וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ון סנואו מונה לתפקיד שר האוצר של ארה"ב ע"י הנשיא בוש

רונן סרברניק

9.12.2002 / 18:11

יו"ר גולדמן סאקס לשעבר, סטיבן פרידמן, התמנה ליועץ הכלכלי של הבית הלבן



נשיא ארה"ב, ג'ורג' וו. בוש, הודיע היום על מינויו של ג'ון סנואו (John Snow), יו"ר חברת CSX, לתפקיד שר האוצר. בוש העדיף את סנואו לתפקיד על רקע נסיונו הניהולי הרב ומתוך תקווה כי מינוי של אדם בעל רקורד עשיר בתעשייה יכול להוביל מהלכים שישיבו את הצמיחה לכלכלת ארה"ב. סנואו קיבל על עצמו את המינוי אשר עדיין זקוק לקבלת אישור הסנאט.



במסגרת סבב המינויים, מינה בוש את יו"ר גולדמן סאקס לשעבר, סטיבן פרידמן, למשרת היועץ הכלכלי של הבית הלבן.



ג'ון סנואו, בן 63, מתפקד כנשיא ויו"ר חברת CSX, מפעילת רשת מסילות הברזל והרכבות בגדולה במזרח ארה"ב. סנואו, עורך דין במקצועו ובעל השכלה מתחום הכלכלה, בעל נסיון רב במערכת הפוליטית האמריקאית עוד מתקופתו של הנשיא פורד, עת כיהן כיועץ ראשי לשר התחבורה וסגן שר. לאחר פרוץ פרשת אנרון, סנואו עמד בראש מחנה רחב שקרא לאחריות תאגידית ולמיגור השחיתות.



"הטבח של יום שישי בבוקר"



במה שזכה כבר לכינוי "הטבח של יום שישי בבוקר" הודיעו שלשום בזה אחר זה שר האוצר האמריקאי, פול אוניל, והיועץ הכלכלי של הבית הלבן, לורנס לינדסי, על התפטרותם.



אוניל פורש מתפקידו לאחר שנתיים שהתאפיינו בפליטות פה ציבוריות וביקורת על תפקודו. מקורות רפובליקאים מסרו שסגן הנשיא, דיק צ'ייני, מילא במהלך תפקיד חשוב מאחורי הקלעים, ומחפש מזה זמן מה אחר מחליפים ראויים.



למרות שמועות עקשניות באשר לכוונתו של הנשיא בוש לבצע שינוי דרסטי בצוותו הכלכלי, התקבלה התפטרותו של אוניל במפתיע בוושינגטון, היות שלצעדים משמעותיים שכאלה קודמות בדרך כלל הדלפות לתקשורת.



"היתה זו זכות גדולה לשרת את האומה במהלך תקופה רבת אתגרים. אני מודה לך על הזדמנות זו", אמר אוניל במכתב קצר ששיגר לנשיא בוש. "נראה שההתפטרות נכפתה עליו, היות והמכתב שהגיש לנשיא הוא קצר ותמציתי", אמר ניק פרסונס, ראש חטיבת מחקר מטבעות בקומרצבנק.



אוניל שימש בעבר כמנכ"ל ענקית האלומיניום אלקואה (סימול AA), וכראש אגף התקציבים בבית הלבן. כבר מראשית כהונתו הפך אוניל לדמות שנויה במחלוקת בשל נוהגו לומר את אשר על ליבו, תוך התעלמות לכאורה מההשפעה שיש לדבריו על השווקים. מספר פעמים עמדו דבריו בניגוד למדיניות הרשמית של ממשל בוש, אך אוניל נהנה מהידידות ארוכת השנים בינו לבין בוש האב וחמק ללא נזיפה.



"חסר כישרון, נטול טקט, מוליך שולל", אלה הם רק חלק מהסופרלטיווים שנקשרו בשמו. כתב העת הכלכלי "אקונומיסט" טוען שעזיבתו לא מגיעה ולו רגע אחד מוקדם מדי, לדברי מבקריו הרבים. "הוא חסר כושר ניתוח של בעיותיה הכלכליות של אמריקה", אמר פרסונס. "הוא לא הבין את המצב הנוכחי, ולא היו לו כל רעיונות כיצד לשפרו", הוסיף.



כדוברו הכלכלי הראשי של הנשיא בוש, נמתחה על אוניל ביקורת על שהוא מגלה אופטימיות יתרה באשר לעתידו של שוק המניות. שמו של אוניל הפך מטרה ללעג בקרב קהיליית הסוחרים בוול סטריט. היו שטענו כי הוא עסוק מדי בניהול משרדו: "הוא היה כנראה טרוד מדי בסידור ארוניות מכדי להתמקד בכלכלה", אמר אחד הסוחרים.



כשבורסות וול סטריט חידשו את פעילותן בספטמבר 2001, לאחר מתקפת הטרור על ארה"ב, חזה אוניל שמדד דאו ג'ונס עשוי לרשום שיא של כל הזמנים בתוך 12 עד 18 חודש. כאשר השוק החל לקרוס, אמר אוניל שמוכרי המניות יצטערו על צעדם בהמשך.



אוניל גם הואשם שהביא לנפילת שער הדולר לאחר שהתראיין לעיתון גרמני, ואמר כי ארה"ב אינה מנהלת מדיניות של דולר חזק, רמז שהורדת המסים של הנשיא בוש לא תאושש את הכלכלה במידה שהעריך הבית הלבן ואמר לסוחרי וול סטריט, כי יוכל ללמוד את עבודתם תוך מספר שבועות בלבד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully