מטעמו רשמו בתקופה הרלבנטית לכתב האישום, בדרך כלל בסוף כל חודש ובאופן עקבי, לא פחות מ-78 חשבוניות ביטול כוזבות בסכום של 50,000 שקל ומעלה כל אחת. "כתוצאה מהנפקת חשבוניות הביטול הכוזבות כאמור, סכומי ההכנסות, שנכללו בספרי החברה, היו קטנים מסכומי ההכנסה בפועל.

מכתב האישום עולה עוד, כי בכל שנת מס בתקופה הרלבנטית, הגיש גואטה לפקיד השומה דו"חות על הכנסות חברת סופר זול, שנערכו כביכול בהתאם לדרישות פקודת מס הכנסה, ובמסגרתם הצהיר על הכנסות של כ-30 מיליון שקל לשנת המס 2008, כ-42.7 מיליון שקל לשנת המס 2009, כ-64.2 מיליון שקל לשנת המס 2010 וכ-64.7 מיליון שקל לשנת המס 2011. ואולם, נטען באישום, הדוחות כללו תרשומת כוזבת היות והשמיטו הכנסות שהיה עליהם לכלול בדו"חות, בסכומים של מיליוני שקלים בכל שנה (מלבד 2011). על פי הנטען, בשנים 2008-2009 העלים גואטה הכנסות בסך כ-4.5 מיליון שקל בכל שנה, בשנת 2010 זינק הסכום לכ-8.2 מיליון שקל, ובשנת 2011 עמד על כ-950 אלף שקל.

עו"ד אורלי פרייזלר, המייצגת את גואטה והחברה, מסרה בתגובה: "מדובר בטענות ישנות ובראיות נסיבתיות בלבד, שהפרקליטות גוזרת מהן מסקנה משפטית שגויה. אנו חולקים עליה מכל וכל ומשוכנעים שביהמ"ש לא יאמץ את המסקנה. יודגש כי מדובר בכתב אישום שמוגש לבימ"ש שלום, עובדה המחזקת גם היא את גרסת הנאשמים".

עוד באותו נושא

ירקנים ממחנה יהודה בירושלים חשודים בהעלמת 14.5 מיליון שקל

לכתבה המלאה

בעקבות סכסוך מתוקשר התפצל גואטה מהמוסד התל-אביבי "סופר באבא"

יהודה גואטה היה בעבר שותפו של יוסי ראובני בסופר באבא ברחוב ירמיהו - מוסד תל-אביבי ותיק ומוכר ומראשוני המכולות שפעלו 24 שעות ביממה, אך כתוצאה מסכסוך מתוקשר וקשה בין השניים, שכלל הליכים משפטיים, התפצל הסופרמרקט לשתי חנויות.

דבר מעצרו בחשד ראשוני להעלמת מס בהיקף כ-13 מיליון שקל פורסם לראשונה במאי 2014. אז הותר לפרסום, כי גואטה, בעל רשת המרכולים התל-אביבית "סופר זול"/"סופר יודה" (שהתפצלה כאמור מרשת "סופר באבא"), נעצר בראשית אותה שנה בחשד להעלמת הכנסות.

עם מעבר החקירה מן השלב הסמוי לגלוי, ביקש גואטה לאסור את פרסום זהותו בשל הנזק הכלכלי הכבד שעלול להיגרם לו ולעסקיו, "שהם ממונפים" (מבוססים על אשראי בנקאי רחב-ממדים). גואטה טען אז, כי פרסום דבר החקירה יגרום לפגיעה באמון הלקוחות ומספרם יפחת, באופן שיקטין את מחזורי העסק ואת יכולת פירעון החובות שלו; כמו כן, טען, הפרסום יפגע באמון הבנקים ויוביל לסגירת האשראי לעסק שבו תלויים כ-180 עובדים.

בית-משפט השלום בת"א נעתר לבקשה, והוציא צו איסור פרסום עד לאחר הגשת כתב אישום נגד גואטה, לכשיוגש ואם יוגש. אולם רשות המסים לא קיבלה את ההחלטה בעניין, וערערה לביהמ"ש המחוזי על מתן הצו. זאת, בטענה, כי גואטה לא הוכיח כי הפרסום יגרום לו נזק "מיוחד", בשונה מהנזק "הרגיל" הנגרם לאדם כתוצאה מניהול הליכים פליליים נגדו. במאי 2014 נעתר השופט ד"ר עודד מודריק לבקשה, וקבע כי גואטה לא הצליח להוכיח הסתברות לנזק חמור שייגרם לו בעקבות הפרסום.

טרם מעצרו של גואטה טענו ברשות המסים כי נמצאו עדויות להעלמת הכנסות בגובה של 13 מיליון שקל, כאשר ממועד המעצר ועד היום נמצאו ראיות לכאורה להעלמת מיליוני שקלים נוספים.

ברשות המסים מצאו עוד, כי באותה תקופה שבה התחיל להפעיל את העסק הנוכחי, עבר גואטה באופן פתאומי ממעמד של "מוגבל" בבנקים לבעל נכסים רבים: בנוסף לרשת, בבעלותו נדל"ן, כלי-רכב, וכן מכון כושר ויוגורטיה מוכרים בת"א.

גואטה לא שיתף פעולה עם החוקרים, ובמהלך החקירה, כך נטען בביהמ"ש, סירב למסור מידע כמתחייב על-פי חוק, ואף איים על החוקרים. כך, למשל, הוא סירב למסור לחוקרים כונני מחשב ובהם גיבוי של מערכת הנהלת-החשבונות, המכיל מידע על הכנסותיו. הוא צעק ואיים על החוקרים בעת חיפוש שנערך בביתו ובמשרדו, והפריע להם לבצע את עבודתם. לטענתו, מאז, הכוננים אבדו, אף שחברת הנהלת-החשבונות דיווחה כי מסרה לו את הכוננים שבועות מספר לפני המעצר.

  • עוד באותו נושא:
  • סופר יודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully