וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות האכיפה והגבייה לא תוכל לעקל פריט ששוויו נמוך מ-700 שקל

מנחם שטאובר

14.11.2018 / 14:53

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה היום להערות הציבור טיוטת תקנות, לפיהן לא ניתן יהיה לעקל לחייבים בהוצאה לפועל רכוש ששוויו מתחת ל 700 שקל, ובתנאי שיהיו לפחות שלושה נכסים בשווי זה שניתן לעקל. כיום, ניתן לעקל נכסים ששווים החל מ-150 שקל

שרת המשפטים, איילת שקד במהלך ישיבת סייעת הבית היהודי 15 באוקטבור 2018. ראובן קסטרו
שרת המשפטים, איילת שקד/ראובן קסטרו

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה היום (ד') להערות הציבור טיוטת תקנות ההוצאה לפועל, לפיהן מוצע, כי לא ניתן יהיה לעקל לחייבים בהוצאה לפועל רכוש ששוויו נמוך מ-700 שקל וזאת בתנאי שיהיו לאותו חייב לפחות שלושה נכסים בשווי זה שניתן לעקל. כל זאת לעומת המצב כיום, בו ניתן לעקל נכסים במסגרת הליך הוצאה לפועל ששווים החל מ-150 שקל.

הסיבה לתיקון המוצע היא ניסיון של השרה שקד להבטיח שהליך עיקול המיטלטלין יהיה אפקטיבי וישרת את התכלית שלשמה הוא קיים, קרי - מימוש נכסיו של החייב באופן שיתרום להקטנת החוב ולא להגדלתו.

כמו כן, הצורך בתיקון האמור נובע בין השאר משינויים שחלו בשוק מוצרי היד השנייה, ומניסיון שהצטבר ברשות האכיפה והגבייה לאורך השנים שחלפו מאז התיקון הקודם של התקנות שנעשה בשנת 2009 (ובמסגרתו נקבע הסכום הקבוע כיום של שווי נכס הניתן לעיקול).

כיום, ובעקבות השינויים הללו, אין ביקוש לרכישת נכסים מעוקלים בשווי נמוך (כגון, מדפסות, מכונות כביסה ומייבשי כביסה) ונכסים אלה שעוקלו, לא נמכרו ולבסוף נתרמו למחלקות הרווחה השונות.

במצבים כאלה, שבהם נכסי המיטלטלין המעוקלים אינם נמכרים, שני הצדדים להליך מפסידים מהליך עיקול המיטלטלין: חובם של החייבים רק גדל בשל עלויות העיקול הנוספות לחוב (העולות על התמורה המתקבלת מההליך), ואף הזוכים שנדרשים לשלם באופן ראשוני על ההליך מבצעים הליך עיקול לשווא.

משכך התבקש למצוא פתרון שיבטיח את השווי הכולל של הנכסים המעוקלים בניכוי הוצאות הגביה (עיקול, שינוע ואחסון) מצד אחד, ויניב תמורה אשר תיזקף לטובת החוב הכולל מצד שני.

בהתאם, משרד המשפטים בחן יחד עם רשות האכיפה והגביה מה שווי הנכסים שעיקולם ומכירתם יהיו אפקטיביים ויתרמו לצמצום החוב בתיק. בהתבסס על נתוני רשות האכיפה והגבייה, השינויים שחלו בשוק והתחשבות בעלויות הליכי העיקול, נמצא כי יש להעלות את שווי הנכסים/פריטים שניתן לעקל מ-150 שקל ל-700 שקל לפריט, ובתנאי כאמור שיעוקלו לפחות שלושה פריטים באותו הליך.

במילים אחרות, התיקון המוצע מבקש להסדיר מצב, בו לא ניתן יהיה להוציא מביתו של אדם/חייב נכסי מיטלטלין ששווים הכולל נמוך מ-2,100 שקל. בדרך זו ימשיך ההליך לסייע לגביית החובות בהוצאה לפועל באופן הוגן ויעיל.

שרת המשפטים איילת שקד: "מטרת עיקול מיטלטלין היא הסדרת החוב כלפי הזוכה. עיקול נכסים בשווי נמוך מדי אינו אפקטיבי עבור הזוכים ובפועל הוא אף מכביד על החייב שחובו רק גדל. התקנות החדשות ייטיבו הן עם החייבים והן עם הזוכים, וזו המטרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully