וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט הוציא צו הקפאת הליכים לרשת הקמעונאות קואופ

שני מוזס

26.11.2018 / 13:50

רשת המרכולים מעסיקה כ-1,000 עובדים בכ-200 חנויות. בתקופה האחרונה נשמעת שורת טענות נגד קואופ על עיכובים בתשלומים לספקים, חברות שהפסיקו לספק סחורה לרשת, ספקיות מזון שעברו לעבודה במזומן או קיצרו את ימי האשראי לרשת ועוד

סופרמרקט. ShutterStock, ShutterStock
סופרמרקט/ShutterStock, ShutterStock

הבוקר (ב') הגישו האגודה השיתופית קו-אופ ישראל ורשת הסופרמרקטים קו-אופ ישראל שבבעלותה בקשה לצו הקפאת הליכים, לנוכח המצב התזרימי אליו נקלעה הרשת. בית המשפט קיבל את הבקשה והוציא צו הקפאת הליכים לחברה. לאחר הודעת ההקפאה הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה ברשת.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט בירושלים הבוקר נטען כי היא מגיעה בעקבות "שחיקת הרווח הגולמי המאפיין את ענף הקמעונאות ורשתות המזון בפרט". לטענת החברה, מדובר ב"משבר שהחריף משנת 2011 לאור העלייה בעלויות התפעול והגברת התחרות בשוק, ללא ירידה במחירי הסחורות, והוביל לסגירתן של חברות רבות גדולות וקטנות בשוק הקמעונאות הישראלי".

בבקשה, שהגישו עורכי הדין יגאל ויינשטיין ושחר קטוביץ ממשרד וולפסון-ויינשטיין ושות', ציינה קואופ, הפועלת מאז שנת 1950, כי היא "אינה נמצאת בקריסה כלכלית", וביקשה מבית המשפט לאפשר לה להמשיך בתוכנית ההבראה אותה כבר החלה, במסגרתה מבוצעת בין היתר "מכירה של סניפים מפסידים, ייעול מצבת כוח-האדם, מכירת נכסי אגודה ששוויים עולה על סכום החובות - הליכים אשר נתקעו כעת בשל היתקלותה של קואופ בקשיים תזרימיים".

עוד מציינת קואופ כי החליטה להגיש את הבקשה להקפאת הליכים כעת, כאשר היא מצויה לטענתה "אך ורק בקשיים כלכליים תזרימיים", מאחר שבחברה מאמינים כי "עבודה נכונה יכולה להוביל לפירעון מלוא התחייבויותיה וחובותיה כלפי המבקשים והנושים, לצד המשך הפעילות השוטפת", וזאת בהתאם לתוכנית הבראה שהוכנה לה על-ידי חברת הייעוץ הכלכלי פרומתאוס.

עוד מציינת קואופ בבקשה כי "ענף הקמעונאות, בדגש על שוק המזון ורשתות השיווק בארץ ובעולם, חווה בשנים האחרונות טלטלות וקשיים המשנים סדרי עולם". היא מציינת כי שורה ארוכה של גורמים משפיעה על חוסר הרווחיות בענף, העומד כיום על כ 3% רווח תפעולי בלבד. "בין הגורמים ניתן למנות את עלויות השכירות הגבוהות, העלאת שכר המינימום בשילוב צו ההרחבה לרשתות שיווק המזון, הורדת המחירים שהחלה כבר ב 2011, כוח הקנייה שנשחק והתחרות הקשה", מפורט בבקשה.

זו אינה הפעם הראשונה שהרשת נקלעת לסיטואציה דומה: ב-2011 נקלעה קואופ לקשיים בעקבות ניסיונותיה להתרחב ולהתחרות מול שחקניות גדולות בשוק. בבקשה מפרטים היום כי "התחרות גררה את ההנהלה הקודמת לרכישת סניפים ורשתות נוספות, חלקן מפסידות, ולמינוף משמעותי של החברה, שהגיע בסוף לחוב של למעלה מ-150 מיליון שקל".

קואופ שופ בניהולו של עופר פיינשטיין היא רשת קמעונאית שפועלת בעיקר במרכזי הערים עם חנויות קטנות שממוקמות בשכונות בשטח של 300-400 מ"ר, אשר עובדות על רווח גולמי גבוה יחסית. אלא שמבנה הפעילות שלה יוצא דופן ואינו שגרתי בנוף העסקי בכלל ובנוף הקמעונאי בפרט, והיא בנויה כאגודה שיתופית בה מחזיקים כ-13 אלף חברים במה שמכונה יחידות השתתפות.

אותם בעלי יחידות השתתפות מחזיקים בחברה שנקראת קואופ ישראל אגודה שיתופית בע"מ, אשר לה פעילות נדל"ן ופעילות סופרמרקטים. האגודה השיתופית הזו מחזיקה כאמור גם בחברה בע"מ - קואופ ישראל רשת סופרמרקטים בע"מ, אשר קואופ שופ הוא שם המותג שלה, והיא מעסיקה כ-1,000 עובדים. החברה מפעילה כ-42 סניפים שכונתיים בתוך הערים ברחבי הארץ ועוד כ-150 מכולות בתוך מושבים.

נציין כי בתקופה האחרונה נשמעת שורת טענות נגד קואופ על עיכובים בתשלומים לספקים, חברות שהפסיקו לספק סחורה לרשת, ספקיות מזון שעברו לעבודה במזומן או קיצרו את ימי האשראי לרשת, לצד רצף עזיבות מתמשך של מנהלים בכירים בחברה.

  • עוד באותו נושא:
  • קו אופ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully