וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלא יגנבו לכם: כך תוציאו פטנט ותגנו על ההמצאה שלכם

מרק פרידמן

1.11.2018 / 11:29

כל רעיון להמצאה חדשה, חדשנית וישימה יכול לקבל הגנה מפני העתקות . איך מוציאים פטנט, איזו הגנה הוא מספק וכמה זה יעלה לכם? מדריך

סטודנט עם רעיון. ShutterStock
רעיון/ShutterStock

אם גם בראשכם חלפה המחשבה שהטריק שהמצאתם כדי למנוע מהדלת להיטרק או הרעיון לחיישן שיימנע גניבה יהיו הפטנט החם הבא שכולם מדברים עליו, כדאי שתדעו כמה דברים על פטנטים. מה האישורים הנדרשים, מה התהליך, מה ההגבלות, והאם כל אחד מאתנו שחשב על רעיון חדשני אכן יכול לרשום פטנט?

ראשית חשוב לדעת כי מדובר בתחום אשר במנוח המשפטי נקרא "קניין רוחני", כלומר זכויות על נכסים שאינם מוחשיים. תחום זה כולל.

• סימן מסחר - הוא סימן בו משתמשת חברה או אדם פרטי לצורך סימון מוצרים או שירותים שהם מייצרים או סוחרים בהם. הסימן נועד לבנית מוניטין לבעלי הסימן על ידי הבדלתם מהמתחרים ומונע מהצרכנים מלטעות ולבלבל את המוצר בעל סימן המסחר במוצרים דומים אחרים.

• מדגמים - נועד לספק הגנה לאסתטיקה ולעיצוב החזותי של חפצים.

• זכויות יוצרים (Copyright) - ההגנה שניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה מפני שימוש בלתי מורשה ביצירה המהווה נכס שלו.

• פטנט - ניתן על המצאות שהן מוצרים או תהליכי ייצור בתעשייה. לא ניתן פטנט על רעיון שיווקי, תגלית (סוג חדש של ציפורים, למשל) ותיאוריה מדעית.

פטנט הוא זכות משפטית הניתנת על ידי מדינה לבעל המצאה לזמן קצוב - בדרך כלל של כ-20 שנה. הזכות המשפטית מאפשרת לבעל פטנט למנוע מאחרים להשתמש בהמצאה שלו כאשר המטרה העיקרית במתן פטנטים היא לעודד פיתוח טכנולוגי ופרסום ידע בתחום זה, מתוך מחשבה שאלמלא הפטנט, הידע היה נשמר בידי הבעלים שלו ולא מגיע לכלל הציבור.

הליך רישום פטנט

1. ראשית, לפני שפונים למשרד פטנטים עליך לבצע בדיקה האם יש את הרעיון שלך כבר בחוץ? האם יש משהו שנכתב עליו?

2. מכיוון שכל הקודם זוכה ופטנט חייב להיות חדשני, עדיף לרשום בקשת פטנט מהר ומוקדם ככל האפשר ולמעשה "לתפוס את התאריך". לכן כבר ברגע שיש לך את הרעיון, הכיוון לפיתוח, המצאה שאין כמוה בתחום, עליך לפנות לחברה לרישום פטנטים להתייעצות.

3. במשרד הפטנטנים יבדקו 3 דברים על ההמצאה/רעיון שמוצג בפני עורך הפטנטים:

• חדשה - הרעיון צריך להיות חדש, אין פרסומים קודמים של הרעיון, ההמצאה לא נמכרת ומיוצרת באף מקום בעולם.

• חדשנית - לא מספיק שההמצאה חדשה היא צריכה להיות לא מובנת מאליה לבעל מקצוע בתחום.

• בעלת ישום תעשייתי - להמצאה יש שימוש בפועל.

עוד בעסקים

דקטלון הודיעה על פתיחת סניף רביעי בישראל - בתל אביב

לכתבה המלאה

זמנים ועמידה בדד ליין

4. היה ונמצא כי הכל התקיים ואכן ההמצאה עומדת בשלושת הסעיפים הקודמים, עורך הפטנטים יכתוב בקשה פרוביזורית, כלומר בקשת פטנט זמנית. את הבקשה ינסח העורך לאחר שיחה/קריאה של סיכום הממציא ועליה לכלול את עקרונות ההמצאה. אם הדבר לא יעשה, הבקשה הפרוביזורית לא תשרת את מטרתה. העורך למעשה לוקח את עיקרי ההמצאה ומתרגמם לשפה משפטית ראויה.

5. תוך 12 חודשים יש לכתוב בקשת פטנט מלאה בלי להחסיר אף פרט מההמצאה ולהגישה במדינות בהן הממציא/הבעלים מבקש הגנה על המצאתו או להגיש בקשה בינלאומית שתיתן למבקש 18 חודשים נוספים להחליט היכן הוא רוצה להגיש את הבקשות פטנט ואפשרות לגייס כספים נוספים.

6. לאחר הגשת הבקשה, משרד הפטנטים יבדוק אם יש צורך לעשות בה מספר שינויים פורמליסטים ולאחר מכן הבקשה תעמוד בתור לבחינה על ידי בוחנים רשומים ומקצועיים.

אודות התהליך:

בארה"ב ניתן "להקפיץ את התור" על ידי תשלום אגרה משמעותית נוספת

התהליך אורך בין שנה ל-3 שנים אך יש אפשרות להאיץ את בחינת הפטנט.

• בחינת המצאות של ממציאים מעל גיל 65/70 מקבלת תיעדוף.

• בקשות פטנט שהוכרו כפטנטביליות במדינות אחרות או דוח החיפוש הבינלאומי. כלומר, ניתן לבקש בחינה מואצת על בסיס דוח חיפוש בינלאומי שהוא חיובי לפטנט הרלוונטי.

• בארה"ב ניתן "להקפיץ את התור" על ידי תשלום אגרה משמעותית נוספת.

• בישראל אם יש נתונים שמצביעים על הפרה אפשרית לפטנט או על אפשרות של פגיעה בטובת הציבור בישראל, ניתן לבקש זירוז הבחינה על ידי הגשת תצהיר ואגרה.

• בקשות "ירוקות" - כלומר, שההמצאה המתוארת מסייעת לשיפור איכות הסביבה.

עלויות

בהגשת פטנט יש לשלם אגרות ובנוסף את שכר הטרחה של עורך הפטנטים. האגרות כוללות דמי הגשה, דמי ארכה, אם לא עומדים בלוחות הזמנים של משרד הפטנטים, דמי קבול ודמי אחזקה/חידוש.

חשוב לנסח את בקשת הפטנט עם ראייה רחבה על כל היבטיה, הכוללים בין היתר מניעת עקיפת הפטנט על ידי אחרים, הגברת הסיכויים שניתן יהיה לאכוף את הפטנט, והגדרת התחום הטכנולוגי בצורה הרחבה ביותר שניתן.

הכותב הוא בעלים של חברת הפטנטים "ד"ר מרק פרידמן בע"מ"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully