וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס הכנסה מבקש להחיל רטרואקטיווית חקיקה - כדי לסתום פרצות ברפורמות

זיו מאור

10.12.2002 / 7:24

הרפורמה במיסוי ענף הנדל"ן יצרה פרצה המאפשרת לבעלי נכסי מקרקעין למוכרם בלא תשלום מס שבח; ברפורמה הכללית יש פרצה המאפשרת לחברות היי-טק להקים חברות בנות בסינגפור, ולהעביר להן דיווידנדים מבלי לשלם מס



מאת זיו מאור ורוני ליפשיץ



במס הכנסה מבקשים להחיל באופן רטרואקטיווי תיקוני חקיקה שמטרתם "לסתום" פרצות ברפורמה במיסוי ענף הנדל"ן, שנכנסה לתוקף כבר בנובמבר 2001, וברפורמה הכללית במערכת המס, שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2003.



הרפורמה במיסוי ענף הנדל"ן יצרה פרצה במערכת המס, שאיפשרה ומאפשרת עדיין לבעלי נכסי מקרקעין למוכרם בלא תשלום מס שבח; ברפורמה הכללית יש פרצה המאפשרת לחברות היי-טק להקים חברות בנות בסינגפור, ולהעביר להן דיווידנדים מבלי לשלם מס. תיקוני החקיקה, שנידונים עדיין בוועדות הכנסת, אמורים למנוע מהמדינה הפסד של מאות מיליוני שקלים, שנגרם ועתיד להמשיך ולהיגרם בשל תכנונן הלקוי של הרפורמות.



במס הכנסה אישרו אתמול את קיום הפרצה במיסוי ענף הנדל"ן; סגן נציב מס הכנסה למיסוי מקרקעין, אהרון אליהו, אמר כי זו תתוקן בקרוב בתיקוני החקיקה הנמצאים בדיון בוועדות הכנסת. בהתייחס לפרצה הנוגעת לענף ההיי-טק אמר אתמול רו"ח יאיר רבינוביץ, מי שעמד בראשות שתי ועדות הרפורמה השונות, כי הליקויים מוכרים. "לא הייתי מזדרז להשקיע כסף בתכנוני מס אגרסיוויים, כי שני תיקונים לחוק המס כבר נמצאים בדרך", הוסיף רבינוביץ.



ואולם גם אם תאשר הכנסת את תיקוני החקיקה, ותקבע כי תהיה להם תחולה רטרואקטיווית - כך שמי שביצע עסקות תוך ניצול פרצות ברפורמה יהיה חייב בתשלום מס מלא - לא ברור אם בית המשפט לא יפסול את ההחלטה. מקורות בענף המיסוי העריכו אתמול כי ספק אם חקיקה רטרואקטיווית שכזו תעמוד במבחנים המשפטיים המקובלים.



פרופ' יצחק הדרי, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ויו"ר ועדת המסים של לשכת עוה"ד, העריך אתמול כי חקיקתן החפוזה של הרפורמות במיסוי, הותירה אחריה מערכת מס פרוצה למדי.



אחת הפרצות, ברפורמה במיסוי ענף הנדל"ן, מאפשרת לבעלי נכסים למכור אותם מבלי לשלם מס שבח; במקומו משלמים מוכרי הנכס מס רכישה בלבד, ששיעורו נמוך הרבה יותר.



מוכר נכס משלם מס שבח על עליית שווי הנכס הנמכר, מיום רכישתו עד יום המכירה. לעתים מתקרב השבח, כלומר עליית השווי, למחיר העסקה כולה, מכיוון שמחירי הרכישה ההיסטוריים נמוכים במיוחד. חלקו של המס - ששיעורו כיום עד 40% מהשבח - עשוי לפיכך לנגוס בחלקים משמעותיים ממחיר העסקה. שיעור מס השבח (עד 40%) המשולם מאז החלת הרפורמה בענף בנובמבר 2001 ועד סוף 2002, אגב, הוא כבר שיעור מוזל ב-20%.



אלא שהפרצה ברפורמה מאפשרת למוכרי נכסים להימנע גם מתשלום מס השבח המופחת. ההתחמקות מתשלום המס מתבצעת כך: נכס המקרקעין מועבר לרשות חברה השייכת לבעל הקרקע, ומוקמת במיוחד לצורכי רכישת הנכס, כך שהוא רכושה היחידי. העברה כזאת פטורה ממס שבח לפי סעיף 70 לחוק מיסוי מקרקעין, וחייבת במס רכישה בלבד (המס שמשלם "בעל החברה" תמורת "רכישת" הנכס). שיעור מס הרכישה כיום הוא 4.5% ממחיר הנכס.



לאחר מכן מוכר "בעל החברה" (למעשה בעל הנכס) את מניות "החברה", ולמעשה את הנכס שהוא רכושה הבלעדי; מכירת מניות זו מכונה בחוק מיסוי מקרקעין "פעולה באיגוד", והיא אינה חייבת בתשלום מס שבח, אם לא היה שבח ריאלי מיום העברת המקרקעין לחברה.



לדברי הדרי, הסיבה לכך שאין כיום בחוק מיסוי מקרקעין הוראה מיוחדת למקרה שבו מבצע נישום מכירת מניות מן הסוג האמור, היא שזו בוטלה ברפורמה במיסוי ענף הנדל"ן.



גם ברפורמה הכללית במערכת המס, שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר, יש פרצה שתאפשר לנישומים להתחמק מתשלומי מס בהיקף גדול; את הפרצה הציג אתמול בוועידת ישראל לעסקים עו"ד אמנון רפאל, מומחה למיסוי וחבר בוועדת בן-בסט (שהגישה המלצות לביצוע רפורמה במס לפני הקמת ועדת רבינוביץ).



לדברי רפאל, לפי חוקי המס הקיימים כיום, אחת הדרכים המקובלות לבצע "תכנון מס אגרסיווי" היא להקים חברת אחזקות ישראלית השולטת בחברה בת הולנדית, המחזיקה בחברה הרשומה באנטילים ההולנדיים. אותה חברה שלישית היא המפעילה את מרכז הפיתוח או הייצור בישראל. בשיטה זו רוכשת החברה ההולנדית מוצרים מהחברה האנטילית במחיר שנקבע בהתאם להסכם שנחתם מראש (רולינג) עם רשויות המס בהולנד. מאוחר יותר מועברים רווחי החברה לחברת האחזקות בישראל בלא מס, בהתאם לאמנת המס בין ישראל להולנד.



הרפורמה אמנם תסגור פרצה זו, אך תפתח אחרת - בסינגפור, ובאמצעות ההסכמים הבינלאומיים עמה. פרצה זו תאפשר לחברה טכנולוגית ישראלית להיות בבעלות חברה סינגפורית, שנמצאת בבעלות אזרחים ישראלים. תמלוגים מהחברה הישראלית יעברו לסינגפור ללא מס, כחלק מאמנת המס בין ישראל לסינגפור, ולאחר מכן ישולמו כדיווידנדים מסינגפור לישראל, גם כן ללא מס, בהתאם לתקנות אחרות באותה אמנה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully