וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגי קרן המטבע מזהירים מפני אי עמידה ביעד ההכנסות ב-2003; מעריכים כי המשק יצמח ב-0.5%

ליאור כגן

9.12.2002 / 15:00

הדו"ח המסכם של הקרן: "ייתכן שהממשלה החדשה תצטרך לבצע שינויים בתקציב"; כפי שפורסם אתמול ב-TheMarker: נציגי הקרן ממליצים לבחון תהליך הדרגתי של הפחתה בריבית * קרן המטבע הבינ"ל: אין סכנה מיידית ליציבות המערכת הפיננסית בישראל (ארכיון) * נציגי קרן המטבע ימליצו



"התחזית של צמיחה של 1% היתה שמרנית בעבר והיום היא פחות שמרנית אך אפשרית. אנו צופים כי הצמיחה בישראל ב-2003 תהיה 0.5%. עם זאת, אנו רואים סיכון רב באי עמידה ביעדי ההכנסות בתקציב המדינה. הממשלה שתיבחר בינואר צריכה להיות ערה לאפשרות של אי עמידה ביעד ההכנסות וצריכה לעשות את הצעדים המחוייבים לשליטה בגירעון הממשלתי, אם אכן תתממש התחזית וההכנסות יהיו נמוכות מהתחזיות" - כך כותבים כלכלני קרן המטבע בדו"ח המסכם שהגישו היום לאוצר ולבנק ישראל עם סיום ביקורם בישראל. לדבריהם, אי טיפול בבעיה הזו תיצור ספק לגבי נחישות הממשלה לשמור על ריסון תקציבי.



כפי שנכתב אתמול ב-TheMarker, נציגי קרן המטבע ממליצים גם לבחון אפשרות של הרחבה מוניטרית, כלומר למצוא את העיתוי המתאים על מנת להפחית את הריבית. חברי הקרן אומרים כי יש לשחרר את ההידוק המוניטרי בכפוף להתפתחויות במשק.



מנכ"ל משרד האוצר, אוהד מראני, אמר בתגובה לדו"ח: "אנו מסכימים עם רוב ההמלצות של קרן המטבע. הם הדגישו את חשיבות העברת תקציב המדינה לשנת 2003 כמו שהוא, תוך שמירה על תוואי גירעון יורד. אני מסכים עם התייחסות נציגי הקרן למדיניות המוניטרית, לפיה מתחייבת מדיניות זהירה ומחושבת שמשמעותה הרחבה מוניטרית זהירה כאשר מתמלאים התנאים לכך.



מראני אמר כי יש לבצע הפחתה בריבית כאשר היא מתבקשת "אחרת אנו עלולים להגיע למצב שבו הריבית הריאלית תהיה גבוהה יותר וההאטה במשק תהיה חריפה יותר. במקרה שכזה בנק ישראל ייאלץ לבצע הפחתת ריבית באיחור".



בפסקה הראשונה של הדו"ח כותבים כלכלני הקרן: "מאז הביקור האחרון של נציגי הקרן, בפברואר 2002, התנאים המאקרו-כלכליים הידרדרו תוך כדי קיפאון חיצוני והחמרת המצב הביטחוני. הצמיחה בתמ"ג השנה צפויה להסתכם בכמינוס 1% - צמיחה שלילית זו השנה השנייה ברציפות.



"יתירה מכך - אובדן אמון זמני במדיניות המאקרו כלכלית שבא אחרי ההכרזה על חבילת הצעדים בדצמבר 2001 גרם להפרעה קשה בשווקים הפיננסיים ובשוק המט"ח במחצית הראשונה של 2002.



"ההורדה של 2% בריבית, שהיתה נטישה ברורה של המדיניות המדורגת שהיתה נהוגה קודם לכן, והכישלון שבא מאוחר יותר להקטין את הגירעון התקציבי כמתוכנן, הביאו בפיחות חד בשקל, בנסיקה באינפלציה ובאיום על היציבות הפיננסית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully