וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליעזר פישמן לא ממהר למכור את ביתילי, בונז'ור ואליאנס

רותם שטרקמן

9.12.2002 / 8:25

למרות המינוף הגבוה של החברות בקבוצתו וההרעה בעסקיהן, המגעים למכירת אחדות מהן מתנהלים בעצלתיים. מכירת בונז'ור תקועה, מיזוג אי.די.דיזיין וביתילי לא מתקדם והעברת השליטה באליאנס מתעכבת * אליאנס רושמת ירידה של 37% בהפסד הנקי ל-10.6 מ' ש' אך עדיין מפסידה תפעולי



לאיש העסקים אליעזר פישמן יש אימפריה עסקית לא קטנה. קבוצת החברות שבשליטתו פזורה לרוחב ועומק המגזר העסקי הישראלי. אסטרטגיית הצמיחה של הקבוצה, שכללה שימוש במנופי אשראי גדולים, נבנתה על בסיס ההנחה שהביקושים בשווקים ימשיכו לצמוח, שוקי ההון והבנקים יהיו זמינים ומחירי ההון ייוותרו נמוכים. ואולם נפילת שוקי ההון בעולם והאינתיפאדה גרמו לאסטרטגיה זו להיהפך לאבן ריחיים על צווארה של קבוצת פישמן.



המצב הכלכלי הקשה השורר בישראל בשנתיים האחרונות ניכר היטב בחברות בקבוצה. ייקור ההון, הצמצום בזמינות האשראי הבנקאי והירידה בצריכה הפרטית גרמו מצד אחד להרעה בתוצאות העסקיות, ומצד שני לגידול משמעותי בסעיפי הוצאות המימון. רכישת האחזקות בערוצי זהב במחיר גבוה והמכירות האיטיות של פרויקט מגדלי תל אביב של חברת מבני תעשייה אינם מקלים גם הם על המצב הפיננסי בקבוצה ואינם מסייעים להקטין את הלחץ של המערכת הבנקאית.



זה חודשים מנסה פישמן למכור חלק מאחזקותיו. ואולם נראה כי על אף שבאמצעי התקשורת נמכרו כבר חברות אחדות כמה פעמים, בשדה העסקי האמיתי לא התרחש הרבה. כך הדברים ביצרנית המאפים בונז'ור, שבעבר דובר על מכירתה לתנובה ולנסטלה-אסם לפי שווי של 15 מיליון דולר; כך בעניין המיזוג בין רשת חנויות הריהוט וכלי הבית אי.די.דיזיין עם רשת ביתילי; וכך, כנראה, גם בקשר למכירת השליטה ביצרנית הצמיגים אליאנס .



השיחות עם תנובה ונסטלה-אסם על בונזו'ר הופסקו, כנראה בעקבות תג המחיר שהציב פישמן לחברה. עופר איתני, מבעלי השליטה בביתילי, אומר כי המו"מ למיזוג בין שתי הרשתות לא התפוצץ, אך התגלעו פערים בציפיות.



האם פישמן מתקשה להיפרד מהחברות שלו במחירים שבהם מוכנים גופים ומשקיעים לרכוש אותן? כך לפחות זה נראה. ואם כך הם פני הדברים, ייתכן שאין מדובר בלחץ ממשי של המערכת הבנקאית. אולי מדובר באמת בניסיון של הצוות הניהולי בקבוצת פישמן למקד את הקבוצה שבשליטתו ולצמצם אחזקות שאינן מצדיקות את עצמן.



גורם שאינו חשוד באינטרסים זרים, אמר אתמול כי פישמן מנהל את המגעים למכירת החברות בסבלנות ובתוך בחינה של כל עסקה לגופה. "נראה כי לא אצה לו הדרך. יש לו כנראה פריווילגיה של עשירים", אמר הגורם.



נראה עתה כי גם עסקת אליאנס מתנדנדת. מאז הדיווח האחרון של החברה בסוף אוקטובר,כי חתימת ההסכם להעברת השליטה בחברה תידחה ל-27 בנובמבר, שמרה אליאנס על שקט תקשורתי. על אף שמועד השלמת העסקה חלף כבר פעמיים, לא דיווחה אליאנס על התקדמות במו"מ, או לחלופין על ביטולה של העסקה.







מדובר במזכר הבנות להעברת השליטה, שנחתם עם קבוצת משקיעים בראשות הרווי ברודצקי, סול זלצמן וצ'רלס שטיין. המשקיעים היו אמורים להזרים לאליאנס 40 מיליון דולר, וכן להעניק לה הלוואת בעלים של 10 מיליון דולר. העסקה העניקה לאליאנס שווי של 50 מיליון דולר לפני הכסף, לעומת שווי שוק של כ-10 מיליון דולר. בעקבות ההסכם היתה אמורה לרדת אחזקת פישמן בחברה ל-19%.



העסקה עם המשקיעים האמריקאים היתה אמורה להגדיל את ההון העצמי המתכווץ של אליאנס ולצמצם את מצבת חובותיה. כיום מתקשה ההון עצמי של אליאנס, 93 מיליון שקל בלבד, להניף את האשראי לזמן הקצר המסתכם ב-444 מיליון שקל. רק לפני שנה הסתכם ההון העצמי של אליאנס ב-204 מיליון שקל.



דובר אליאנס אמר אתמול כי המגעים עם קבוצת המשקיעים הזרה עדיין נמשכים וכי עדיין אין החלטה לכאן או לכאן. על אף שהחברה נקבה לפחות שני מועדים ולא עמדה בהם, אמר הדובר, כי החברה לא הגדירה מועדים לסיום המו"מ. לפני שבועות אחדים, עם פרסום הדו"ח לרבעון השלישי, אמר מנכ"ל אליאנס צביקה מאירי כי המו"מ עם המשקיעים מתנהל בצורה חיובית, אך סירב להעריך אם המגעים יסתיימו בסופו של דבר בהצלחה.



נראה כי אחת הסיבות לקשיים במו"מ היא הירידות החדות שרשמה מניית אליאנס מאז הפרסום הראשון של העסקה המתרקמת. גורמים בחברה רמזו באחרונה כי במגעים עם קבוצת המשקיעים מדובר כיום על שווי חברה של פחות מ-50 מיליון דולר.



התבוננות על גרף מניית אליאנס מלמדת כי השוק כבר מטיל ספק בקיום העסקה. בכל פעם שהתגברו השמועות על השקעה בחברה, או שהחברה עצמה הודיעה משהו, זינקו מניות אליאנס. ואולם לאורך החודשים האחרונים איבדו מניות אליאנס שיעור ניכר משוויין. כך, כשאישרה אליאנס בראשונה את השמועות על ניהול מגעים עם קבוצות בינלאומיות להשקעה בחברה, בסוף יולי 2002, זינקו מניות אליאנס ב-15%. בימים שלאחר מכן איבדה המניה 37%.



עם הודעת אליאנס בסוף אוגוסט על חתימת זיכרון הדברים עם קבוצת המשקיעים הזרה, דיווח שכלל פרטים כמו שווי חברה והיקף ההשקעה, זינקו מניות אליאנס. בתוך 3 ימי עלתה מניית אליאנס ב-64%. ואולם נראה כי בשבועות שחלפו מאז גם המשקיעים הבינו שהעסקה נתקלת בקשיים, ומניות אליאנס איבדו 51%. כיום נסחרת אליאנס לפי שווי שוק של פחות מ-46 מיליון שקל.



אליאנס חוותה משבר לא קל בשנה האחרונה. ירידה משמעותית בביקושים בשוק המקומי, קיטון במכירות ליצוא וייצור נרחב למלאי בעקבות עסקה שלא התממשה - הסבו לה הפסדים של 30 מיליון שקל ב-2001 ו-102 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2002. עם זאת, ייתכן שהדו"ח לרבעון השלישי סימן שינוי מגמה. אליאנס דיווחה על קיטון בהפסד התפעולי ועל חזרה לרווח גולמי. בנוסף הצליחה אליאנס להקטין את המלאי ולהתייעל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully