וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנאט האמריקאי חוקר חשדות כי סיטיגרופ וג'יי.פי מורגן סייעו לאנרון להסתיר חובות

דפנה מאור

9.12.2002 / 10:38

סדרה של עסקות סיבוביות נוספות בתחום המסחר בנייר ומוצרי עץ נחשפה על ידי חוקרים של בתי הנבחרים

חברים בסנאט האמריקאי מאשימים את הבנקים סיטיגרופ וג'יי.פי מורגן צ'ייס, כי סייעו לאנרון להסתיר חובות ולהונות את משקיעיה באמצעות עסקות סחר מזויפות. הבנקים הודו כי כמה ממרכיבי העסקות היו מפוקפקים מבחינה חשבונאית ומבחינת מיסוי, אולם טענו כי לא פעלו בניגוד לחוק.

ההאשמות שמטיחים חברי בתי הנבחרים בארה"ב בבנקים הם סבב שני הקשור לאותן עסקות. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי נציגי הבנקים טוענים שהסנאט מנצל הזדמנות להטיח מחדש האשמות אשר הבנקים הודו בהן כבר בעבר.

סיטיגרופ וג'יי.פי מורגן סייעו בעליל לתרמיות של אנרון, טען הסנאטור קרל לווין, שהיה ראש תת הוועדה לחקירות עד לפני חודש. לדבריו, מיטב המוחות הפיננסיים תיכננו עסקות שלא היה להן כל ערך עסקי מלבד העברת כסף "בין הכיס הימני לשמאלי" - כדי להסתיר חובות או לחמוק מתשלום מס.

החשדות שהועלו עתה קשורים לעסקות בתחום המסחר בנייר וסחורות קשורות שביצעה אנרון. סיטיגרופ ביצעה השקעה במסגרת עסקה שנקרא בכחוס, בשווי 7.5 מיליון דולר, או 3% משווי הקרן, ביישות שאיפשרה לאנרון לרשום הפסדים וחובות מחוץ למאזנה. סמנכ"ל הכספים של אנרון באותה עת, אנדרו פסטואו, הבטיח באופן בלתי רשמי כי סיטיגרופ תקבל בחזרה את השקעותיה - כך הראו מסמכים שנחשפו.

חוקרי הקונגרס טוענים כי ההבטחה רוקנה את העסקה מתוכן ממשי, ומעידה כי העסקה היתה תרגיל הונאה מחוץ למאזן, וכי סיטיגרופ לא היתה חשופה לכל סיכון. פסטואו עומד היום לדין על חלקו בפרשיית ההונאה באנרון, וטוען לחפות.

בעסקה באותו תחום שסייע ג'יי.פי מורגן לארגן, הסתייעה אנרון לכאורה להשתמט מתשלום מסים בקנדה. העסקה, שכונתה סלאפשוט, תוכננה על ידי הבנק ונמכרה לאנרון. כדי להימנע מתשלום מס על תשלומי קרן חוב, אירגן הבנק הלוואה ליישות עסקית הקשורה לאנרון, בשם פלאגסטף, וקיבל בחזרה את ההלוואה באותו יום באמצעות רשת של עסקות סבוכות. ההלוואה האמיתית לאנרון היתה קטנה יותר, ותשלומי הקרן שלה דווחו כתשלומי ריבית על חוב, אשר אינם חייבים במס.

עסקות נוספות בהן סייעו לכאורה ג'יי.פי מורגן וסיטיגרופ לאנרון כונו יוסמיטי ומהוניה, על שם ישויות שהקימו החברות במקלטי מס. במסגרתן ניהלו הבנקים סדרה של עסקות סחר סיבוביות (הלוך חזור), בהן התשלום עבור סחורה (במקרה של אנרון - גז או נפט) נמסר מאנרון לחברה בחו"ל הנשלטת על ידי הבנק, ממנה אל הבנק, ומהבנק בחזרה לאנרון. בשיטה זו הלוו הבנקים לאנרון כסף שנרשם בתור הכנסה ממסחר במקום כחוב.

בשבוע שעבר העיד עו"ד של ג'יי.פי מורגן צ'ייס במשפט המתנהל עתה נגד חברות הביטוח של הבנק, כי מורגן תיכנן וביצע סדרה של עסקות סיבוביות עם חברת האנרגיה אנרון. עסקות מסוג זה סייעו לאנרון לנפח את הכנסותיה.

התביעה של מורגן מנסה לכפות על 11 חברות ביטוח לכבד פוליסה של מיליארד דולר שקנה הבנק כדי לבטח חוזי גז ונפט בשווי 3.7 מיליארד דולר, שאירגן עבור אנרון באמצעות יישות מקלט מס בשם מהוניה.

המבטחים, הכוללים את ליברטי מיצ'ואל, טראוולס (סימול TAPA) וסייפקו (סימול SAFC), סירבו לשלם את התביעה, בטענה כי עסקות האנרגיה לא היו יותר מסדרה של הלוואות בנקאיות "מוסוות" לאנרון, ולא חוזים של ממש להעברת נכסי אנרגיה. המבטחים טוענים כי הפוליסה בטלה בשל ההונאה לכאורה שביצע ג'יי.פי מורגן.

קו ההגנה של מורגן נוקט בטענה כי חברות הביטוח ידעו שהעסקות עם אנרון היו למעשה הסכמי מימון, אולם הבנק מכחיש כי העסקות שימשו כהלוואות מוסוות. לפי התביעה, חתמו חברות הביטוח על הסכמים מוחלטים ובלתי מותנים לשלם למורגן אם אנרון תשמוט חובות או מסירות של סחורות. אנרון, כידוע, פשטה רגל בסוף 2001.

העסקות שאורגנו על ידי מורגן וסיטי סייעו לאנרון להפחית את החוב המוצג במאזנה ב-40% ולנפח את תזרים המזומנים עד כדי 50%, נטען בשימוע של הקונגרס.

סיטיגרופ ומורגן סבלו קשות מההאשמות הללו, שהושמעו כבר בתחילת השנה, ומניותיהן נפלו בעשרות אחוזים. סיטיגרופ הנהיגה מספר שינויים מהותיים בשיטות המימון שלה כדי למנוע הישנות של עסקות כאלה שעשתה עם אנרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully