וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 אלף שקל מחכים לך

גיורא סרצ'נסקי

9.12.2002 / 15:59

ב-2002 גדל התמריץ לחסוך בקופות גמל בעקבות הרפורמה במס שהותירה את קרנות ההשתלמות וקופות הגמל בלתי ממוסות. כמה פרטים שכדאי לדעת ולשאול על קופת הגמל



ברבעון הרביעי בכל שנה מופקדים כ-2 מיליארד שקל מעבר להפקדות הרגילות בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות. במונחי השוק הפיננסי הישראלי מדובר בהרבה מאוד כסף. בשנת 2002 צפוי כי הסכומים המופקדים יהיו גבוהים עוד יותר.



מכיוון שניצול הטבות המס ע"י עצמאים, סעיף 47 ע"י שכירים והפקדות בקופות הפיצויים, מבוצעים לרוב לקראת סוף דצמבר, סוף השנה הינו עונת החיזור של מנהלי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות אחר לקוחותיהם. בשנת 2002 גדל התמריץ לחסוך בקופות גמל בעקבות הרפורמה במס שהותירה את קרנות ההשתלמות וקופות הגמל בלתי ממוסות, ועקב האפשרות להפקיד עד תום השנה 20,000 שקל שייהנו מפטור ממס על ריבית ורווחי הון.



בהסתכלות השקעתית ארוכת שנים (1992-2001) הסתכמו תשואות קופות הגמל ב-4.5% ריאלי. הירידות החדות והחריגות בשנת 2002 הובילו לכך שתיק הנכסים של רוב הקופות כיום מגלם תשואה עתידית גבוהה עוד יותר. סביר כי הטבת המס בהפקדה, יתרון חוסר המיסוי על ריבית ורווחי הון והתשואה הגבוהה הגלומה, יחזירו את שוק קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לגידול.



בישראל כ-4.8 מיליון חשבונות בקופות גמל (3.2 מיליון חשבונות עצמאיים), וכ-1.8 מיליון חשבונות בקרנות ההשתלמות (0.3 מיליון חשבונות עצמאיים). גם בהנחה כי לכל עמית מספר חשבונות, וכי חלק ניכר מהעמיתים מפקיד לאורך השנה, מדובר בפוטנציאל שוק של מיליארדים רבים. עמיתי קופות הגמל צפויים, כבכל שנה, להיתקל במלחמה על הזכות לנהל את כספם. בין שלל ההנחות, המתנות והמענקים, הנה כמה שיקולים נוספים העשויים לסייע בקבלת ההחלטה:



הגודל אינו תמיד יתרון - מעבר לגודל מסוים, קופות גמל הופכות מסורבלות בניהול השקעותיהן, ומתקשות להשיג תשואות עדיפות על השוק. לדוגמה: מנהל קופות, המנהל 10 מיליארד שקל, ורוצה להקטין את מרכיב המניות בתיקו ב-1%, יצטרך למכור 100 מ' שקל, סכום שבמחזורים הקיימים היום ישפיע על כיוון השוק.



סיכון מנהל הקופה - הכסף המושקע בקופות גמל והשתלמות מושקע ע"ש, ואין אפשרות לגעת בו. יחד עם זאת, אם ייקלע מנהל הקופה בה אתה מושקע לפשיטת רגל (ראה תקדימים בשוק הפיננסי - הבנק למסחר, הבנק לפיתוח תעשייה), יכול להיווצר מצב בו הכסף לא יהיה זמין והניהול יועבר לידי אחר.



מי אני? מה אני? - לפני ההשקעה, עליך לשאול את עצמך מספר שאלות וביניהן: טווח ההשקעה, מטרתה ורמת ההסיכון לה אתה מוכן. ככלל, ככל שטווח ההשקעה ארוך ובאופייך הינך חובב סיכון, רצוי להגדיל אאת מרכיב המניות בתיק. לאנשים הזקוקים לכסף לפנסיה או לרכישת נכס, בתוך פחות מ-3 שנים, ההייתי ממליץ על קופות סולידיות.



שאלות שרצוי לשאול את משווק הקופה:



הרכב נכסי הקופה לפי אפיקים ? מבנה הרכב נכסי הקופה יעזור לך למצוא קופה המתאימה לצרכיך ואופייך. בעיקר, חשוב לדעת מהו רכיב האחזקה במניות ובמרכיב הלא סחיר (הדומה בהתנהגותו בטווח הארוך לתוכנית חסכון צמודה למדד).



תשואה גלומה בתיק לא סחיר ? קופות גמל גדולות מחזיקות בדרך כלל במרכיב לא סחיר של כ-20%-40%. המרכיב הלא סחיר בנוי בעיקר מהלוואות שניתנו לחברות ומפקדונות בבנקים, והוא בעיקרו צמוד למדד. התשואה המוערכת הגלומה בתיק יכולה לעזור למצוא קופה שתניב תשואות עדיפות. לדוגמה, קופה בעלת מרכיב לא סחיר הנושא תשואה ריאלית גלומה של כ- 4.5%, תציג כנראה תוצאות חלשות בשנים הקרובות ביחס לקופה בעלת מרכיב לא סחיר הנושא תשואה ריאלית גלומה של 5.5%.



הרכב תיק המניות ? נתון שבדרך כלל קשה להשגה. כלל אצבע ? ככל שהמניות העיקריות בתיק נכסי הקופה מוכרות, גדולות וסחירות יותר (מעו"ף) - כך קטן הסיכון בתיק.



תשואות העבר ? מדד טוב בעיקר לביצועי העבר. הניידות התעסוקתית בשוק ההון מבטיחה שבחלק ניכר מהמקרים מנהל התיקים, שהשיג את תשואות העבר, אינו מנהל התיקים שינהל את הקופה שלך.



דמי ניהול ? קופות גמל וקרנות השתלמות גובות אך ורק דמי ניהול, בניגוד לשלל העמלות במוצרים פיננסיים אחרים. נתון זה מקל על הלקוחות בהשוואה - דמי ניהול נמוכים יגדילו את התשואה. יחד עם זאת, המשחק בדמי הניהול הינו בשוליים. מנהל קופות שישיג תשואות עדיפות של 0.5% לשנה עדיף על מנהל, הגובה דמי ניהול הנמוכים ממנו ב- 0.25%.



מערך הלוואות ? תקנות קופות הגמל מאפשרות לכל עמית בעל ותק של 3 שנים ומעלה ללוות עד 50% מהצבירה בקופת הגמל או קרן ההשתלמות. למרות התקנות, לא כל הגופים מאפשרים זאת לעמיתיהם. כאשר אתה פותח קופת גמל או קרן השתלמות, ראוי שתבדוק האם הטבה זו קיימת, ומה הריבית על הלוואות מסוג זה.



שירות, עדכון והטבות נוספות ? חברות רבות בתחום קופות הגמל הרחיבו מאד את מערכי שירות ועדכון הלקוחות, וכן מאפשרות הטבות שונות. הטבות אלו מפתות, אך עלולות להסיט אותך מהעיקר ? התאמת החסכון למטרותיך, והשגת תשואה מקסימלית בנתונים אלו. כלל אצבע: לא רצוי שתחתיות ספלים שתקבל יובילו לאובדן בתשואה.



בבחירת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, כבכל בחירה של מוצר, רצוי לבחון בעיקר את פונקציונליות המוצר למטרתו. מדהים כמה מאמץ משקיע כל אחד מאיתנו בבחירת הרכב, לעומת ההחלטות אותן אנו מקבלים בתחום ההשקעות. בסיכומו של יום, תהליך קבלת ההחלטות רצוי שיהיה דומה: רוצה ביטחון? אל תרכוש אופנוע כבד. רוצה תשואות? אל תגיע לתחרות על סמיטריילר.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully