וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשו ואל תעשו: כמה דברים שכל מי משקיע בשוק ההון חייב לדעת

וואלה! NEWS בשיתוף בנק הפועלים, וואלה! NEWS בשיתוף בנק הפועלים

27.11.2018 / 8:30

שוק ההון הוא אחד מאפיקי ההשקעה הפופולריים, וכשמדובר בעולם מורכב ועתיר מידע, זה לא משנה אם אתם משקיעים ותיקים או כאלה ששוקלים להשקיע בתחום - יש מספר כללים שכדאי להכיר כדי להימנע מטעויות ולהשקיע באופן בטוח יותר

השקעות. ShutterStock
"מידת הסיכון נגזרת ממטרת השקעת הכסף ומאופי המשקיע"/ShutterStock

תכננו את מסגרת ההשקעה

יש לכם סכום כסף אותו הייתם מעוניינים להשקיע? מצוין. לפני כל צעד שתעשו כדאי לכם לשאול את עצמכם כמה שאלות - מהי מטרת ההשקעה? כמה מהכסף עליי להשקיע? למשך כמה זמן אני מתכוון להשקיע? האם אני משקיע בתזמון נכון? שוק ההון הוא שוק שמשתנה ללא הרף ויש בו סיכונים וסיכויים, כך שתכנון נכון של ההשקעה יפחית סיכונים מחד, ויגדיל סיכויים מאידך.

"מידת הסיכון נגזרת ממטרת השקעת הכסף ומאופי המשקיע", מסביר גלעד שריג, מנהל יחידת המסחר בברוקראג' של בנק הפועלים, "כניסה לא אחראית לשוק ההון וטיפול לא נכון בכסף עלולים להוביל להפסדים. פעמים רבות אנשים נוטים להשקיע סכום כסף גדול שהגיע לידיהם ללא מחשבה ותכנון, וייתכן שתזמון ההשקעה או בחירת מסלולי ההשקעה לא יניבו תשואה מיטבית ואף עלולים להתברר כלא כדאיים מבחינה כלכלית. המשקיע צריך לצאת לדרך כשהוא יודע לאן הוא הולך. שליפה מהמותן או השקעה ללא תכנון היא מתכון בדוק להפסדים".

כדי לתכנן נכון את ההשקעות מומלץ להיעזר ביועצי השקעות מקצועיים שיוכלו להסביר את מידת הסיכון והסיכוי הקיימים במהלכים הפיננסיים השונים ויסייעו בתכנון נכון של תיק ההשקעות.

בחירת מסלולי השקעה על בסיס המטרות, ההעדפות וטווח הזמן

השקעה בשוק המניות נחשבת לסולידית פחות מהשקעה באגרות חוב. גם בתוך המניות, קיימות רמות שונות של סיכון - ישנן מניות סולידיות וישנן יותר תנודתיות ורצוי לבחון ולהכיר את "התנהגות" המניות האלה לאורך זמן כדי לדעת באיזה אפיק לבחור. "כלל חשוב בהשקעות: להגדיר את רמת הסיכון", אומר שריג, "הפרמטרים המרכזיים בעניין הגדרת הסיכון הם סך ההשקעה מסך הנכסים, גיל המשקיע ומטרת ההשקעה. אם מדובר בסכום זניח שכרגע אין בו צורך, ניתן לסכן אותו, מן הסתם, יותר מכספי פנסיה של אדם שאלה כל חסכונותיו".

"הנזילות הכספית גם היא משמעותית", מוסיף שריג, "לדוגמה, אם אדם משקיע בנכס לא סחיר את כל כספו, הרי שמדובר בהשקעה עם מחויבות ארוכת טווח כאשר הכסף למעשה נעול, ואין גישה אליו. אם הנסיבות משתנות, וזה יכול להיות שינוי במצב השוק, שינוי במצב משפחתי או צורך אחר שדורש כספים, עלול המשקיע למצוא את עצמו במצב בו הוא לא יכול לממש את הנכסים. לכן, חשוב לשמור על רמת נזילות מספקת בתיק ההשקעות, על מנת לאפשר משיכה של חלק מהסכומים באופן מידי".

זוג צעיר מחשב חישובים פיננסיים. ShutterStock
"הפרמטרים המרכזיים בעניין הגדרת הסיכון הם סך ההשקעה מסך הנכסים, גיל המשקיע מטרת ההשקעה"/ShutterStock

להיזהר מהבטחה לתשואה גבוהה בהשקעה בעלת סיכון נמוך

בישראל, קיימת רגולציה מסודרת ורישיון לייעוץ או ניהול תיקים באופן מפוקח. לעיתים, אנו שומעים על גופים אשר מציגים הבטחות לעתיד פיננסי ורוד עם תשואה מובטחת, כאשר כאלה הבטחות צריכות להדליק נורה אדומה אצל הציבור, כיוון שקשה מאוד לממש הבטחות לתשואה גבוהה, שלא לומר שעקרונית אסור להבטיח תשואה. צריך לחפש גופים מקצועיים גדולים ובעלי מוניטין שיכולים גם לקחת אחריות על ההשקעות שלהם.

היזהרו ממי שרוצה לחלוק אתכם את "תרנגולת הזהב" שלו

לרוב המשקיעים אין את הידע הפיננסי הדרוש כדי להימנע מהשקעות רעות, ולכן קל לפתות אנשים עם הבטחה להצלחה בטוחה בהשקעה. לא מעט משקיעים נתקלו כבר בהבטחה, לדוגמה, שהשקעה על ידי גוף השקעות מסוים במסחר אלגוריתמי יניב להם תשואה של עד 20 אחוזים בשנה. "זה אמור להדליק נורת אזהרה", מתריע שריג.

אל תתאהבו בהשקעה

לעתים אנחנו שומעים מחברים, בני משפחה או מכרים על השקעה שהניבה תשואה יפה והם ממליצים לנו לרכוש את המניה. מהלך כזה יכול לחשוף אתכם להפסד משום שלא בטוח שלממליצים יש את מלוא הידע והמידע לגבי אותה מניה, והם בוודאי לא עוקבים אחרי ההתפתחויות באופן רציף. חברה יכולה לעבור הליך התייעלות או לשנות כיוון ותהליך זה ישפיע על המניה שלה, ולחילופין חברת הזנק שמציגה עלייה בשווי שלה אינה ערובה לכך שלא תיתקל בקשיים בטווח הבינוני או תעבור שינויים כלשהם. לכן המשקיעים צריכים לשמור על "ראש פתוח" ולא להשקיע על בסיס שמועות או המלצות. "יועצי ההשקעות של הבנק הם אובייקטיביים ומלווים את המשקיע באופן מקצועי לחלוטין", מסכם שריג, "היועצים האלה 'חיים' את שוק ההון ורצוי לבצע את ההשקעות בהתאם למידע שהם מספקים".

וואלה! NEWS בשיתוף בנק הפועלים, וואלה! NEWS בשיתוף בנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully